אל תתנו לחברת הביטוח לעבוד עליכם
כאשר הרכב שלכם ניזוק באופן קשה ועשוי להגיע למצב של אובדן מוחלט, קחו בחשבון שלחברת הביטוח יש אינטרסים פיננסיים ברורים - שיעלו לכם הרבה כסף
חברות הביטוח מחויבות להכריז על רכב כאובדן מוחלט ")טוטאל לוס(", כשהנזק מגיע ל60%- מערכו. חלק מהחברות אף יכריזו על אובדן מוחלט גם כאשר הנזק מגיע רק ל50%- מערכו. כאשר הנזק נמוך רק במעט, וחברת הביטוח מציעה לכם להכריז על הרכב כאובדן להלכה תמורת "מלוא הפיצוי," כדאי שתבדקו היטב את מה שמציעים לכם.
מקרה כזה אירע באחרונה לא.ט. שרכבו המבוטח בחברה לביטוח ישיר נפגע בתאונה. אחוז הנזק הגולמי שנקבע לרכב היה 45.3%, והצדדים הסכימו שלא לתקנו אלא למכור אותו לסוחר. כשהגיע זמנו של א.ט. לקבל את "מלוא ערכה של המכונית", התברר לו לפתע שבכיסו חסרים 6,990 שקל - ההפרש בין שווי הרכב במחירון, לבין הפיצוי שקיבל מחברת הביטוח. א. לא ויתר, והחליט לפנות לבית המשפט בבאר-שבע, שם התברר לו שחברת ביטוח ישיר ביצעה תחשיב מעט יצירתי.
כך למשל קיזזה 2,580 שקל ממכירת שרידי הרכב לסוחר, בטענה שהיה משועבד ומעוקל. ועד שאלה לא הוסרו, לא זכאי התובע לקבל את שווי המכירה.
חברת הביטוח גם החתימה את א.ט. על סעיף מוזר נוסף - השתתפות עצמית וירידת ערך - וקיזזה את שתיהן מהפיצוי, בטענה שאילו היו מתקנים את הרכב היה ערכו יורד והמבוטח היה צריך לשלם השתתפות עצמית. בפועל, לו היה מתקן את הרכב, צריכה הייתה חברת הביטוח לפצות אותו על ירידת הערך. עוד החליטה חברת הביטוח לקזז מהסכום 1,200 שקל, בגין מצב צמיגים והעובדה שלגלגליו לא היו צלחות נוי ("טאסות"). תתפלאו לשמוע, אך השופט חייב את החברה להחזיר רק את סכום הסעיף האחרון.
אם כך, כדאי לכם לזכור. במידה ומציעים לכם בחברת הביטוח להגיע להסכם "אובדן להלכה", זכרו שהסכם כזה נעשה בדרך כלל כאשר היא חוששת מפני מצב בו הרכב יוכרז "אובדן מוחלט", ואז ניתן יהיה למכור את שרידיו לפירוק בלבד, בהרבה פחות כסף.
![](/images/letter.png)
![](/images/arrow.jpg)