שתף קטע נבחר

חמי פרס מזהיר: "ההיי-טק לא חי בעולם מנותק"

למרות שאנליסטים בתחום ההיי-טק לא מתרגשים ממשבר האשראי והנדל"ן בעולם, פרס, שותף בקרן הון הסיכון פינטגו, טוען כי המשבר כבר החל לתת את אותותיו בתעשייה בארץ. "כבר עכשיו מרגישים שקשה יותר לגייס כסף", הוא אומר ל"כלכליסט"

המשבר בשוקי העולם נותן את אותותיו גם בשוק ההייטק. מבין חברות הטכנולוגיה גוגל היתה הראשונה שהגיבה למצב. בראיונות שערך אמש מנכ"ל החברה אריק שמידט הוא אמר: "החברה נמצאת במצב טוב כדי לספוג את ההאטה הכלכלית הצפויה בארצות הברית. שמידט הסביר כי גם נפילה של הדולר אינה צפויה לגרום נזק כלכלי כבד לגוגל, משום שהעסקים הבינלאומיים שלה יצרו בסיס הכנסות במגוון מטבעות.

 

מניית גוגל נחתכה ביומיים האחרונים ב־4% והשלימה נפילה של 35% בשלושת החודשים האחרונים. גם מניותיהן של חברות טכנולוגיה אחרות הגיבו למצב: יאהו, מיקרוסופט, דל, אורקל, hp, אינטל וסיסקו סבלו מירידות בימים האחרונים, אך כולן תיקנו אמש מעלה.

 

גם האנליסטים בענף סבורים שאין סיבה אמיתית לחשש. וורד קארטר, נשיא חברת הייעוץ והמיזוג Corum Group, אמר אמש בראיון למגזין e-week, כי להערכתו שוק הטכנולוגיה חזק ועסקאות בענף ממשיכות להתבצע ללא שינוי. קארל שטייטמן, הכלכלן הראשי של Deloitte Research, אף הוסיף כי "משבר האשראי והנדל"ן לא חלחל לתחום הטכנולוגיה".

 

"כבר יותר קשה לגייס"

חמי פרס, שותף בקרן הון הסיכון פיטנגו, אומר כי המשבר כבר החל לתת את אותותיו בתעשייה בארץ. "כבר עכשיו מרגישים שקשה יותר לגייס כסף", הוא אומר בראיון ל"כלכליסט", "ההייטק לא חי בעולם מנותק. בקרוב מאוד יהיה קשה יותר גם לממש, שלא לדבר על לבנות ערך לחברות. בתנאי שוק כאלה אף אחד לא מחוסן". מנגד, המשקיע וגורו האינטרנט יוסי ורדי טוען כי עוד מוקדם לקבוע לאן תנשב הרוח. "ההיסטריה הנוכחית היא בת שבועיים ואני עוד לא מרגיש בשוק שום דבר משמעותי", הוא אומר.

 

תימור גורדון, מנכ"ל ארק אינטראקטיב, מעריך שאחת הנפגעות מהמצב עלולה להיות תעשיית האינטרנט בישראל. "צריך לזכור ששוק ההון, שנפגע בעיקר מהמשבר הנוכחי, הוא אחד המפרסמים הגדולים באינטרנט. המשבר בהחלט עשוי להוביל לצמצום תקציבי הפרסום של אותן חברות כבר בחציון הקרוב".

 

ערן גפן, מנכ"ל Y&R אינטראקטיב, דווקא אופטימי: "אני לא רואה סיבה שהמשבר הנוכחי יפגע בתעשיית האינטרנט הישראלית". "ענף הפרסום עבר לעבוד לפי מחירון שקלי, גם בשירותי הקריאייטיב וגם ברכש המדיה, ככה שלנפילת הדולר לא תהיה השפעה משמעותית על השוק". עם זאת אומר גפן, אם המיתון העולמי ימשיך, הדבר עלול להגיע גם לתעשייה בארץ.

 

ינון לנדנברג, מנכ"ל אידיאולוג'יק המתמחה בפרסום מקוון, מעדיף לראות את הצד המלא של הכוס: "חברות מסחריות יפנו יותר משאבים לאינטרנט, פשוט כי העלות למשתמש זולה יותר ואפקטיבית יותר. לדעתי, הפרסום באינטרנט דווקא יגדל בעקבות המצב".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אביגיל עוזי
פרס. "בתנאי שוק כאלה אף אחד לא מחוסן"
צילום: אביגיל עוזי
מומלצים