שתף קטע נבחר

האכיפה בכבישים משתלמת?

מנתונים שמתפרסמים היום (א'), עולה כי בחודש מרץ נרשמה ירידה דרסטית במספר ההרוגים, הפצועים והתאונות בכבישים. האם זה קשור למבצע האכיפה של משטרת התנועה?

חודש מרץ בכבישים: ירידה של 35% במספר ההרוגים בתאונות דרכים, וירידה של 30% במספר התאונות הקטלניות. בחודש שעבר ערכה משטרת התנועה את מבצע האכיפה הגדול בתולדותיה, ונתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה - המתפרסמים היום (א') - מלמדים כי הגברת הפעילות המשטרתית הפחיתה את הקטל הכבישים: במרץ נהרגו בתאונות דרכים 31 בני אדם, לעומת 48 הרוגים במרץ 2007, 40 הרוגים ב-2006 ו-41 שנה לפני כן.

 

גם במספר התאונות הקטלניות חלה ירידה, מ-39 במרץ אשתקד ל-27 השנה (37 ו-34 בשנים הקודמות בהתאמה). ירידה נוספת נרשמה במספר הנפגעים הכללי, שירד מ-2,848 במרץ שעבר ל-2,472 נפגעים השנה (מעל ל-3,000 בשנתיים שקדמו).

 

  • המשטרה יוצאת במבצע אכיפה גדול במיוחד


מרץ בכבישים: ירידה של 35% במספר ההרוגים (צילום: גיל יוחנן)

 

"לאורך השנים, מבצעים גדולים הוכיחו את עצמם", אומר היום ל-ynet דובר אגף התנועה, רפ"ק דורון בנאמו, "וזה היה המבצע הגדול והמורכב ביותר אי-פעם, שנמשך חודש שלם וכלל ריכוז מאמץ יוצא דופן של כל המשטרה, גם במרחב העירוני וגם במרחב הבינעירוני". עם זאת, במשטרה בוחרים להחמיא לנהגים הישראלים, ואומרים כי את עיקר הקרדיט לירידה במספר ההרוגים והתאונות - יש לתת דווקא להם. "אין ספק שהמבצע, והפרסום הנרחב, הגבירו את המודעות בציבור, וזה ללא ספק עזר", מסביר בנאמו.

 

לטענת בנאמו, הבחירה בחודש מרץ כיעד למבצע האכיפה הנרחב - אינה מקרית: "זה חודש שמאופיין בשנים האחרונות במספר הרוגים גבוה במיוחד - כ-50 הרוגים מדי שנה. הגענו למסקנה שאם אנחנו רוצים להוריד את מספר ההרוגים גם ב-2008, אנחנו חייבים להוריד את מספר התאונות וההרוגים בחודש הזה".

 

עם זאת, יש לזכור כי מבצע אכיפה - מוצלח ככל שיהיה - מוגבל ביכולתו להשפיע על מצב הבטיחות בכבישים לטווח ארוך. בשיחה עם ynet בתחילת המבצע, אמר ד"ר משה בקר, מומחה תחבורה ובטיחות ותיק, כי הבחירה במבצעי אכיפה עשויה להתגלות כבעייתית: "אני לא מזלזל בכוחה של אכיפה, אבל אנחנו ממצים את הפתרון הזה כבר שנים רבות - ועובדה היא שאנחנו לא מצליחים לעשות את מה שצריך. הבחירה היא בפתרון המהיר והזמין והקל-יחסית, ולא בפתרון יסודי ומעמיק, שיכול לתת תשובה לטווח ארוך. זה שוב מקרה שבו הדחוף דוחה את החשוב".

 

בהתייחסו לפתרונות ארוכי-טווח, ציין ד"ר בקר כי על מדינת ישראל לערוך שינויים מהותיים בדרך הכשרת נהגים חדשים, ולרתום לצורך כך גם את מערכת החינוך. עוד אמר כי על משרד התחבורה להשתמש באופן מושכל יותר בכלי התקשורת: "במקום להפחיד את הציבור, צריך להסביר לו איך לנהוג ולהתנהג בכביש".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מאמין באכיפה. שר התחבורה, שאול מופז
צילום: זאב טרכטמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים