תמיר לנציגי הערבים: מהפכה בחינוך בתוך שנה
השרה תמיר הציגה בוועידת החינוך בנצרת רפורמה מקיפה, שמטרתה לגשר על הפערים בין המגזר הערבי ליהודי: בתי הספר הערביים יקבלו 440 אלף שעות לימוד פרטניות ובכמעט מחצית מהכיתות יוקטן מספר התלמידים
"הדגש בשנה הבאה בחינוך יהיה על המגזר הערבי", כך הבטיחה היום (ה') שרת החינוך פרופסור יולי תמיר, במהלך כינוס של הוועידה השביעית לחינוך הערבי שהתקיימה בנצרת. "זה המהלך הגדול ביותר שמערכת החינוך עשתה אי פעם", אמרה תמיר.
שרת החינוך הבטיחה, כי השינויים במגזר הערבי המהווה 26 אחוזים, מכלל מערכת החינוך, יכנסו לתוקף כבר בשנת הלימודים הבאה. על פי רפורמת "אופק חדש", יקבלו בתי הספר הערבים 440,000 שעות לימוד פרטניות, מתוך מיליון
ומאתים אלף שעות שיוקצו לכלל מערכת החינוך. מדובר בשעות, שבהן איש חינוך מקדיש זמן לקבוצה קטנה של תלמידים.
בנוסף, ב-270 בתי ספר מתוך 600, יופחת מספר התלמידים בכיתה ל-32. פרט לכך, כחלק מתוכנית פיצול הכיתות הנמוכות, יפוצלו 40,000 תלמידי כיתות א' ו-ב' במגזר הערבי, למשך 10 שעות שבועיות, כדי ללמוד שפה וחשבון. 20 חטיבות ביניים יטלו חלק בתוכנית ניסיונית, שבה יזכו התלמידים להנחיה אישית ולעבודה בקבוצות קטנות.
גם השנה הוצגו בוועידה פערים גדולים בין המגזר היהודי לערבי, בכל הקשור לחינוך. בשנים 2005-2006, מספר הזכאים לבגרות בקרב המגזר היהודי היה 58.7 אחוז, לעומת זאת, במגזר הערבי אחוז הזכאים עמד רק על 34.5 אחוז.
בקרב שיעור העומדים בדרישת הסף של האוניברסיטאות, נרשם גם כן פער, במגזר היהודי ישנם 88.9 אחוז, שעומדים בדרישות, לעומת 79.6 במגזר הערבי. הפער הממוצע בין תלמיד ערבי לתלמיד יהודי במבחן הפסיכומטרי הוא של 126-123 נקודות.
נתוני המיצ"ב, מראים כי 54 אחוזים מתלמידי כיתה ח' הערבים נכשלים במבחני המתמטיקה, ו-48 אחוזים, נכשלים באנגלית. הפער בבחינות המיצ"ב בין תלמידים יהודים לערבים עומד על 25 אחוזים בממוצע. כ-60 אחוזים, מן התלמידים הערבים בישראל מתקשים בהבנת הנקרא, לעומת כ-30 אחוזים בקרב התלמידים היהודים.
אופטימיות במגזר
למרות הפערים ישנה אופטימיות בקרב מנהיגי המגזר הערבי: "הפערים הקיימים הם של 60 שנה, חינוך אינו עבודה של יום או יומיים, היום קיימת אופטימיות, רואים ניצנים, צריך לחזק אותם לקחת אחריות", אמר יו"ר ועדת המעקב לענייני חינוך
נביה אבו סאלח.
"אני משוכנע שבעוד מספר שנים הנתונים שנציג יראו אחרת. אני מאמין שהיום משהו השתנה בתפיסה ועושה רושם שאנו ניצבים בתחילת מערכת יחסים חדשה עם משרד החינוך. גם לנו יש תפקיד אסור רק להתבכיין ולהכריז על קיפוח, עלינו גם להיות אחראים על עצמנו לדרוש ולהיות מדויקים במה שאנחנו דורשים".
יו"ר ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל, שאוקי חטיב, הוסיף: "מה שהתרחש כאן אינו רגיל בינינו לבין הממשלה, אולי זהו צעד ראשון ליצירת אמון בינינו לבין המערכת ואם זה מתחיל בחינוך, אולי זה מסר גם למשרדים אחרים".