לאבא שלי יש רובה
כמה רחוק ילך אב אמריקני כדי להציל את בתוליה של בתו, שנחטפה על ידי סוחרי נשים? התשובה ניתנת ב"חטופה" סרט אקשן שיקפיץ לכם את האדרנלין בזכות השילוב בין בימוי מיומן ותכנים פרימיטיביים. ארז דבורה קורא בין השורות
חידה: צ'ארלס ברונסון ("משאלת מוות"), סילווסטר סטאלון (סרטי "רמבו") סטיבן סיגל (בכל סרט) מזוהים עם סרטי נקמה גדושי איברים מפוצפצים, שיסועים ומיתות משונות כיד הדמיון הטובה על יוצרי הסרט. אבל איזה שחקן נעדר מהרשימה?
התשובה: ליאם ניסן. אכן כן. מסתבר שבעור הכבשה של אוסקר שינדלר הסתתרה כל הזמן מכונת לחימה משומנת, כוח טבע בלתי ניתן לעצירה וצימאון לדם שאינו יודע רוויה. לא מאמינים? רק תנסו לחטוף את הבת שלו ותתכוננו לשלם את המחיר.
ההתחלה היא די מינורית. שפויה, אפילו. בריאן (ניסן) יצא לפנסיה מוקדמת לאחר קריירה מזהירה של לוחמה בטרור העולמי בשירות הממשל האמריקאי. מסירותו המוחלטת לעבודתו הובילה לפירוק נישואיו עם לאונור (פמקי ג'נסן) ולנתק מבתו קים (מגי גרייס). גרושתו התחתנה עם גבר עשיר שיכול לספק לה ולבתה את כל מה שהיה חסר בנישואיה הראשונים.
חטופה. מזל שאבהות טובה ומיגור הטרור דורשים את אותם הכישורים
כשבריאן מגיע למסיבת יום ההולדת ה-17 של בתו הוא מתקבל ביחס צונן מצד גרושתו. קים מתלהבת לרגע קצר ממתנתו הצנועה - מכונת קריוקי קטנה, אך מיד לאחר מכן שוכחת מקיומו ומסתערת בחיבוקים חמים על אביה החורג שקנה לה סוס מפואר. כמה השפלה יכול לספוג אב המנסה לגשש חזרה את הדרך ללב בתו?
בלחץ משותף של גרושתו ובתו הוא מסכים לחתום על אישור שיאפשר לה לנסוע לחופשה בפריז עם חברתה. מעיסוקיו המקצועיים הוא למד על אכזריותו של "העולם האמיתי", על הסכנות האורבות על כל צעד ושעל. לכן הוא גם מאמין אדוק בתכנון מוקדם ובירידה לפרטים ובעיקר בזהירות מופלגת. אבל הבת כל כך רוצה עד ששיקול דעתו משתבש והוא מאפשר לה לנסוע לעיר המסוכנת.
האב נקרא לדגל
כאשר הבת וחברתה נחטפות ע"י כנופיית סוחרי נשים אלבניים ברור כי חששותיו היו מוצדקים. אבל מכל עז יוצא מתוק. כעת יוכל בריאן להוכיח את הכישורים האמיתיים הנדרשים מאב מודרני שהם, למרבה המזל, בדיוק אותם כישורים שנדרשים למיגור סכנות הטרור העולמי. יש לו 96 שעות עד שבתו תוצע למכירה, לפני שהיא תעלם לבלי שוב, לפני שהערבים העשירים יגזלו את בתוליה.
החל משלב זה הסרט הופך למערבולת קיצונית יותר ויותר של אקשן חסר מעצורים ורחמים. בריאן מתגלה כלוחם בעל מיומנויות עילאיות ויכולת לפעול תוך ניחוש מושלם של צעדי היריבים. לא הצרפתיים הרכרוכיים והמושחתים, לא האלבנים
מסגרת עלילתית זו מאפשרת ל"חטופה" לתפקד כפנטזיה כפולה. הראשונה עוסקת בשיקום יחסי אב-בת הקשור בטבורו לשיקום הסמכות ההורית. הבת היא כמעט אישה, עוד מעט גברים זרים יניחו עליה את הטלפיים שלהם. סמכותו של האב מתקיימת כל עוד נשמרת היכולת הקמאית שלו לשלוט ולפקח על הגוף של בתו ולהעניש את מי שמתקרב אליה ללא אישורו.
הפנטזיה השניה היא פוליטית ומתקיימת על רקע היחסים המתוחים שהיו בשנים האחרונות בין ארצות הברית ומדינות אירופה (ובעיקר צרפת). בטריטוריה האמריקאית הבת מוגנת, אבל ביציאה לאירופה "המתורבתת" היא נחשפת לסכנות.
הסרט מציג אירופה שהפכה למקום מסוכן מכיוון שאפשרה לפסולת אתנית וגזעית לחדור לתחומה בשיתוף פעולה עם האליטה הלבנה והדקדנטית. יכולות העל של בריאן, איש הלוחמה בטרור, נדרשות בכדי לעשות את העבודה שהאירופאים אינם רוצים או אינם מסוגלים לעשות גם כשמדובר בחצר האחורית שלהם.
פרימיטיביות אפקטיבית
אין ספק ששני מימדים אלו מקנים לסרט מימד פרימיטיבי של שמרנות מוסרית ושוביניזם פוליטי. קשה שלא לחוש בניחוח הפשיסטי המוכר של הגיבור החורג מגבולות המוסר בנוסח סרטי הנקמה של ברונסון-סטאלון-סיגל.
הבחירה בליאם ניסן מקנה לסרט מימד של מכובדות שנעדר מסרטי נקמה אלו, בחירה המתבססת על הפרסונה הקולנועית שלו כמגלם של דמויות אב מגן, מנהיג ולוחם (רוב רוי, מייקל קולינס), אך גם טוענת פרסונה זו ברובד פרוורטי שעד כה נעדר ממנה.
זהו אכן קולנוע פרימיטיבי אך לצופים הפחות אנינים או לאלו המוכנים להשעות את המוסריות השקולה למשך שעתיים, צפויה הנאה מסדרת ריגושים אלימים באדיבותו של בימאי האקשן המיומן פייר מורל.
הסרט מציג בדרך אפקטיבית ביותר את דחף הנקמה המניע את בריאן, את שלמות התכנון והביצוע ואת הנטייה שלו להיכנס ללב הסערה, ומתוכה לטפל ביעילות חסרת רחמים בחבורות של חלאות אדם. זה לא מעודן אך בהחלט מעורר חשק לתפוס נבוט, לנסוע לתחנה המרכזית הישנה בת"א ולטפל בכמה סוחרי נשים "בלי בג"ץ ובלי בצלם".