שתף קטע נבחר

הקרב על זהותו של רכב החברה

במהלך 15 שנים אפשרה המדינה לרשום רכבי חברה על שם משתמש פרטי, ולחמוק כך מירידת ערך ניכרת. מאז ששונתה התקנה, לטובת הגילוי הנאות והצרכן, נלחמות בה קבוצות בעלות עניין. כעת הקרב מתחמם

מדינת ישראל מנסה לחסל את ה"קומבינה" שהיא עצמה יצרה - רישום רכב חברה על שם משתמש פרטי. בצעד שנועד לכפות גילוי נאות באשר לזהות רכבי חברה, מכירה רשות המיסים ברכב כ"רכב חברה", אך ורק אם הוא רשום על-שם החברה שרכשה אותו. זה עשוי להשמע כמו עניין פעוט, אך תקנה זו נועדה - כך מסבירים ברשות המיסים - למנוע קומבינה מוכרת, לפיה חברות רושמות מכוניות שבבעלותן על שם משתמש פרטי, ומתחמקות כך מירידת ערך משמעותית בעת מכירתן.

 

יש לציין כי על-פי מחירון הרכב של לוי יצחק, ירידת ערך הקבועה לרכב חברה יכולה להגיע עד ליותר מ-10% ממחירו כרכב עם בעלים פרטיים.

 

אלא שלא כולם מרוצים מהמצב החדש. בחוות דעת משפטית שפרסמה אתמול (ב') לשכת רואי החשבון, נטען כי אין צידוק חוקי או כלכלי לשינוי המצב שהתקיים עד ספטמבר 2007. לפיו יכלו חברות לרשום כלי רכב בבעלותן על-שם משתמש פרטי. עוד נאמר בחוות הדעת כי ביישום התקנה חרגה רשות המסים מסמכותה, ופעלה ללא עריכת שימוע לגורמים הרלוונטיים - כנהוג במקרים אלה.


למכירה כ"פרטי", מחברה? (צילום אילוסטרציה: רועי צוקרמן)

 

במכתב המצורף לחוות הדעת, קורא למעשה עופר מנירב, יו"ר ועדת המסים בלשכה, לפעול בניגוד להוראות רשות המסים. "לחברים שלקוחותיהם יבחרו לפעול בשונה מהנחיית היועץ המשפטי של רשות המסים, אנו ממליצים לתת בדו"חות הכספיים גילוי מלא על הדרך שבה בחר התאגיד לנהוג".

 

בארגון "אמון הציבור" תומכים בצעד בו נקטה רשות המיסים. "כפי שעולה ממוקד התלונות של אמון הציבור, אחת התלונות הנפוצות בענף היא בדבר היעדר גילוי נאות של הפרטים הרלוונטיים לצרכן, בנושא הרכב אותו הוא מעוניין לרכוש", כך אומרת עו"ד עינת ברכה, ראש המחלקה המשפטית בארגון. עוד היא מציינת כי "השאלה היא אם הרכב היה בפועל בבעלות של חברה או אדם פרטי, היא עובדה מהותית וחשובה לצרכן במסגרת תהליך קבלת ההחלטה על רכישת רכב. אנו תומכים בכל רגולוציה המספקת לצרכן יותר מידע באשר לרכב אותו הוא רוכש".

 

מחיר הפרצה: אלפי שקלים

עד ספטמבר האחרון - ובמשך כ-15 שנה - יכולות היו חברות לרשום כלי רכב בבעלותן על-שם משתמש פרטי, למשל בעל החברה, ולאחר מכן למוכרו כרכב פרטי. כך נוצר מצב בו צרכנים לא רק שלמו מעל המחיר הראוי, אלא גם לא היו מודעים לבעלות האמיתית על הרכב שרכשו. מחירה של טעות כזו יכול להגיע לסכומי כסף ניכרים, עד עשרות אלפי שקלים - הפער בין מחיר רכב פרטי למחירו של רכב חברה.

 

אולם, מתברר שלמרות התועלת הברורה לצרכנים, יש מי שסבור שהחלטת רשות המסים אינה צודקת, וכי היא התקבלה בניגוד לסמכותה ולכללי תקינות מנהלית. "יש פה אכן בעיה ציבורית", אומר ל-ynet עופר מנירב מלשכת רואי החשבון, "אבל לא זו הדרך לתקן אותה. לא יעלה על הדעת שרשות המסים לא תכיר בהוצאות רכב לחברה, שהיא בעלת הרכב - גם אם הוא רשום על שם משתמש פרטי".

 

מנירב מציין כי לשכת רואי החשבון מנסה למצוא פתרון למצב, באמצעות תוספת לרישום הבעלות ברישיון הרכב, כך שיישקף מצב בו הרכב רשום על-שם משתמש פרטי, אך נמצא בבעלות חברה.

 

"הפתרון הכי שקוף הוא הפתרון הכי טוב", אומר מנירב. עוד הוא מוסיף ואומר כי כיום, חברה הרושמת כלי רכב על-שם משתמש פרטי מחויבת בדיווח לרשות המסים, שבתורה יכולה להעביר את המידע לרשות הרישוי. אולם, ראוי לציין כי גם אם המידע יועבר לרשות הרישוי, הרי שלצרכנים אין גישה חופשית למידע זה. "אני מאוד מקווה שהמצב ייפתר מבלי שנידרש להכרעה משפטית", מסכם מנירב, "אך אני משוכנע שאם נידרש לכך - בית המשפט יקבל את דעתנו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עופר מנירב, יו"ר ועדת מסים בלשכת רואי החשבון
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים