רב סרן הסטון
צ'רלטון הסטון, שמת בגיל 83, היה כוכבם של אפוסים הוליוודיים, אבל בערוב ימיו הכריע המינוי שלו כיו"ר "ארגון הרובאים הלאומי של אמריקה" את תדמיתו הציבורית, ומהופעותיו עלה אדם גזען וחשוך. שמוליק דובדבני נפרד
צ'רלטון הסטון, שהלך הלילה לעולמו בגיל 83, לא היה (בלשון המעטה) שחקן גדול, אבל בהחלט היה מזוהה עם דמויות גדולות מהחיים, כוכבם של אפוסים הוליוודיים שהפכו לקלאסיקה. כך זכור דיוקנו כמשה רבנו, בזקן לבן ארוך, מנתץ את לוחות הברית בגרסה השנייה שביים ססיל בי. דה מיל לסרטו "עשרת הדיברות" ב-1956. זו היתה פריצת הדרך שלו בקולנוע.
וסטיבן בויד זה את זה בשוטים (לימים נודעה לה חשיבות בקריאה של סאב-טקסט הומוסקסואלי בסרט), היא אחת הזכורות בתולדות הקולנוע.
שלוש שנים אחר כך הוא הופיע כנסיך יהודי הנלחם ברומאים ב"בן חור", בבימויו של וויליאם וויילר, שקטף מספר שיא של 11 פרסי אוסקר, בהם אחד להסטון כשחקן הטוב ביותר. סצינת קרב המרכבות, שבמהלכה מכים הסטון
פרידה
השחקן צ'רלטון הסטון הלך לעולמו
סוכנויות הידיעות וגואל פינטו
שחקן הקולנוע האגדי שזכה באוסקר על תפקידו ב"בן חור" וגילם את משה ב"עשרת הדיברות", מת הלילה בביתו בבברלי הילס
מכאן ואילך לוהק הסטון בעיקר לתפקידים הרואיים, בדרך כלל של דמויות היסטוריות. הוא היה הלוחם הספרדי האגדי, בן המאה ה-11, שנלחם במורים ב"אל סיד" (1961) לצדה של סופיה לורן; קולוניאליסט בריטי בסודן של המאה ה-19 המנהיג את המערכה כנגד פונדמנטליסטים מוסלמים ב"חרטום" (1966); גיבור הקרב הימי הנודע שנוהל מול היפנים במלחמת העולם השנייה ב"הקרב על מידוויי" (1976), וזוהי רשימה חלקית בלבד.
הסטון הופיע בכ-100 סרטים, ואת הדימוי ההרואי שלו השכיל לנצל כהלכה בכמה מערבונים בולטים שהופקו בתקופת הדמדומים של הז'אנר, בהם "רב סרן דנדי" המקוצץ שביים סם פקינפה ב-1965, ובו מגלם הסטון קצין פרשים היוצא ללכוד כנופיית אפאצ'ים רצחנית, וכן "וויל פני", שהופק שנתיים מאוחר יותר, וסיפק להסטון את אחת מהופעותיו הנפלאות – זו של בוקר דועך האוסף אל בקתתו אישה למשך החורף הקשה.
הסטון באיגוד הרובאים הלאומי של אמריקה. התמנה לתפקיד בגיל 73
באותה שנה הופיע הסטון בסרט הראשון בסדרת המדע הבדיונית, "כוכב הקופים", שבה גילם אסטרונאוט המוצא עצמו נטוש בכוכב ששליטיו הם החיות שבכותרת. הסרט זכה להצלחה ענקית והוליד ארבעה סרטי המשך. הסטון עצמו שחזר את תפקידו ב"מתחת לכוכב הקופים" (1970), והתארח – הפעם בתפקיד קוף – בגרסה המחודשת של טים ברטון מ-2001.
גזען וחשוך
אלא שהופעותיו הקולנועיות ההיסטוריות של הסטון עמדו בעשורים האחרונים בסימן הדימוי הראקציונרי והמרתיע שרכש לו כיושב ראש ארגון הרובאים הלאומי של אמריקה (NRA), תפקיד לו התמנה בגיל 73.
באחת הסצינות הזכורות והמקוממות ביותר בסרטו של מייקל מור, "באולינג לקולומביין" (2002), המתריע בפני האלימות הגואה בחברה האמריקנית, ביקר הבמאי את הסטון בביתו. מור תקף נמרצות את הישיש (המתגלה כגזען חשוך) על שבחר לערוך עצרת של ארגון הרובאים אחרי רציחתה של ילדה בת שש על
ידי ילד בן גילה בעיר הולדתו של מור, פלינט שבמישיגן – כאילו שבהתנהלותו של הסטון היה יותר מאשר חוסר רגישות משווע.
במהלך הראיון בולטת מאחורי גבו של הסטון כרזת סרטו האפל של אורסון וולס, "מגע של רשע" (1958), בו ביצע את תפקידו המורכב והנועז ביותר, זה של שוטר מקסיקני בעיירת גבול הנלחם במפקד משטרה מושחת וגרוטסקי (וולס עצמו). נוכח הערותיו של הסטון אל מול מצלמתו של מור למעלה מ-40 שנה מאוחר יותר, יש משום האירוניה בכך שזה היה תפקידו הטוב ביותר.
הסטון. לא שחקן גדול
צילום: רויטרס
מייקל מור. תקף
מומלצים