שתף קטע נבחר

שלטי חוצות באיילון: קרב מוזר שלא נגמר

מה מביא את משרד התחבורה לאשר ניסוי "חי" בשילוט ענק לאורך נתיבי איילון, בזמן שברשות הלאומית לבטיחות בדרכים לא מוצאים בכך צורך? פרק נוסף בהתנהלות שמעלה יותר שאלות מתשובות

האם יש צורך להציב מחדש את שלטי החוצות בנתיבי איילון, כדי לבחון את השפעתם על בטיחות הנהגים? מנכ"ל משרד התחבורה תומך, אלא שברשות הלאומית לבטיחות בדרכים - מתנגדים. איך יתכן ששני הגופים האחראים על הבטיחות בדרכים, אומרים דבר והיפוכו? לא ברור.

 

 

בסוף 2007, החליט משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לערוך מחקר, שיבחן את השפעת שלטי החוצות על הנהגים. לצורך ביצוע המחקר, הודיע מנכ"ל המשרד, גדעון סיטרמן, כי הוא תומך בהחזרת השלטים לאיילון. אולם, מבדיקה שערך ynet, עולה כי ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים - עליה הוטלה האחריות לביצוע הניסוי - קבעו כי אין כל צורך להחזיר את השילוט.

 

"לא נציב שלט רק כדי לבדוק אם הוא מסוכן", אומר היום ל-ynet בכיר ברשות. "אמנם חלק מהניסוי צריך להיערך בסביבה טבעית, ולא במעבדה, אבל אין בכך כדי לחייב את ביצוע הניסוי בנתיבי איילון. אם מוצאים סביבה עם מאפיינים דומים, שמדמים את המצב בנתיבי איילון, זה מספק".

 

ניגוד בעניינים 

אלא שעמדת הרשות מנוגדת לחלוטין לעמדתו של סיטרמן, ולמעשה לעמדת שר התחבורה, שאול מופז. במכתב שהעביר לפני כחודש וחצי לח"כ יורם מרציאנו, שיזם הצעת חוק פרטית לפיה יותר להציב שלטי חוצות באיילון, קבע המנכ"ל כי למשרד התחבורה אין כל התנגדות להחזרת השילוט לנתיבי איילון, על-מנת שאפשר יהיה לערוך ניסוי שייבחן את השפעתם על בטיחות הנהגים.


בכיר ברשות: "לא נציב שלט כדי לבדוק אם הוא מסוכן" 

 

"מטבע הדברים", כותב סיטרמן למרציאנו, "על המחקר... להתבצע על בסיס השילוט שהוצב בנתיבי איילון. משכך, אין למשרדי התנגדות להחזרת המצב בנתיבי איילון למתכונת שהייתה... הדברים הועלו וסוכמו בישיבת שרי התחבורה והבטיחות בדרכים וביטחון הפנים".

 

מתי יחזרו השלטים? 

לפני כשלושה שבועות פרסמה הרשות פנייה לקבלת הצעות לעריכת המחקר בנושא ההשפעה הבטיחותית של השילוט. תהליך מיון ההצעות יסתיים כנראה רק באוגוסט, כאשר המחקר עצמו צפוי להתחיל לקראת סוף אוגוסט או תחילת

ספטמבר. משך המחקר מוערך בקרוב לשנה - כך שתוצאותיו צפויות להתפרסם רק לקראת סוף 2009.

 

אם לא יצליח ח"כ מרציאנו להעביר את הצעת החוק הפרטית בקריאות שנייה ושלישית, לא יוכלו חברות הפרסום להחזיר את שלטי החוצות לאיילון לפני שיפורסם המחקר. זאת, כמובן, בהנחה שלא תימצא השפעה שלילת על בטיחות הנהגים. אמנם כמה מהחברות כבר עתרו לבית המשפט, בבקשה לקבל צו-ביניים שיתיר את הצבתם מחדש של השלטים לפני סיום תהליך החקיקה בכנסת, אולם סביר להניח כי דינן של עתירות אלה להידחות, לאור העובדה שפניות דומות נדחו כבר בעבר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן
צילום: ששון תירם
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים