שתף קטע נבחר

"משרד האוצר יוצר שוק רכב מעוות"

איגוד יבואני הרכב יצא במתקפה יוצאת דופן כנגד תוכנית המיסוי הירוק, שמטרתה לעודד רכישת כלי רכב ידידותי לסביבה: תיצור שוק רכב מעוות

האם משרד האוצר דוחף את מדינת ישראל לתלות מוגברת בנפט? במתקפה יוצאת דופן, יצא היום (ג') איגוד יבואני הרכב נגד שורת החלטות שקיבל לאחרונה משרד האוצר. את עיקר הביקורת ספגה תוכנית המיסוי הירוק, שאושרה בממשלה בתחילת השנה, ומטרתה לעודד רכישת כלי רכב ידידותיים לסביבה. באיגוד טוענים כי התוכנית מנוגדת לחלוטין לכיוון בו צועד שוק הרכב האירופי, וכי בסופו של דבר ייווצר בישראל שוק רכב מעוות, המעדיף רכבי בנזין על-פני רכבי דיזל חסכוניים יותר. בכך, אומרים באיגוד, תגבר תלותה של ישראל בנפט, ובמדינות המספקות אותו. עוד טוענים באיגוד כי הטבת המס שתוענק בעתיד לכלי רכב חשמליים, במסגרת המלצות דו"ח המיסוי הירוק, ניתנה בטרם עת, ולפני שנבחנו כל ההשלכות על איכות הסביבה.

 

"מה שנעשה פה הוא טעות", אומר דורי מנור, חבר בהנהלת האיגוד ומנכ"ל יבואנית פיז'ו וסיטרואן, "נוסחת המיסוי הירוק שקבע משרד האוצר גורמת לכך שלא נראה יותר מכוניות בעלות מנועי דיזל. וזה אבסורד. כולם יעברו למנועי בנזין, בעוד שאם היינו מעבירים 50% מהשוק למנועי דיזל (הנחשבים חסכוניים יותר, ש.ה), היינו חוסכים כשליש מתצרוכת הנפט בישראל".


"משרד האוצר גורם לכך שלא נראה יותר מכוניות בעלות מנועי דיזל" (צילום: רויטרס)

 

באיגוד גם טוענים כי מנועי דיזל מודרניים, העומדים בתקן זיהום האוויר המחמיר "יורו 5", ידידותיים יותר לסביבה, ותורמים יותר ממנועי בנזין להפחתת פליטת CO2 - המוגדר על-ידי מדענים רבים כ"גז חממה", התורם משמעותית להתחממות כדור הארץ.

 

במשרד האוצר ובוועדה הבין-משרדית שניסחה את תוכנית המיסוי הירוק, דחו בעבר את טענות יבואני הרכב. לטענתם, הנוסחה המשמשת לחישוב הטבת המס שתינתן בעתיד לכלי רכב "ירוקים", נקבעה במטרה להקטין באופן משמעותי את פליטת המזהמים המזיקים לבריאות. המשקל הנמוך יחסית שניתן בנוסחה לפליטת CO2, נובע מכך שבוועדת המיסוי הירוק מעריכים כי צמצום פליטת הגז בשוק הרכב הישראלי, לא תביא להשפעה משמעותית כלשהי על התחממות כדור הארץ.

 

"הרכב החשמלי לא יתפוס"

בהתייחסם למיזם הרכב החשמלי של שי אגסי, הביעו חברי הנהלת האיגוד ביקורת על הטבת המס שתינתן בעתיד לכלי רכב אלו. באיגוד סבורים כי ההחלטה על ההטבה ניתנה בחפזון, ומבלי שנבחנו לעומק כל ההשלכות המיזם. "כולנו בעד אוויר נקי", אומר יקי אנוך, נשיא האיגוד, "אבל הפרויקט הזה הוא לא משהו יישומי. הוא בעיקר עתיר יחסי ציבור, דיבורים וספקולציות".

 

אנוך מנה רשימה של בעיות הנוגעות למיזם, שלדבריו אין להן עדיין מענה: "הבעיה ברכב חשמלי נובעת ממרחק הנסיעה האפשרי בין הטעינות, ועלות הייצור. המחיר של מכונית חשמלית כיום כפול מזה של מכונית רגילה. בנוסף, נכון להיום, אי אפשר למחזר באופן מלא את המצברים - בסוף תהיה ערימה של מצברים, שצריך יהיה לטפל בהם".

 

לדברי אנוך, המצברים מהווים מקור לבעיה נוספת: "המצברים האלה, מסוג ליתיום-יון, עדיין מוגדרים כלא בטיחותיים. אין ספק שיבוא לכך פתרון - זה רק עניין של זמן - אבל כרגע אין". לדבריו של אנוך הצטרף מנור, שהגדיר את הטבת המס שיקבלו כלי רכב חשמליים כ"צעד מאוד מאוד נדיב כלפי המיזם".

 

עם זאת, גם אנוך וגם מנור טענו כי דבריהם בנוגע למיזם של אגסי, אינם נובעים מחשש שנתח השוק שלהם ייפגע. "לא סימנתי אותם כאויבים", מסכם מנור, "אני מעריך שהרכב החשמלי לא יתפוס, ובכל מקרה - אנחנו בוודאי לא מתנגדים לו. אין ספק שאם זה יצליח, זה יכול להוביל לעולם נקי וטוב יותר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עופר מאיר
יבואני הרכב: מעבר לדיזל יקטין את התלות בנפט
צילום: עופר מאיר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים