יוסי הראל, מפקד הספינה אקסודוס, הלך לעולמו
הוא היה מראשי ההעפלה לארץ ישראל בימי המנדט הבריטי ומראשוני חיל המודיעין בצה"ל. הוא זכה להכרה בינלאומית כשהשחקן פול ניומן גילם את דמותו כמפקד ספינת המעפילים "אקסודוס". הבוקר הוא מת בביתו בתל אביב, והוא בן 90. בתו, שרון הראל: "אבא היה איש של חזון בכל התחומים"
בתל אביב מת הבוקר (שבת) יוסי הראל, מפקד ספינת המעפילים אקסודוס, מראשי ההעפלה לארץ ישראל בימי המנדט הבריטי ומראשוני ובכירי חיל המודיעין בצה"ל. הראל מת בביתו כתוצאה מדום לב, והוא בן 90. הוא הותיר אחריו אשה, ג'ולי, ושלושה ילדים: נורית הרדוף, דוד הראל ושרון הראל.
יוסי הראל היה גם ממחוללי פרשת לבון בשנות ה-60, שגרמה למשבר עמוק בממשלת ישראל ולהתפטרותו של דוד בן גוריון מראשות הממשלה. הוא התפרסם כאשר פול ניומן שיחק את דמותו כארי בן כנען בסרט "אקסודוס".
בתו שרון אמרה בשיחה עם ynet כי אביה היה "איש של חזון, בכל התחומים, ותמיד ראה את התמונה הגדולה". היא הגדירה את הראל כאחד מ"דור של ענקים", והוסיפה כי בתור חלק מהדור ההוא, הוא לא הרבה לדבר על תקופתו כאיש צבא ומוסד. לדבריה, הוא המשיך בשנים האחרונות לאסוף יצירות אמנות אוונגרד רוסי ואף היה פעיל בעסקים.
דור המייסדים. בן גוריון והראל
שרון סיפרה עוד כי יוסי הראל זכה באוקטובר האחרון בפרס "פרמייה אקסודוס 2007", המוענק בשנים האחרונות מטעם ממשלת איטליה לעוסקים בקידום השלום ופעילות הומניטרית. הפרס מוענק בלה-ספציה, שם שופצה האקסודוס לשם שימושה כספינת מעפילים.
עוד אמרה כי אביה נסע לאיטליה לשם קבלת הפרס, אותו העניק לו הנשיא האיטלקי. בנאום שנשא שם, הודה להם על מאמציהם "לעזור לעם שלו בנקודה הכי נמוכה בהיסטוריה שלו". הראל הרגיש גאווה גדולה על כך שאיטליה מנציחה את סיפור האקסודוס כפעולה הומניטרית. "אני מודה לכם על ההומניטריות שלכם ועל כך שאתם מלמדים את ילדיכם את ההיסטוריה שלנו", אמר.
הלוויתו של הראל, יליד ירושלים, תצא ביום שני בצהריים מגן ההעפלה (גן לונדון לשעבר) בתל אביב. הוא ייטמן בבית העלמין בקיבוץ שדות ים.
הראל פיקד על 4 ספינות מעפילים
הראל הצטרף בגיל צעיר ל"הגנה" ובהמשך למוסד לעלייה ב' (הארגון המרכזי במפעל ההעפלה). במהלך שנות פעילותו בארגון פיקד הראל על ארבע ספינות מעפילים - "כנסת ישראל", "יציאת אירופה תש"ז (אקסודוס 1947)", "פאן-יורק" ו"פאן-קרשן" - עליהן נמצאו כ-25 אלף מעפילים.
האנייה אקסודוס נרכשה על ידי "המוסד לעליה ב'" והוכשרה לשאת נוסעים ב-1947. ב-11 ביולי באותה שנה הפליגה האונייה בחשאי מנמל קטן ליד מרסיי לכיוון חופי ארץ ישראל. על סיפונה נמצאו 4554 נוסעים, כולם ניצולי שואה ממחנות העקורים בגרמניה, ללא היתרי עלייה, שביקשו לצאת מגרמניה ולהגיע לארץ ישראל.
הצי הבריטי, שעקב אחר האונייה, אילץ בסופו של דבר את הנוסעים לעבור לאוניות אחרות והחזיר את הפליטים למחנות העקורים בגרמניה מהם יצאו. בספטמבר, חודשיים לאחר תחילת המסע, ולעיני מאות עיתונאים וצלמים, הורדו אלפי הנוסעים בכוח מן האוניות והוחזרו למחנות העקורים.