זרם עוקף תמיר
מיעוט חילוני השתלט על החינוך הממלכתי וכפה עליו התנתקות מהמורשת היהודית. נוצרה סביבה צינית ועויינת ערכים, המעלה על נס את "כוכב נולד" ואת ההישגים החומריים ומעדיפה זכויות פרט על חשבון ערכים משפחתיים, חברתיים, קהילתיים ולאומיים. יו"ר המפד"ל, זבולון אורלב, סבור כי הקמת זרם חינוכי חדש היא צו השעה
שרת החינוך, יולי תמיר, מוכיחה חדשות לבקרים כי היא מעדיפה להשליט על מערכת החינוך את האג'נדה הפוליטית השולית של "שלום עכשיו" ולקחת בשבי ציבור שלם. נוצר מצב בו מיעוט חילוני משתלט על החינוך הממלכתי וכופה עליו התנתקות מהמורשת היהודית, כפי שאמר יעקב חזן, מראשי מפ"ם: "רצינו לגדל דור של אפיקורסים, וגידלנו דור של עמי ארצות".
כבר עם קום המדינה, המעבר מחינוך של זרמים (זרם העבודה, הזרם הדתי וכו') לחינוך ממלכתי מטעם המדינה, פגע בחינוך הערכי, האידיאולוגי, הציוני והיהודי. מערכת החינוך הממלכתית היתה חייבת למצוא מכנה משותף והסכמה לאומית על התשתית הערכית והאידיאולוגית, אך כזו לא נמצאה וכנראה גם לא ניתן למצוא. איך אפשר למצוא מכנה אידיאולוגי משותף בין ילדיהם של תומכי מרצ לבין ילדיהם של תומכי הליכוד בחינוך הממלכתי? איך יכולה מחנכת כיתה לחנך, בכל הקשור לחינוך אידיאולוגי וערכי, כשבכיתתה יושבים ילדיו של נתניהו וילדיה של זהבה גלאון?
תמונת המצב מעידה על שחיקה רבה בכל הקשור לחינוך לציונות, יהדות, אהבת המולדת ודבקות ביעדים העיקריים של הציונות: התיישבות, ביטחון, קליטת עלייה, חברה ורווחה ועוד. גם הקיצוצים התקציביים המאסיביים בשנים האחרונות האיצו והעצימו את השחיקה בחינוך הערכי. מנהלי בתי-ספר, בהשראת משרד החינוך ושריו, העדיפו הישגים לימודיים והצלחה בבחינות הבגרות על פני השקעה במשאבים לחינוך לערכים. משקל החינוך של הבית והמשפחה פחת מאוד בעשורים האחרונים, ותרם גם כן לשיבוש בתהליך הסוציאליזציה הטבעית שהורים מנחילים לילדיהם. גם הסביבה התקשורתית הפריעה למשפחה ולבית הספר לחנך לערכים. נוצרה סביבה עוינת ערכים, צינית, המעלה על נס את "כוכב נולד" ואת ההישגים חומריים, והמעדיפה זכויות פרט על חשבון ובמקום ערכים משפחתיים, חברתיים, קהילתיים ולאומיים.
הצעת החוק לכינון זרם חינוכי חדש שישא אופי יהודי-מסורתי במסגרת החינוך הממלכתי, אשר אושרה אמש בכנסת בקריאה טרומית, עשויה לתת מענה הולם למרבית הורי וילדי ישראל. זרם חינוך זה לא ידרוש שמירת מצוות או אורח חיים דתי, אבל יתבע מן התלמידים לימוד מעמיק וזיקה מחייבת המבוססים על נאמנות לערכי ציונות ויהדות. תכנית הלימודים שלו תהיה עשירה בכל המקצועות ותחומי הדעת הקשורים לערכים אלה: תנ"ך, תושב"ע, תולדות הציונות, היסטוריה יהודית, לימודי ארץ ישראל ולימודי העשרה במעגלי החיים והשנה היהודיים. הזרם הממלכתי האחר יישאר חילוני במהותו ויהווה ברירת מחדל וכתובת רק לאותם אנשים המוצאים בחילוניות את דתם והמאמינים שמדינת ישראל היא מדינה חילונית של כל אזרחיה, ללא מחויבות לערכים יהודיים וציוניים.
כך יוכל הרוב המכריע של הציבור - שאיננו דתי בהגדרה אלא מסורתי - לשלוח את ילדיו ללמוד ולהתחנך במוסדות חינוך יהודיים, בזרם הממלכתי-המסורתי, מתוך זיקה עמוקה לערכים של מסורת וציונות. כך גם יוכלו מחנכים להרגיש ביטחון בדרך חינוכם ותעודות הזהות החינוכיות של בתי הספר יהיו ברורות ומוגדרות. בשיטה הזו מחנכים ותלמידים לא יתבלבלו יותר באשר לזהותם ולא יחושו רגשי נחיתות בגלל חשש ממחלוקת אידיאולוגית בין המחייבים ובין השוללים חינוך יהודי וציוני.
יש להדוף בתוקף את טענות החרדים והקיצוניים במחנה הדתי-לאומי, אשר חוששים מהזרם החדש בטענה שהציבור "יתבלבל" וילדים דתיים יגיעו לממלכתי-המסורתי במקום לדתי או החרדי. להורים יש תבונה והבנה, ומכיוון שהן הזרם הממלכתי-דתי והן החרדי יישארו במתכונתם הנוכחית - אין שום חשש לבלבול בין בתי ספר דתיים וחרדים הדורשים שמירת אורח חיים דתי או חרדי לבין הזרם החדש שאינו דורש זאת.
יש לצפות שיהודים שומרי תורה ומצוות יבינו כי הזרם הממלכתי-המסורתי החדש נותן למרבית תלמידי החינוך הממלכתי הזדמנות להתקרב ליהדות ולמסורת.
ח"כ זבולון אורלב הוא יו"ר המפד"ל