נשאלה בבחינה: למה נעצרו דודייך בהתנתקות?
תלמידה מאולפנה בערד איבדה ריכוז באמצע המבחן הארצי של משרד החינוך באזרחות: היא נתקלה בשאלה שתיארה מקרה בו הורשעו שניים מדודיה, שתכננו להצית כלי רכב באיילון. משרד החינוך: מצרים על פגיעה, אך אין בשאלה כדי לזהות אותה עם מגזר כזה או אחר
המבחן הארצי של משרד החינוך באזרחות שנערך הבוקר (יום ב') כלל שאלה שמתבססת על מקרה אמיתי - ואחת הנבחנות מספרת שנפגעה באופן אישי ואיבדה את הריכוז. השאלה מתבססת על פסק דין בן שלושה חודשים, וגזירת מאסר ממושך על שני אחים שתכננו לחסום את נתיבי איילון ולהצית כלי רכב במחאה על תוכנית ההתנתקות. הנפגעת היא אחייניתם של השניים.
בבחינה של משרד החינוך נכתב: "בית משפט בתל אביב גזר עונש מאסר על שני אחים שתכננו לחסום את דרך 'נתיבי איילון' באמצעות כלי רכב ולהציתם במחאה על מדיניות הממשלה. השופט קבע כי הצתתם של כלי הרכב בנתיבי איילון כמוהו כהנחת מטען דליק המהווה סיכון לכל מי שמשתמש בדרך ומצוי בקרבתו באותה עת. ציין והסבר איזו זכות עלולה להיפגע, לדעת השופט כתוצאה מהצתת כלי הרכב".
"לפני המבחן המנהל אמר שיש שאלה כזו, בה דיברו על דודים שלי", סיפרה תלמידת כיתה ט' באולפנת בני עקיבא בערד.
"נפגעתי אישית וזה ממש לא הוגן. כעיקרון המשכתי לפתור את הבחינה אבל איבדתי ריכוז. כל הכיתה יודעת על המקרה וזה הלבין את פניי ברבים.
"זה קצת להכניס פוליטיקה לתוך מבחן", הוסיפה. "אחרי שכבר פורסם הטופס זה מאוחר, אבל הייתי מצפה שילמדו להבא לא לקחת דוגמאות ממקרים שבאמת קרו וקרובים לאנשים מסוימים או לציבור מסוים. צריך להראות רגישות".
משרד החינוך: לא הייתה כוונה לפגוע
מעבר לסיפור האישי, לדעת מנכ"ל האולפנה בערד, חיים פרינס, השאלה פוגעת ברגשות הציבור הדתי לאומי. "מדוע שואלים שאלה שמתייחסת לציבור כזה או אחר? הרי מחאות מסוג כזה נעשו גם על ידי הסטודנטים, וגם על ידי עובדים שהמפעל שעבדו בו נסגר. נוצרה איזו אווירה שעל הציבור שלנו אפשר לדרוך". פרינס העביר מחאה נמרצת למשרד החינוך.
במשרד החינוך מביעים צער על פגיעתן של התלמידות מניסוח השאלה, ומציינים בתגובה כי "אין בשאלות הבחינה כדי לפגוע באוכלוסיה כזו או אחרת. יתרה מכך, אין בהן גם כדי לזהות אותה עם מגזר כזה או אחר.
עם זאת, במשרד מדגישים, כי המבחן הארצי באזרחות נועד לבחון את ידיעותיהם של התלמידים בדבר זכויותיהם של אזרחים בחברה דמוקרטית לצד חובותיהם האזרחיות ושמירה על מסגרת החוק.
"הקטע המדובר אמור היה לגרום לתלמיד להתמודד עם סוגיות של ביטויי מחאה במסגרת החוק. לתלמידים עמדה האפשרות לבחור קטע מתוך מספר קטעים בבחינה, וכאמור, לא היתה כל כוונה לפגוע ברגשותיהם של התלמידות והתלמידים הנבחנים", נמסר מהמשרד.