שתף קטע נבחר

סימנים ראשונים להיחלשות הליסינג

לראשונה בעשור האחרון, חדשות טובות עבור הלקוחות הפרטיים - נתח השוק של חברות הליסינג מכלל המכוניות החדשות שנרכשות בישראל נמצא בירידה. המשך המגמה עשוי להביא להתחזקות כוחם של הלקוחות הפרטיים מול היבואנים

לראשונה מאז 1996 בשוק הרכב המקומי: חברות הליסינג נחלשות, ואילו הלקוחות הפרטיים מתחזקים. כך עולה מסקירת שוק הרכב שמפרסמת היום (א') רשות המסים. מהנתונים עולה כי לאחר 10 שנים רצופות של צמיחה, שבאה בעיקר על חשבון כוחם של לקוחות פרטיים, ירד ב-2007 חלקן של חברות הליסינג מתוך סך הרכישות של מכוניות חדשות. לאחר שהגיע ענף הליסינג לשיא של 60% משוק הרכב החדש ב-2006, התכווץ חלקו היחסי בשנה שעברה בקרוב ל-5%.

 

עוד עולה מהנתונים, כי בניגוד להערכות שפורסמו בתחילת השנה, את עיקר הצמיחה של שוק הרכב בשנה שעברה - בשיעור של כ-30% - יש לזקוף לזכות לקוחות פרטיים, ולא לזכות פעילות ענף הליסינג. הנתונים מבהירים כי העלייה במספר כלי הרכב שנמכרו ללקוחות פרטיים, הייתה גבוהה משמעותית מצמיחת כלל שוק הרכב, וכן מהגידול שרשם ענף הליסינג.


"ירידה במשקל ציי רכב - סימן חיובי לצמצום העיוות בשוק" (צילום: איי פי)

 

לקראת איזון?

במשרד האוצר אמנם נזהרים בינתיים מקביעה חד-משמעית באשר להתפתחויות בעתיד, אך אפשר לראות בנתונים את הסימנים הראשונים להיחלשותו של ענף הליסינג, או לכל הפחות לכך שהגיע למיצוי יכולת הצמיחה שלו. וכך, למרות שבמספרים מוחלטים - סך כלי הרכב שנרכשו - ענף הליסינג גדל בהשוואה ל-2006, הרי שצמיחתו הייתה זהה לזו של כל שוק הרכב, אך נמוכה מהעלייה במכירות ללקוחות פרטיים. "ירידה מסוימת במשקל ציי רכב בשנת 2007 מהווה סימן חיובי לצמצום העיוות בשוק הרכב", מסבירים ברשות המסים, "כך שבסופו של דבר ייווצר איזון טוב יותר בהתפלגות הרכישות בין משקי בית לציי רכב".

 

העיוות אליו מתייחסים ברשות המסים נוגע לתופעה הנקראת "סבסוד צולב": על ההנחות המפליגות שמעניקים יבואני הרכב לחברות הליסינג - בשיעור שמתחיל באחוזים בודדים, אך יכול להגיע גם לכ-20% - "מפצים" הלקוחות הפרטיים, שנדרשים לשלם מחיר גבוה יותר עבור רכב חדש.

 

ראוי לציין כי הירידה בכוחו היחסי של ענף הליסינג, עדיין אינה משקפת את השפעת ייקור שווי השימוש ברכב צמוד - המס אותו משלמים עובדים המקבלים רכב ממקום העבודה. יישום רפורמת שווי השימוש, שאושרה בוועדת הכספים בשנה שעברה, החל רק בינואר 2008, כך שמוקדם מכדי לקבוע בוודאות מה תהיה השפעתה על ענף הליסינג. אולם, מאחר שעל-פי מתווה הייקור, ב-2010 תהיה עלייה משמעותית בשווי השימוש, סביר להניח כי רק בעוד שנתיים תורגש השפעת הרפורמה במלואה.

 

משומשת במצב חברה

באופן טבעי, השתלטות חברות הליסינג וציי הרכב על שוק הרכב החדש - כ-30% מכל המכוניות שגילן עד ארבע שנים שייכות  כיום לחברות ליסינג - משפיעה באופן ישיר ומשמעותי על שוק הרכב המשומש. על-פי נתוני רשות המסים, יותר מ-75% מכל המכוניות משנות הדגם 2005 ו-2006 המוצעות למכירה, מגיעות מציי רכב.

 

חלוקה על-פי מותגים מגלה כי בחלק מהמקרים, המספרים גבוהים הרבה יותר: כך למשל, 94% מכל מכוניות פורד משנות הדגם 2005 ו-2006, הנמצאות כיום בבעלות יד שנייה, היו בעבר בבעלות צי רכב. שיאניות נוספות הן מיצובישי (88%), יונדאי (87%) ומאזדה (84%). במפתיע, גם מותגים הנחשבים כפעילים בעיקר בשוק הפרטי, רושמים אחוזים גבוהים של בעלות מקורית של צי רכב, בקרב מכוניות יד שנייה: פיג'ו (61%), טויוטה (57%) והונדה (56%). דגמי פולקסווגן זוכים לאחוז הנמוך ביותר: 43% בלבד.

 

עם זאת, ראוי לסייג מעט את הנתונים, מאחר שהם מתייחסים רק ל-38% מכלל כלי הרכב בשנות דגם אלה (2005-2006). מרבית המכוניות בשנתונים אלה - קרוב ל-60% - עדיין מוחזקות בבעלות המקורית שלהן (יד ראשונה).

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פורד: 94% ממכוניות יד-שנייה משנות דגם 05-06 מגיעות מצי רכב
צילום: רועי צוקרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים