כששפע שוק תהפוך ל-AM:PM
לדודי ויסמן אסור להיכנע לחרדים. מה שהוא צריך לעשות זה להפוך את סניפי שפע שוק לסניפים של AM:PM וכך יתחזק דימויו הציבורי כאיש עסקים בעל חוט שדרה
אפתח ואומר מייד: זכותם המלאה של החרדים, כמו של כל קבוצת אוכלוסייה אחרת, לנצל את כח הקנייה שלהם כדי להשפיע על השוק. מותר להחרים יצרן שהשירות שלו גרוע, מותר להחרים יצרן שעושה ניסויים בבעלי חיים, מותר להחרים רשת שמנצלת ומקפחת את עובדיה, מותר להחרים כל גוף שפוגע בסביבה ומותר להחרים כל רשת שהתנהגותו של בעליה איננה עולה בקנה אחד עם דרישות אותה אוכלוסייה.
השימוש בכח הקנייה כאמצעי לחץ להשגת מטרות, הוא לגיטימי ואף מומלץ בתנאי שוק חופשי. כיוון שכך, מותר לעדה החרדית להחרים את אל על אם תחליט לטוס בשבת ומותר להם להחרים את רשת השיווק "שפע שוק" אך ורק בגלל שבעליה דודי וייסמן, הוא גם בעליה של רשת AM;PM הפועלת בשבת.
השאלה איננה אם מותר או אסור להחרים, אלא למה? לשם איזו מטרה? ומה ייצא להם מזה?
למה בחרו רבני העדה החרדית דווקא את דודי ויסמן כיעד להפגנת כוחם? האם הם חשבו שרשת "שפע שוק" שלו היא החוליה החלשה, אותה כדאי לתקוף? או שמא בגלל שהוא סימן את עצמו כמטרה נוחה, כשביטל את מכירת המוצרים הלא כשרים מייד עם רכישת הרשת?
צריך להבין איך פועל המנגנון החרדי כדי לרדת לשורשי העניין. זה לא שהרב אלישיב והרבי מגור התעוררו בוקר אחד, פתחו את יתד נאמן או את המודיע מייד אחרי תפילת שחרית, וקראו שדודי וייסמן בעליה של "שפע שוק" רכש את רשת AM;PM לפני כשנה וחצי, וממשיך להפעילה בשבת, רחמנא ליצלן. שערות זקניהם סמרו, חמתם בערה בהם והחליטו מייד לדרוש את סגירת הרשת בשבת או שהם יטילו חרם על "שפע שוק"
הדברים לא עובדים כך. הרב אלישיב והרבי מגור שקועים רוב זמנם בתפילה ובלימוד תורה, בפתרון בעיות הלכתיות ובפסיקת הלכות. אני מניח שאין להם מושג מי זה דודי וייסמן, מה הוא עושה ובמה הוא חטא.
אבל כאשר מגיעה לשולחנם שאלה, כגון: מה דינה של רשת שיווק שבעליה מפעיל , במקביל, רשת אחרת הפתוחה בשבת? אין להם ברירה אלא להשיב עניינית שעל פי ההלכה אסור לקנות בה. ובעצם, אסור לקנות באף אחד מעסקיו האחרים.
וזאת בדיוק התשובה אותה "הזמינו" מגישי השאלה.
עכשיו, לא נותר אלא לגלות מי הם השואלים, כדי להבין את מניעיהם. אפשר גם לשאול, למה נטפלו דווקא לדודי וייסמן? ומה עם כל שאר טייקוני המשק המנהלים, בין היתר, גם עסקים הפועלים בשבת? למה לא נטפלו להם? גם כאן, מי שיעמיק לחקור ודאי יגלה את הסיבה. אצל החרדים הכל נעשה, אמנם, לשם שמיים אבל לא באופן מקרי ולא כתוצאה מגחמה כזאת או אחרת. לכל פעולה יש סיבה.לכל יעד יש הצדקה ולעיתוי, גם.
זה שהחרם הוטל ערב פסח, איננו מקרי.
מה שעומד בפני דודי וייסמן, כרגע, זאת השאלה כיצד לנהוג. האם לקבל החלטה עסקית או שיווקית? יכול להיות שמבחינה עסקית, כדאי לו לוותר לחרדים, לסגור את AM;PM בשבתות ולהמשיך וליהנות מההכנסות של החרדים. אלא שאז הוא יוותר על חירותו לקבל החלטות עסקיות באופן עצמאי והוא יסגיר את עצמו לסחטנות עתידית.
לחילופין הוא יכול לקבל החלטה שיווקית. הוא יכול להחליט שהוא מוותר על השוק החרדי ובתמורה ירחיב את עסקיו ויחזק את מעמדו בשוק החילוני, שהוא גדול יותר ורווחי יותר. בנוסף, הוא ישמור על עצמאותו ויסיר מעליו איומים עתידיים.
אינני יודע באיזו דרך יבחר. כיוון שהוא הוכיח בעבר שהוא איש עסקים שמבין שיווק, יש לקוות שיבחר בדרך השנייה.
להפוך את הבעיה להזדמנות
אם הוא היה שואל אותי (והוא לא) הייתי ממליץ לו להפוך את הבעיה להזדמנות. הייתי ממליץ לו לכנס מסיבת עיתונאים, בפרופיל גבוה, ולמסור את ההודעה הבאה:
"כבעלים של עסקי שיווק מגוונים, אני משתדל להיות קשוב לכל הדרישות, הצרכים והציפיות של לקוחותיי. בכל עסקיי. כמו גם ברשת שפע שוק הפונה למגזר החרדי. אבל אסור לי ואינני מתכוון להיכנע לתכתיביהם של צרכני רשת שפע שוק לגבי אופן ניהולה של רשת אחרת שלי, שכף רגלם ממילא לא דורכת בה. כי ברגע שאכנע לאיום מצד אחד אהיה חשוף לאיומים נוספים מאותו צד ולאיומים אחרים מצדדים אחרים.
"כל אדם, חברה או ממשלה, הנכנעים לסחיטה פעם אחת, מובטח להם שיהוו יעד נוח לסחיטה הבאה. ואני לא יהיה חלקי עימהם. אני מוכן לוותר בצער על השוק החרדי אך לא על חירותי. אשר על כן, החלטתי לסגור את כל סניפי 'שפע שוק' הפונים לשוק החרדי ולהפוך אותם לחנויות AM;PM.
כשרכשתי את AM;PM טעיתי, כאשר בניגוד לרצון לקוחותיי, הפסקתי את שיווק פירות הים ומוצרי הבשר הלא כשרים. למדתי שיעור חשוב. אני מתכוון לתקן את טעותי ולהחזיר את כל המוצרים הלא כשרים ולהיענות בכך לדרישת הלקוחות.
ולסיום, את הכספים שהייתי נוהג לתרום לעדה החרדית אני מתכוון לתרום, מעתה והלאה, לבתי תמחוי כלליים.
"כמו כן, הייתי מציע לו להקים את התנועה הציבורית של צעירים חופשיים למען בחירה חופשית שתהווה פלטפורמה לקמפיין רחב היקף, להגברת הצריכה ברשתות הפתוחות בשבתות, כדי לחזקן במאבק מול כוחות השחור המאיימים לסגור לנו את אופציית הקנייה בשבת".
ואלה הן התוצאות הצפויות מהמהלך הזה:
א. רשת AM;PM תתחזק ותהנה מדימוי של נושאת הדגל של השוק החופשי.
ב. יתחזק דימויו הציבורי של דודי וייסמן, כאיש עסקים בעל חוט שדרה, העשוי ללא חת.
ג. חילול השבת בפרהסיה, יתרחב, עקב התחזקות הרשת ובעקבותיה רשתות אחרות.
ד. העיתונות החרדית תפסיד את תקציבי הפרסום של דודי וויסמן.
ה. הציבור החרדי, יצטרך לכתת את רגליו לרשתות מרוחקות שיהפכו גם ליקרות יותר, עקב הקטנת התחרות.
ו. העדה החרדית תפסיד את תרומותיו של דודי וייסמן שעמדו עד היום על למעלה 14 מיליון שקלים (כמדווח בעיתונות).
כעת, נותרה רק השאלה באיזו דרך יבחר דודי וייסמן. העסקית או השיווקית?
נחכה ונראה.
הכותב הוא מנכ"ל ADMAN - החברה למשאבי אנוש לענפי הפרסום, השיווק והתקשורת