שתף קטע נבחר

חברות התעופה מאיטות טיסות כדי לחסוך דלק

עליית מחירי הדלק גורמת לחברות התעופה ברחבי העולם להיות יותר ויותר יצירתיות בניסיונות למזער נזקים כלכליים. הטרנד האחרון: האטת טיסות כדי לחסוך דלק

נהגי מכוניות פרטיות יודעים כבר מזמן שהאטה במהירות במהלך נסיעה משמעה הגדלת מספר הקילומטרים שמיכל הדלק יספק. עכשיו חברות התעופה מנסות ליישם את הטריק הזה במטוסיהן - תוך שהן מוסיפות מספר דקות לכל טיסה, ובכך מצליחות לחסוך מיליוני דולרים על דלק.

 

סאות'ווסט איירליינס, למשל, החלה כבר לפני חודשיים להאט את מהירות מטוסיה ומעריכה כי תוכל לחסוך כך השנה 42 מיליון דולר על דלק. משמעות העיכוב היא הוספת כמה דקות למשך כל טיסה. עבור חברת נורת'ווסט איירליינס כבר מדובר בעובדות. טיסה מפריז למיניאפוליס חסכה 613 ליטר דלק באמצעות הורדת המהירות הממוצעת של המטוס מ-867 קמ"ש ל-851 קמ"ש. משמעות ההאטה עבור הנוסעים היתה הארכת הטיסה בשמונה דקות תמימות. עבור חברת התעופה - חיסכון של 535 דולר.

 

מדובר בסכומים קטנים, אבל הם מצטברים. הוספה של כארבע דקות לטיסות נורת'ווסט איירליינס להוואי ובחזרה חסכה לחברת התעופה 600 אלף דולר בשנה. גם חברת JetBlue החלה להאט את מטוסיה לפני כשנתיים, ולהוסיף כשתי דקות תעופה לכל טיסה - צעד שהוביל לחיסכון של 13.6 מיליון דולר בשנה.

  

מוצאים את המהירות הנכונה

זאת לא תקופה קלה עבור תעשיית התעופה. כמה חברות תעופה קטנות בארצות הברית כבר פשטו רגל וגם חברות תעופה גדולות סובלות מפגיעה ברווחיהן ואף מהפסדים. חברות התעופה נוקטות בכמה אמצעים בניסיון להתמודד עם מחירי הדלק הנוסקים - ביניהם העלאות מחירי הכרטיסים, הוספת היטלי דלק למחיר הכרטיס, גביית תשלום נוסף עבור מזוודה שנייה וכדומה. למרות זאת, לא כולן נוקטות בשיטת ההאטה על מנת לחסוך דלק וכסף.

 

"אנחנו צריכים להגן על לוח הזמנים", אומר ג'ון הוטרד, דובר אמריקן איירליינס, והסביר כי חברת התעופה בוחרת באמצעים אחרים כדי לחסוך דלק - למשל, התקנת מכשור מיוחד על כנפי המטוס המיועד לשיפור האווירודינמיקה ובכך להביא לחיסכון בדלק. החברה מנסה בנוסף להקפיד על חיבור מטוסיה למקורות כוח חלופיים כל עוד הם נמצאים על הקרקע. כמו כן החברה דוחקת בפקחי הטיסה להציב את טיסותיה בגבהים בהם יש פחות רוח נגדית. חברות תעופה רבות נוספות נקטו באמצעים דומים.

 

 

לגבי שיטת ההאטה יש לציין כי מדובר במשחק שגבולותיו ברורים, שכן לכל כלי טיס יש מהירות מינימלית שתחתיה צריכת הדלק שלו דווקא עולה. לכן על חברות התעופה למצוא את המהירות האידיאלית עבור כלי הטיס שלהן, מבלי שיתחילו להיווצר עיכובים ועלויות נוספות.

 

ומה לגבי הנוסעים, שסובלים כבר חודשים מתעריפי טיסות גבוהים יותר, מעיכובים ואיחורים רבים בטיסות ומתורים ארוכים בבדיקות הבטחוניות? דווקא הם, סביר להניח, לא יבחינו אפילו בשינוי ובתוספת הדקות. הזמן הנוסף נכלל מראש בזמן הטיסה המתוכנן - או נספג במסגרת הזמן הנוסף שנכלל באופן אוטומטי בלוחות הזמנים ומיועד לספוג עיכובים אפשריים בשדה תעופה. עם זאת יש לציין כי לא צפויות הוזלות במחירי הכרטיסים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים