שתף קטע נבחר

משרד התחבורה: תחרות ביבוא רכב - עוד השנה

מנכ"ל משרד התחבורה מבטיח כי עוד השנה יאפשר משרדו תחרות חופשית ביבוא רכב חדש. הערכות משרד התחבורה והאוצר: זה לא יוביל להורדת מחירים משמעותית

שוק הרכב יפתח עוד השנה לתחרות חופשית, כך מבטיח היום (ג') מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות, גדעון סיטרמן. בימים אלה מסיים המשרד, ביחד עם משרד האוצר, את ניסוח התקנות שיאפשרו את פתיחת שוק הרכב ליבוא מקביל - יבוא כלי רכב על-ידי יבואנים שאינם בבעלות היבואן הרשמי, וכן כאלה שאינם בעלי קשר ישיר עם יצרניות הרכב. להערכת סיטרמן, בחודש יולי הקרוב, יוצגו התקנות בפני ועדת הכלכלה בכנסת.

 

היבואנים הרשמיים עושים שריר:

 

המנכ"ל דיבר בישיבה מיוחדת של ועדת הכלכלה, שהתכנסה לבקשתם של חברי הכנסת רונית תירוש ויוחנן פלסנר. הדיון נערך בנושא כוונת משרד התחבורה להתחיל בעוד שבוע באכיפת תקנה, האוסרת יבוא כלי רכב מארה"ב שאינם עומדים בתקינה האירופית, וזאת למעט כלי רכב המיוצרים באחת ממדינות נפט"א (ארה"ב, קנדה או מקסיקו). אכיפת התקנה, תביא לפגיעה משמעותית בענף היבוא האישי, שנהנה בשנתיים האחרונות מצמיחה משמעותית, הנובעת בעיקר מחולשת הדולר. בסוף הדיון, הצביעו חברי הכנסת בעד הצעה שהעלתה ח"כ תירוש, המבקשת ממשרד התחבורה להשהות את יישום התקנה, עד שיוגשו מסקנות המשרד בנוגע לפתיחת שוק הרכב ליבוא מקביל.


האם שוק הרכב הישראלי מנוהל כקרטל? (צילום אילוסטרציה: איי אף פי)

 

יו"ר הוועדה, ח"כ גלעד ארדן, סיכם את הדיון בדרישה ממשרדי האוצר והתחבורה לפעול בהקדם האפשרי לפתיחת שוק הרכב הישראלי, ולקדם יבוא מקביל - וזאת "כדי לשחרר את התלות של הצרכנים מול יבואני הרכב".

 

יש לציין כי על-פי הערכות של בכירים במשרדי האוצר והתחבורה, פתיחת שוק הרכב ליבוא מקביל לא תביא לירידת מחירים דרמטית, ועיקר השפעתה יהיה בהוזלת דגמים בקטגוריות היוקרה. עבור הצרכן הממוצע, הרוכש מכונית משפחתית - כמו מאזדה 3, טויוטה קורולה או רנו מגאן - המשמעות עשויה להיות ירידה של אחוזים בודדים בלבד, אם כי גם לכך הסבירות אינה גבוהה בטווח הזמן המיידי.

 

"שוד לאור יום"

בהציגו את חזונו לגבי שוק הרכב הישראלי, פירט סיטרמן שלוש דרכי רכישה שברצונו לפתוח בפני הצרכנים: יבוא באמצעות יבואנים רשמיים, יבוא דרך יבואנים מקבילים (שאינם בבעלות היבואן הרשמי), או יבוא אישי. בהתייחסו לסוגיית היבוא האישי, ציין סיטרמן כי משרדו מתכנן לבצע מהפכה בענף זה, ולבטל כל תלות ביבואנים הרשמיים. "אני לא רוצה שהיבואן (הרשמי, ש.ה) יקבע אם מישהו יביא רכב ביבוא אישי, או לא". יש לציין כי כיום, כל מי שמעוניין לייבא כלי רכב ביבוא אישי, נדרש להציג "אישור שירות" - מסמך המצהיר כי היבואן יסכים להעניק לכלי הרכב שירות במוסכיו.

 

במהלך הישיבה, הוטחה ביבואני הרכב הרשמיים ביקורת חריפה. "ציבור הצרכנים נמצא בנחיתות מול היבואנים - כמה אפשר לשדוד את הציבור לאור יום?" שאלה ח"כ תירוש. "אני לא רוצה לומר ש(היבואנים) מתנהגים כמו קרטל, אבל משום מה כל מחירי המכוניות נעים סביב אותו מחיר". תירוש טענה כי עם יישום התקנה, משרד התחבורה יבטל למעשה כל אפשרות לתחרות בשוק הרכב.

 

בשיחה עם ynet, אומר ח"כ פלסנר, כי משרד התחבורה נוהג במדיניות מבולבלת: "למרות דברי מנכ"ל משרד התחבורה, כאילו מדינת ישראל מתנגדת לריבוי תקינות רכב (בכך שבחרה בתקינה האירופית, ש.ה), הרי שבפועל מתאפשר יבוא כלי רכב בתקינה אמריקנית". פלסנר ציין כי יש לפעול באופן נחרץ לכך שבפני הלקוחות בישראל יעמוד היצע גדול יותר של דגמים, במחירים נמוכים יותר.

 

בהתייחסו לטענותיו של פלסנר, אמר סיטרמן כי העובדה שמתאפשר כיום יבוא כלי רכב בתקינה אמריקנית, היא פרי הסכמי סחר שחתמה מדינת ישראל עם ארה"ב, עוד בשנות השמונים. בנוסף, סיטרמן הסביר לוועדה כי המצב כיום אינו תקין, ומשרד התחבורה פשוט פועל על-מנת לתקנו בהקדם האפשרי - "ותוך שקיפות מלאה", כך סיטרמן.

 

מנכ"ל משרד התחבורה גם פנה במהלך הדיון לנציגים של ענף היבוא האישי, ואמר כי אם לדעתם הוא או משרדו פועלים בניגוד לחוק, הם מוזמנים לפנות לבית משפט. "אם יש לכם (לעוסקים ביבוא אישי, ש.ה), פרשנות שאני פועל שלא על-פי החוק, לכו לבית המשפט העליון".

 

צביקה פולק, מנכ"ל חברת כלמוביל, יבואנית מרצדס, יונדאי ומיצובישי, אמר במהלך הדיון כי יבואני הרכב דורשים שוויון בפני החוק: "יש כאן שני עניינים בלבד, ושניהם עקרוניים - שמירה על החוק, ושוויוניות בפני החוק. תפקידה של המדינה הוא לדאוג לכך שכולם יוכלו לפעול על-פי אותם כללים בדיוק". יש לציין כי כיום, יבואני הרכב אינם יכולים לייבא כלי רכב מארה"ב שאינם עומדים בתקינה אירופית, אלא אם יוצרו במדינות נפט"א - וזאת בניגוד לעוסקים בענף היבוא האישי. פולק גם ציין כי רוב כלי הרכב המיובאים כיום מארה"ב באמצעות יבואנים אישיים, הם משומשים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
האם צפויה תחרות של ממש בשוק הרכב הישראלי?
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים