תמיר על אלימות נגד מורים: הגיעו מים עד נפש
שרת החינוך הביעה בשיחה עם ynet תמיכה מלאה בשביתת המורים, שמַחו על גילויי אלימות מצד הורים: "אי אפשר לחכות לרגע שחס וחלילה מורה ייפגע באמת ובאופן בלתי הפיך". יו"ר הסתדרות המורים: "אם ניאלץ, נשבות יותר ונדרוש הענשת הורים". מומחית: "אסור שגופם של מורים יהיה הפקר"
השבתת בתי הספר בתל-אביב בגלל אלימות של הורים נגד מורים זוכה לתמיכה מפתיעה מצד שרת החינוך יולי תמיר, שאמרה הלילה (יום ג') ל-ynet: "מצב שהורים תוקפים מורים הוא בלתי נסבל. אני מאמינה שמורים לא יוכלו ללמד ולא יוכלו לחנך כשהם חשופים לאיום הזה. הצעד שנעשה היום לא רק שהוא צעד של אין ברירה - הוא חשוב".
השרה אמרה כי השביתה, שארכה שעתיים, היתה מוצדקת. "לא כל יום שר חינוך אומר שהוא יכול לחיות עם השביתה בשלום. אחת הבעיות הקשות של המערכת היא שהורים נותנים גושפנקא לפגיעה במורים ולהתנהגות לא מכובדת כלפיהם. אני חושבת שהגיעו מים עד נפש. אי אפשר לחכות לרגע שחס וחלילה מורה ייפגע באמת ובאופן בלתי הפיך".
מנהלת בית הספר היסודי "כפיר" בתל אביב, חמדה אביגני, הותקפה על ידי אחת האמהות מבית הספר במהלך סיור. "הייתי
מאוד מופתעת אבל התעשתתי מהר", סיפרה, "הרגעתי אותה, חיבקתי אותה, דיברתי איתה ודיווחתי למי שהייתי צריכה. רגשית הייתי מאוד נסערת, הרגשתי פגועה ונעלבת, אבל אני לא מאמינה שבתוך בית הספר זה היה קורה לי".
אביגני אמרה ל-ynet כי היא לא מרגישה מיואשת, ומאמינה שמדובר בארוע חד-פעמי. "שילוב ההורים בחינוך הבית-ספרי הביאה אותנו לטשטוש גבולות וצריך למצוא דרך לטפל בכך. אחד הרעיונות שלנו הוא סדנאות של חשיבה משותפת - להקשיב, לשמוע אחד את השני, וללכת בדרך מוסכמת".
יו"ר הסתדרות המורים, יוסי וסרמן, מציין כי השביתה היא אמצעי ולא מטרה, אבל גם בעתיד לא יהססו וישתמשו אם המורים ימשיכו לספוג גילויי אלימות. "לא רק שנחזור על זה, אלא גם נגביר את זה. הורה אלים יוענש בכל חומרת הדין - הן על ידי המשטרה והן ע"י קנסות. יש צורך בעונשים שלא הפעלנו עד היום - ילד של הורה אלים יועבר לבית ספר אחר".
גם וסרמן מציין שלהורים יש תפקיד מרכזי בחינוך הילדים ואומר כי בכוונתו ליזום הקמת בי"ס להורים על מנת לקרב את ההורים למעורבות חיובית יותר.
יש מה לעשות: אפס סובלנות לאלימות
ד"ר אורלי אינס-קניג, ראש המטה המקצועי של פרויקט "עיר ללא אלימות" שפותח במשרד לביטחון פנים, אומרת כי "מערכת החינוך עומדת מול מציאות בלתי נסבלת של פגיעות חוזרות ונשנות ללא כלים של ממש להתמודדות". לדבריה, האלימות כלפי אנשי הוראה נובעת מתפיסה דמוקרטית מעוותת בחברה של ביטול הענישה, וסלחנות מיותרת בטיפול בתוקפנות.
"בשנים האחרונות ישנו תהליך של חדירת רעיונות ותפיסות דמוקרטיות לתוך חברת הילדים - זכויות ומעמד הילד", אומרת אינס-קניג. "אך בדרך שכחו שבדמוקרטיה אין רק זכויות אלא גם חובות. משום מה רעיון העונש הוסר מהשיח החינוכי כאילו מדובר במילה גסה. צריך להפסיק 'להבין' את הילדים האלימים, או לשלוח אותם לפסיכולוגים או לתת להם ריטלין. יש לטפל במקרים כאלה באפס סובלנות".
לדבריה, כשמורה מתמודד עם הורה אלים, הוא צריך לקבל תמיכה מערכתית מהקהילה כולה: "יש לטפל באירוע חריג באופן חריף, יחד עם המשטרה. אסור שגופם של המורים לא יהיה הפקר".
מודל ראשון של התוכנית נוסה לראשונה באילת, ובעקבות ההחלטה הוחלט ליישם את הפרויקט ב-10 רשויות נוספות, בהן מעלה אדומים. גבי בר זכאי, סגנית ראש העיר, מספרת: "הקמנו סיירת הורים שמסתובבת בחודשי הקיץ באזורים המועדים לפורענות ויצרנו תוכניות של סובלנות בבתי הספר והגנים. מדובר בשינוי מהותי של התנהגויות לכל אורך הדרך. המטרה המרכזית של 'עיר ללא אלימות' היא שהתושבים ייקחו אחריות על בריאותם ועל איכות חייהם ולכן כולם שותפים למאמץ".