לא ביצעתם עבירות תנועה? קבלו הנחה בביטוח
הצעת חוק בה ידונו חברי הכנסת ביום ראשון בוועדת השרים לענייני חקיקה, קוראת להעניק הנחה בביטוח לנהגים שלא ביצעו עבירות תנועה
עוד מציע אריאל לשנות את שיטת הניקוד הנהוגה כיום בישראל, ולהחליפה בשיטת "ניקוד חיובי": עם קבלת רישיון הנהיגה, יקבל כל נהג מכסת נקודות זכות. ביצוע עבירת תנועה יביא להפחתה של מספר נקודות קבוע מראש, בהתאם לתקנות שייקבעו שרי התחבורה והמשפטים. בנוסף, שר התחבורה, באישור ועדת הכלכלה, ייקבע את דרכי התיקון שיוטלו על נהג שייאבד נקודות זכות: פסילת רישיון לזמן קצוב, שלילת רישיון, מבחנים תיאורטיים, הדרכה, בדיקות רפואיות, ועוד. יש לציין כי אמצעי התיקון יתווספו לכל עונש שיטיל בית משפט לתעבורה על הנהג.
ח"כ אורי אריאל: הנחה בביטוח תביא לירידה במספר התאונות (צילום: ארכיון דנה קופל)
"שינוי השיטה יבטיח חסכון כלכלי", מצהיר אריאל, "ויעודד נהגים לשמירה מקסימלית על החוק. במקביל, המעקב על נהגים עבריינים לא ייפגע". בפנייה שנועדה בעיקר לאוזניהם של פקידי משרד האוצר ומנהלי חברות הביטוח, מסביר חה"כ אריאל כי ההנחה במחיר הביטוח תשתלם למשק הישראלי: "הירידה בהכנסות למדינה ולחברות הביטוח תכוסה תוך זמן קצר, באמצעות ירידה בתאונות דרכים ובצורך לשלם עבור טיפולים רפואיים בשל התאונות".
ומהם סיכויי ההצעה לצלוח את המכשולים הצפויים, גם במערכת הפוליטית וגם בענף הביטוח? דווקא בפוליטיקה, עשויה ההצעה לזכות לתמיכה מכיוון לא צפוי: שר התחבורה והבטיחות בדרכים, שאול מופז, הכריז בעבר כי ברצונו לשנות את שיטת הניקוד הנהוגה בישראל, ולהחליפה בשיטה הדומה לזו שמציע חה"כ אריאל. ולכן, יקשה על מופז להתנגד להצעת החוק - גם בוועדת השרים ביום ראשון, וגם בעתיד, בוועדת הכלכלה ובהצבעות במליאה. למעשה, הדרך ההגיונית היחידה לנטרל את הצעת החוק הפרטית, תהיה אם מופז יבטיח כי משרד התחבורה יגיש הצעת חוק ממשלתית, שתהיה דומה לזו של אריאל.
מטבע הדברים, הנחה של 30% בתעריף הביטוח תהיה סלע המחלוקת העיקרי בדיונים על הצעת החוק: גם במשרד האוצר וגם בענף הביטוח, צפויה להתעורר התנגדות עזה למהלך שכזה. סביר להניח כי במסגרת משא ומתן, יוצע להקטין את ההנחה, אם כי גם בכך לא יהיה די עבור חברות הביטוח והאוצר. הטענה העיקרית שיעלו באוצר - מלבד הפסד ההכנסות הצפוי - תהיה כי ניתן לתת הטבות למבוטחים רק אם יוכח כי אכן יש להן תרומה בהפחתת מספר התאונות. מטבע הדברים, הוכחה שכזו אינה אפשרית ללא מתן ההנחה.
למעשה, הלך הרוח בממשלה הוא לרוב בכיוון הפוך מזה של הצעת החוק: ב-2005 כבר אושרה הצעתה של ועדת שיינין להטיל על הנהגים "אגרת בטיחות", באמצעות ייקור פרמיית הביטוח ב-9%. בסופו של דבר, ההצעה לא יצאה אל הפועל, בעקבות התערבותה של ועדת הכלכלה בכנסת.