שתף קטע נבחר

 
צילום: ויז'ואל/פוטוס

התפתחות התינוק: 6 שבועות עד 3 חודשים

האחות בטיפת חלב הרגיעה ואמרה שהילד מתפתח כראוי, אבל איך אפשר לגרות את חושיו, מה הוא אמור להספיק לדעת, כיצד אפשר להרגיעו ומתי הוא סוף סוף יגיד א-בא? כתבה שניה בסדרת התפתחות התינוק

מזל טוב, הרך הנולד שלכם בדרך הביתה, אבל מה עושים איתו עכשיו? שאלות רבות מציפות אתכם. האם הוא מתפתח כראוי, מתי ואיך יפעיל את חושיו, וכיצד להעשיר את עולמו? בסדרת מדריכים נביא כאן מדי שבוע את אבני הדרך המרכזיות בחיי הרך הנולד והפעוט, והמלצות משרד הבריאות לגירוי עולמו המילולי והמוטורי. והפעם – מגיל 6 שבועות ועד 3 חודשים.

 

מוטוריקה

  • התינוק: הוא כבר מרים את הראש והחזה בזוית של 45 מעלות למספר דקות כשהראש באמצע, האגן בקו ישר עם הגב והרגליים מתיישרות. בשכיבה על הגב, תנוחת הראש נמצאת באחד הצדדים או באמצע. התינוק ממשיך לעתים בתנוחת סייף. במשיכה לישיבה הראש עדיין מוטה מעט אחורה ובהמשך הוא מתיישר עם קו הגוו והכתפיים. בחזה לשכיבה קיימת השמטת ראש קלה. התינוק כבר שולט בתנועות הרגליים והידיים. בהחזקה באוויר הראש מתיישר ומגיע לקו הגוו והרגליים מתיישרות. לקראת גיל 3 חודשים הראש כבר מעל קו הגוו. כפות ידיו המאוגרפות נפתחות כתגובה למגע. כשתשימו לו ביד חפץ כמו רעשן או צמיד, הוא מסוגל לאחזו למספר דקות. הידיים בדרך כלל בצידי הגוף, ולקראת גיל 3 חודשים הוא מביאן לקוו האמצע.

 

  • אתם: גרו את חושיו כדי להעצים את ההתפתחות המוטורית שלו. השכיבו אותו על הבטן, הגב והצדדים, ועל השטיח בהתאם לזמני העירות תוך כדי השגחה. הציעו לו משחקים מגוונים וצבעוניים בעלי מרקמים שונים, מפיקי צלילים וצבעוניים. תלו צעצועים ותמונות בתחום שדה הראיה שלו ובטווח נגיעה.

 

מגע

  • התינוק: הוא נהנה מאמבט, עיסוי גוף וממגע עם מרקמים וחומרים שונים. הוא נרתע ממרקמים שאינם נעימים לו (כמו דשא או שטיח מחוספס). הוא מפתח מודעות לגבי מיקומן של ידיו במרחב, תוך מגע והסתכלות. הוא מתחיל להבין מושגי תפיסה חזותית כשהוא מושיט יד לחפצים. הוא גם מגלה הנאה מתחושות נדנוד והרמה ומטה של ראשו כדי להסתכל בגירויים בסביבתו.

 

  • אתם: הגישו לו צעצועים וחפצים הממוקמים במרחקים שונים ובזוויות שונות, בתוך ומחוץ לטווח נגיעתו. עודדו אותו להושיט יד לחפץ ולאחוז בו.

 

ראיה

  • התינוק: התינוק ממשיך לפתח את הקשר בין העין והיד. לקראת גיל 6 חודשים הוא מסוגל לעקוב ברצף בזווית של עד 180 מעלות, תוך חציית קו האמצע. הוא כבר מביט מעלה ומטה. לקראת גיל 8 שבועות הוא מעדיף להתמקד בעיניו של האדם הנמצא מולו. לקראת גיל 10 שבועות הוא מתחיל לפתח ראיה תלת מימדית. הוא יעקוב במבט אחרי עצם נע במרחק של 25-30 ס"מ בזווית של עד 90 מעלות. הוא ממקד מבט בעצם במרחק של עד 30 ס"מ ומסתכל על ידיו תוך כדי ביצוע תנועות עדינות.

 

  • אתם: עודדו אותו להושיט יד לחפץ ולאחוז בו. הראו לו צעצוע צבעוני או תמונה עם צבעים מנוגדים אותם ניתן לתלות במרחק של 25-30 ס"מ ובזווית של 90 מעלות. הראו תמונת פני אדם וחפצים עגולים (כמו בובה או כדור) והגישו אותם קרוב ליד.

 

שמיעה

  • התינוק: מפנה ראש למקור הקול. רעשים חזקים ופתאומיים גורמים לבהלה עד בכי. הוא מטה ראשו, מחפש קולות מוכרים עד כדי ביטוי התרגשות.

 

  • אתם: חשפו אותו לקולות וצלילים מגוונים. דברו אל התינוק והאזינו לו. הגישו לו צעצועים המשמיעים צלילים שונים.

 

שפה ותקשורת

  • התינוק: משמיע קולות מלמול וגרגור, עוקב בעיניו לכל הכיוונים, ומשמיע בכי שונה במצבים שונים כמו רעב, אי נוחות, עייפות וכאב. הוא מחייך חיוך חברתי כתגובה להבעת הנאה.

 

  • אתם: דברו אליו ואפשרו לו להגיב, חשפו אותו לקולות וצלילים שונים בסביבה והכירו את תגובותיו.

 

אכילה

  • התינוק: הוא זקוק ל-5 עד 6 ארוחות ביממה, ועשוי להסתפק בארוחה אחת בלילה. כמות התזונה המספיקה לו היא 150-160 מ"ל לק"ג ליממה.

 

  • אתם: אם אינו מתעורר לאוכל בלילה, תנו לו לישון כל עוד הוא צורך את הכמות היומית הנדרשת לו וממשיך לעלות במשקל באופן תקין. החזיקו את התינוק בידיים בזמן האכלתו ושמרו על קשר עין.

 

קוגניציה וחברה

  • התינוק: נרגע כשמתחזיקים אותו בידיים או מדברים אליו. לקראת גיל 3 חודשים הוא מחייך לעתים מזומנות, מגיב בחיוך על נוחיות וסיפוק צרכיו, בוכה כדי לבקש עזרה, סקרן לסביבתו החיצונית וחוקר אותה במבט.

 

  • אתם: החזיקו אותו ודברו עמו בקול רך ונעים. שימו לב לאיתותיו והגיבו בהתאם. שנו את מיקום התינוק בדירה במהלך היממה מדי פעם לשם הכרת הסביבה ופיתוח תפיסה תלת מימדית.

 

סדר יום

  • התינוק: סדר היום שלו מתחיל להיות יותר ויותר מאורגן, זמני העירות מתארכים והוא מתחיל ליזום קשר באופן פעיל יותר. הוא מעסיק את עצמו לזמן קצר ולעתים מגלה אי נוחות במהלך היממה.

 

  • אתם: אפשרו גמישות בסדר היום על פי צרכיו (הנקה, האכלה, שינה, משחק). טיילו עימו מחוץ לבית בעגלה או ב"קנגרו", נצלו את זמני העירות לפעילות עם התינוק ואת זמן השינה למנוחתכם.

 

  • עוד דברים שכל הורה חייב לדעת? היכנסו לכאן

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
התינוק יוצר קשר עם הסביבה
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים