שתף קטע נבחר

מה רוצה שומרה מהמבוטחים

חברת הביטוח שומרה מתנה טיפול בתביעות בהצהרה, בה מבהיר המבוטח כי לא קיבל כל טובת הנאה מהמוסך בו תוקן רכבו. איגוד המוסכים: הדרישה חסרת ביסוס חוקי. שומרה: מדובר בנוהל שגרתי

חברת הביטוח שומרה אינה מאמינה למבוטחיה. כך עולה מדרישה ייחודית אותה היא מציגה בפניהם, במקרה ותיקנו את רכבם לאחר תאונה, שלא במוסך הסדר. במקרה כזה, היא מתנה את המשך הטיפול בתיק, בחתימת המבוטח על הצהרה בה מצויין סכום ההנחה או ההטבה כלשהי שקיבל בעל הרכב מהמוסך. עוד נדרש בעל הרכב להמציא לחברה את חשבונית הזיכוי שקיבל מהמוסך.

 

וכך מנסחת שומרה את ההצהרה: "יש לציין כי הנ"ל הוא מהותי לצורך הטיפול בתביעה ולצורך קביעת גובה הפיצוי המגיע לכם בהתאם לתנאי הפוליסה והחוק. אי העברת המסמכים הנ"ל מהווה הפרה של סעיף 24 לחוק חוזה הביטוח ותנאי הפוליסה, ומונע מאתנו לשלם את התביעה או חלקה" - נאמר בתצהיר. בעל הרכב מוזהר גם באותו חוזר כי יהיה צפוי לכל העונשים הקבועים בחוק, אם לא הצהיר אמת.

 

עו"ד חיים קליר, מומחה בתחום הביטוח, התייחס לבקשתנו למסמך: "מדובר בדרישה לא חוקית, המטילה מראש דופי בכלל הציבור, כאילו מדובר ברמאים שחייבים להוכיח את צדקתם. אותו סעיף 24 שמוזכר במסמך הוא סעיף המאפשר לחברת ביטוח לדחות תביעה אם מתברר שהתובע ניסה לרמות אותה. זה אינו רלבנטי למקרה זה. אם חברת הביטוח חושדת שתובע מוסיים ניסה לרמות אותה - זכותה להפעיל חוקרים. אבל מעבר לכך שזה לא מכובד להטיל דופי בכל המבוטחים, לא יכולה חברת הביטוח להתנות את סילוק התביעה בחתימה על מסמך מעין זה.

 

גם יועץ הביטוח גדעון ארמן טוען כי מדובר במהלך מאד בעייתי - "הפוליסה התקנית וחוק חוזה ביטוח אינם כוללים הרשאה שמאפשרת למבטח התנייה שכזו, ולפיכך אין למבטח אפשרות להתנות תשלום פיצוי למבוטח בהחתמתו על מסמך כזה". לדבריו, חברת הביטוח חייבת לשמור על זכותו של מבוטח לתקן את רכבו בכל מוסך שיבחר - מבלי להערים עליו קשייים מיותרים.

 

ומה אומרים באיגוד המוסכים? "איננו מכירים נוהל כזה בחברות ביטוח אחרות. על-פי הידוע לנו, הטופס הנ"ל אינו מוצג למבוטח בשלב מכירת הפוליסה, עת חברת הביטוח חפצה בכספו של המבוטח. סעיף 4 לפוליסה התקנית, מחייב חברת ביטוח להציג כל סייג שכזה באותיות מודגשות כבר בשלב מכירת הפוליסה. מוסך רשאי לספק הנחה ללקוח שלו, מאחר וחוזה התיקון הינו בינו לבין הלקוח, ואין הוא אמור להיכנס כצד לחוזה שנכרת בין מבטח למבוטח".

 

עוד מבהירים באיגוד כי בדיקת הנזק ברכב נעשית על-ידי שמאי, ולא על ידי מוסך או מבוטח, והוא זה הקובע את עלות התיקון. מרגע שהמבוטח הודיע לחברת הביטוח והגיע השמאי למוסך בו מתוקן הרכב, יצא המבוטח ידי חובה, ואי אפשר לדרוש ממנו לחתום על כל טופס נלווה המתיר לחברת הביטוח להיכנס כצד לחוזה בין המוסך לבין המבוטח.

 

איך מגיבים על כך בשומרה? מנהלת מחלקת התביעות בחברת הביטוח, עו"ד גפן מברך דרעי, אומרת כי מדובר בנוהל שיגרתי, ולדבריה גם חוקי, שנועד לוודא את הסכום המדוייק של הנזק שבו נושא המבוטח בפועל. לדבריה, מי שמתנגד לחתימה על הצהרות אלה, הם גורמים אינטרסנטיים כמו מוסכים או סוכני ביטוח, שלא טובת המבוטח לנגד עיניהם אלא עשיית רווח מקרות מקרה הביטוח.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: תומריקו
אילוסטרציה
צילום: תומריקו
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים