סדקים ראשונים במיזם החשמלי של אגסי
מיזם נקודות הטעינה לפרויקט המכונית החשמלית בישראל, אמור לצאת לדרכו בזמן הקרוב. אלא שלמרות אהדה בלתי מסויגת מצד ראש הממשלה והנשיא, כבר עתה מתגלים סדקים בתמיכה הממשלתית
סדקים ראשונים בתמיכה הממשלתית הגורפת, במיזם המכונית החשמלית של שי אגסי. ל-ynet נודע כי פקידים במספר משרדי ממשלה מביעים הסתייגות ממיזם המכונית החשמלית של אגסי, בהם בכירים במשרדי התשתיות, הגנת הסביבה והתחבורה. בשיחה עם ynet, אומר בכיר באחד המשרדים המעורבים בבחינת המיזם כי גם במשרד האוצר יש התנגדות לחלק מההיבטים הכרוכים ביישומו.
למרות התמיכה בחזון של אגסי, לפיו יש לקדם אמצעי תחבורה שאינם מזהמים, רואים במשרדי הממשלה קשיים רבים ביישום מיזם המכונית החשמלית. חלק ניכר מהביקורת מופנה כנגד רשת הטעינה הארצית, שעל הקמתה הכריזה החברה שהקים אגסי, "בטר פלייס". הרשת, שהקמתה אמורה להתחיל כבר בשנה הבאה, אמורה לכלול כ-500 אלף נקודות טעינה ברחבי הארץ. אולם, כמה מהמתנגדים למיזם של אגסי טוענים כי להקמתה עשויות להיות השפעות שליליות ברורות - הן על איכות הסביבה, והן על משק החשמל.
שי אגסי ואב-טיפוס של מכונית חשמלית (צילום: ישראל הדרי)
ראש הממשלה תומך
יש להזכיר כי התנגדות דרגים מקצועיים במשרדי הממשלה, עומדת בסתירה לעמדת ראש הממשלה, אהוד אולמרט, שהביע בעבר תמיכה בלתי-מסויגת במיזם של אגסי. גם נשיא המדינה, שמעון פרס, נחשב לתומך נלהב, ואף סייע לאגסי ביצירת כמה מהקשרים שהובילו להקמת המיזם.בחודש ינואר אישרה הממשלה את תוכנית "מיסוי ירוק" של משרד האוצר, לפיו תינתן הטבת מס משמעותית לכלי רכב חשמליים. על-פי התוכנית, כלי רכב חשמליים ייהנו ממס קנייה מופחת, בגובה של 10% בלבד עד שנת 2015. בנוסף, רשות המסים התחייבה לשמור פער מינימאלי של עשרות אחוזים בין מס הקנייה שיוטל על כלי רכב חשמליים, לכלי רכב מונעי בנזין או סולר.
ועדת ההיגוי מתעכבת
בחודש נובמבר האחרון החליטה הממשלה לבחון דרכים לעידוד השימוש בכלי רכב שאינם פולטים מזהמים. על-פי החלטת הממשלה, הוקמה ועדת היגוי בין-משרדית וכמה צוותים מקצועיים, שבחנו את ההיבטים השונים של אימוץ מיזם המכונית החשמלית של שי אגסי. במשרדי הממשלה טענו אמנם כי הקמת הצוותים אינה קשורה ישירות למיזם של אגסי, אולם אופי עבודת הצוותים - חלקם עסקו במישרין בהיבטים ייחודיים למיזם המכונית החשמלית - מצביע על קשר ישיר בין החלטת הממשלה למיזם.
בהחלטת הממשלה נקבע כי מסקנות והמלצות ועדת ההיגוי יימסרו ב-15 במרץ 2008, אולם בגלל החלפתו של הממונה על התקציבים במשרד האוצר, שעמד בראש הוועדה, התעכבה העבודה. במשרד האוצר אומרים היום (א') כי הוועדה תפרסם המלצותיה כבר בימים הקרובים, במסגרתן יכללו מסקנות הצוותים המקצועיים השונים.
אולם במשרדי ממשלה אחרים נשמעים קולות פחות אופטימיים, הטוענים כי תאריך יעד שכזה, פשוט אינו ריאלי. הסיבה לכך: חלק מהצוותים המקצועיים טרם סיימו את עבודתם.