עירית פרנק נאלצה לפרוש מניהול תיאטרון "הסימטה"
פרנק שימשה בשמונת החודשים האחרונים מנכ"לית "האוניברסיטה העממית" ובמקביל המשיכה לנהל את תיאטרון "הסימטה". לאחר שהוועד המנהל של "האוניברסיטה העממית" הציב בפניה אולטימטום, החליטה פרנק לצאת לשנת חופשה מהתיאטרון ביפו. את מקומה על כסא המנהל האמנותי יתפוס הבמאי ואיש הפרינג' אבי גיבסון בראל. הניהול האדמיניסטרטיבי יופקד בידי זהבה חזה כהן
לפני שמונה חודשים אישרה עיריית תל אביב את מינויה של עירית פרנק כמנכ"לית "האוניברסיטה העממית", במקביל לתפקידה כמנכ"לית תיאטרון הסימטה. כשנחשף המינוי ב-ynet, העלו גורמים טענות בדבר חוקיותו של מינוי ניהולי כפול במוסדות ציבור עירוניים, משמעויותיו בשטח והשלכותיו על הגופים. "מעצם המינוי עולה, כי העיריה רואה בניהול תיאטרון הפרינג' העירוני משרה שניתן לאייש אותה באופן חלקי", נטען בכתבה.
היום חושף ynet, כי בסוף חודש מאי תסיים פרנק את תפקידה בתיאטרון ביפו. הסיבה: אולטימטום שהציב בפניה הוועד המנהל של "האוניברסיטה העממית". "החלטנו שלא לאפשר את ניהול שני המוסדות במקביל, כיוון שכל אחד מהם זקוק לתשומת הלב המלאה ואמונה שכפל התפקידים יפגע במוסדות. זה נכון שהגברת פרנק לא רצתה לוותר על התפקיד ב'סימטה' וחשבה שתוכל לעשות אותו במקביל. היא בחורה עם המון אנרגיה ומרץ ויכול להיות שמבחינה פיזית היתה יכולה לעמוד בזה, אבל מבחינה עניינית זה בלתי אפשרי", אומר מרדכי וירשובסקי, חבר מועצת עיריית תל אביב ויו"ר הנהלת האוניברסיטה העממית. "בלשכת החברות העירוניות הוחלט להפריד את התפקידים והיא נאלצה לבחור. בסופו של דבר, היא החליטה לצאת לשנת חופשה מתיאטרון 'הסימטה'", הוסיף.
את תפקיד הניהול האמנותי של תיאטרון "הסימטה" ימלא החל ב-1 במאי חבר הוועדה האמנותית של התיאטרון ובמאי הבית, אבי גיבסון, שנחשב ממובילי הדור הצעיר של העשייה הפרינג'ית בארץ. גיבסון, בוגר המכינה בסטודיו של יורם לוינשטיין, סיים לימודי משחק בתיאטרון החדר של אמיר אוריין והשתלם בסדנת ליצנות ומלודרמה של פיליפ גולייה.
יותר מעשור הוא מלמד תיאטרון במגמות שונות ברחבי הארץ, מביים וכותב לפרויקטים תיאטרוניים, בהם "מטרבין" של קבוצת תיאטרון "אורתו-דה" שייסד. ההצגה גרפה בשנת 1999 את הפרס הראשון בפסטיבל עכו לתיאטרון אחר. בעבר ניהל גיבסון את מתחמי תיאטרון הרחוב של פסטיבל חיפה הבינלאומי להצגות ילדים ושל פסטיבל עכו. לתפקידו כחבר בוועדה האמנותית של תיאטרון הסימטה נכנס לפני שלוש שנים.
אביגדור לוין, מנהל אגף התרבות והאמנויות בעיריית תל אביב, מאשר את החילופים ואומר: "פרנק לקחה שנת שבתון ללא תשלום, על מנת להתרכז בניהול 'האוניברסיטה העממית'. מה-1 במאי היא תחדל להיות מנהלת 'הסימטה' ולא יהיה לה בו יותר מעמד פורמאלי. ניהול התיאטרון יוצע לאבי גיבסון בראל, שזכה להכרה והוקרה משמעותיים על עבודתו. לידו בשדרת הניהול תעבוד זהבה חזה, שתשודרג לתפקיד המנהלת האדמיניסטרטיבית של התיאטרון. אני מאמין שהצוות המצוין הזה יוביל את התיאטרון להישגים המצופים ממנו".
למרות הפרדת הכוחות, על פי התכניות שעל הפרק עושה רושם כי פרנק תמשיך למשוך בחוטי ההפעלה של "הסימטה" גם אחרי ה-1 במאי. כך למשל החליטה המנכ"לית היוצאת לוותר על הפקת המחזה הקאמרי 'רוחות' מאת איבסן, אותו היתה אמורה לביים על פי תכניית הרפרטואר שפורסמה לפני חודשים, לטובת הפקה גרנדיוזית של 'על גאווה ודעה קדומה' על פי ספרה של הסופרת הבריטית ג'יין אוסטן.
עירית פרנק, המנהלת היוצאת. אבי גיבסון, המנהל הנכנס (צילום: יוסי צבקר)
"התקבלה החלטה שלא אוכל להמשיך ברמה החוקית לנהל את שני המוסדות וזה נכון שנאלצתי לבחור. אני לא מסיימת את תפקידי בתיאטרון 'הסימטה', אלא יוצאת לשנת חופשה ללא תשלום' שבסופה אם אבחר אוכל לחזור לתפקיד", אומרת פרנק, "החל ב-1 במאי יהיה בתיאטרון 'הסימטה' ממלא מקום. זו היתה החלטה קשה לוותר על התיאטרון, החלטה שהתקבלה בצורה לא נעימה, כיוון שזה לא היה אמור לקרות. הייתי אמורה להמשיך לעבוד עד סוף השנה, אבל אולצתי לעזוב באמצע. החלטתי לפנות את המקום ואני מאמינה שזה הדבר הנכון. אני עדיין נשארת בוועדה האמנותית ואמשיך לביים בתיאטרון' הסימטה', כי אין סיבה או מניעה שאעשה את זה".
לביים הפקה גדולה ורבת משתתפים כמו "גאווה ודעה קדומה" על חשבון הצגה מינימליסטית שנכללה ברפרטואר זה לא סיכון?
"מדובר בסיפור שהוא חלום חיים בשבילי. זה נעשה בשיתוף עם המדור לתיאטרון במשרד התרבות. אז נכון שהחלטנו לוותר על 'רוחות', אבל זו הצגה של פעם בחיים עם קאסט כפול של שמונה שחקנים. זה יהיה פרויקט השנה והתקציב לא יחרוג מהיקף התמיכה בהפקה המרכזית, שעומדת על 100 אלף שקל. אני מקווה למצוא לזה גם ספונסרים ולייצר שיתופי פעולה שיוזילו עלויות".
מכאן אפשר להבין שאת מתכוונת לשמור על זיקה לתיאטרון?
"יש אנשים שחושבים שזה טוב שאני שומרת על זיקה לתיאטרון. עיריית תל אביב לא מתייחסת לתיאטרון 'הסימטה' כמו לתיאטרונים אחרים, אלא כמו אל מתנ"ס או מוסד עירוני. אני נתתי למקום הזה סטנדרטים של תיאטרון והפכתי אותו למה שהוא. זה מקום שחשוב לי וזה שאני שומרת זיקה אליו, זה רק לטובתו.
מעולם לא שמתי את עצמי במרכז, עשיתי את זה בצורה הכי נקייה שיש. אז נכון שדברים לא נעשו כמו שציפיתי, רציתי שזה יהיה אחרת, אבל 10 שנים נתתי את הנשמה למקום ועשיתי את המקסימום בשביל שהוא ישרוד".
מנהל אגף התרבות והאמנויות בעיריית תל אביב, אביגדור לוין, מדגיש בתגובה: "מעורבותה של הגברת פרנק בתיאטרון 'הסימטה' תישקל לגופו של עניין. אם תרצה לביים היא תציג את הקונספט בפני הגורמים המוסמכים שישקלו את ההצעה. על פניו, המשך עבודתה כבמאית אינו עלול להפריע לתפקידה ב'אוניברסיטה העממית'. עם זאת, החל ב-1 במאי לא יהיה לה יותר מעמד פורמאלי בתיאטרון הסימטה".
אבי גיבסון בראל העדיף שלא להגיב עד לקבלת הודעה פורמאלית על דבר מינויו לתפקיד המנהל האמנותי של תיאטרון הסימטה. "עד לרגע זה לא קיבלתי שום מינוי. אני נמצא במגעים, יש דיבור אבל אין תכלס", הוא אומר.