כך תעודד המדינה שימוש ברכבת ואוטובוס
תוכניתו המפורטת של משרד התחבורה לעידוד שימוש בתחבורה ציבורית, נחשפה היום לראשונה - כולל תאריכי יעד מחייבים. עוברים לאוטובוס?
"אין שום סיכוי שישראל תוכל להגדיל את היקף ההשקעות בתשתיות תחבורה, ולהדביק את הגידול בשימוש ברכב פרטי", אומר מופז. "אנחנו צריכים להעמיד את האזרח ואת המעסיקים במשק בפני דילמה: האם כדאי להם לנסוע ברכב הפרטי, או להשתמש בתחבורה הציבורית". מופז ציין כי אחוז הנסיעות המתבצע בתחבורה ציבורית עומד כיום על 20%, ומטרת התוכנית להעלותו ל-30% בתוך חמש שנים.
עוברים לאוטובוס (צילום: ירון ברנר)
מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן, ציין כי הגדלת השימוש בתחבורה ציבורית היא יעד לאומי, שתביא לשיפור במצב הכלכלי והחברתי של אזרחי המדינה. בהתייחסו לתוכנית לעידוד התחבורה הציבורית, ציין סיטרמן כי "מטרת המדיניות שלנו היא להגדיל את חלקן היחסי של הנסיעות בתחבורה הציבורית, ולהקטין את אלה המתבצעות באמצעות הרכב הפרטי". על-פי אומדן שהציגו היום אנשי המשרד, הערך הכספי של הזמן המבוזבז מדי שנה בפקקי תנועה - באזור תל-אביב בלבד - נאמד בשני מיליארד שקל.
עשרה צעדים לתחבורה ציבורית
התוכנית, שהוצגה על-ידי מנכ"ל משרד התחבורה, משלבת בין מספר תוכניות שכבר הוצגו בחודשים האחרונים, ואף נכללו בחוק ההסדרים לשנת 2008. אולם בניגוד לעבר, קבע היום המנכ"ל תאריכי יעד לכל אחד מהצעדים, ובכך הגדיר מסגרת מחייבת ליישומם. ואלה הם עשרת הצעדים:
- הקמת רשות ארצית לתחבורה ציבורית: הרשות תשלב בין כל אמצעי התחבורה הציבורית הקיימים והעתידיים, ותהיה אחראית על יצירת התשתית הרגולטורית המתאימה. מתחת לרשות הארצית יוקמו רשויות תחבורה ציבוריות בכל המטרופולינים הגדולים.
- תאריך יעד: הרשות הארצית תוקם במהלך 2009. המלצות להקמת הרשויות המטרופוליניות יוקמו עד יוני 2009.
- שיפור השירות: העלאת רמת השירות בתחבורה הציבורית, באמצעות עידוד התחרות בין המפעילים השונים, והגברת האכיפה והפיקוח.
- תאריך יעד: המשך העברת הקווים המופעלים כיום באמצעות דן ואגד יסתיים עד סוף 2008. לאחר מכן, ייקבע מתווה להמשך העברת הפעילות.
- האצת ההקמה של מערכות משולבות להסעת המונים: קידום ההקמה של אמצעי הסעה כמו רכבות קלות ואוטובוסים רבי-קיבולת, וכן יצירת שילוביות בין כל האמצעים הקיימים.
- תאריך יעד: הרכבת הקלה בירושלים תחל לפעול עד סוף 2010, המטרונית בחיפה תופעל ב-2010, וקו אוטובוס רב-קיבולת ראשון ייסע בתל-אביב במהלך 2010.
- הרחבת השימוש בכרטיס החכם: הטמעת הכרטיס, שהשימוש בו החל בשנה שעברה, בכל אמצעי התחבורה הציבורית.
- תאריך יעד: הכרטיס יופעל בגוש דן עד סוף 2008, ובפריסה ארצית עד סוף 2009.
- הקמת מרכז מידע ארצי לתחבורה ציבורית: המערכת תספק מידע לכל משתמשי התחבורה הציבורית, באמצעות מוקד ארצי משולב לכל המפעילים - אוטובוסים, רכבות, רכבות קלות, וכו'.
- תאריך יעד: מערכת ניסיונית תופעל באמצע 2009.
- עידוד ופיתוח תשתיות תומכות תחבורה ציבורית: הקמת נתיבים ומסלולים ייעודיים לתחבורה הציבורית (נת"צים ומת"צים), פיתוח מרכזים משולבים המאגדים מספר אמצעי תחבורה, והטעמת מערכות בקרה שייצרו העדפת התחבורה הציבורית בתנועה (רמזורים חכמים, מצלמות אכיפה בנת"צים, וכו').
- תאריך יעד: כבר השנה ייערך ניסוי במערכת העדפת תחבורה ציבורית באמצעות רמזורים, וב-2010 תושלם הקמת צירי תנועה מועדפים לתחבורה ציבורית בחיפה ובירושלים.
- ארגון מחדש של מערכות התחבורה הציבורית: פריסה מחדש של קווי האוטובוסים, כך שיתאימו לצרכים המשתנים של הנוסעים. בנוסף, תשופר האינטגרציה בין האמצעים השונים, כך שנוסעים יוכלו להגיע במהירות המרבית מדלת הבית לדלת המשרד - וחזרה.
- תאריך יעד: בחיפה - סיום עד סוף 2008, בירושלים - סיום במקביל להפעלת הרכבת הקלה ב-2010, בתל-אביב - סיום בתחילת 2009, ובבאר-שבע - החל מספטמבר 2008.
- עידוד תחבורה ציבורית במגזרים שונים: פיתוח פתרונות ייעודיים לאוכלוסיות שונות, כמו חרדים, מיעוטים, ועוד.
- תאריך יעד: בתחילת 2009 יחל פיילוט במגזר המיעוטים בגליל. ב-2009 גם יסתיים תהליך הפצת כרטיס חכם לסטודנטים.
- יצירת תמריצים כלכליים לשימוש בתחבורה ציבורית: סבסוד ומתן הנחות למגזרים שונים, וכן תמיכה במעסיקים ציבוריים ופרטיים המעודדים שימוש בתחבורה ציבורית - למשל, באמצעות הטבות מס. בנוסף, ייבחן הסדר נסיעה חופשית לעובדי המגזר הציבורי.
- תאריך יעד: צוות בין-משרדי יגיש את מסקנותיו בנושא תמריצים כלכליים עד סוף 2008.
- הפחתת השימוש ברכב פרטי: הקטנת שטחי החנייה במרכזי הערים, הסדרי תנועה שייתנו עדיפות לתחבורה ציבורית, הטלת "אגרת גודש" בערים הגדולות, ועוד.
- תאריך יעד: בתוך שלושה חודשים תוגש תוכנית לאגרות גודש במטרופולין תל-אביב.