נדחתה עתירה נגד איסור יבוא מארה"ב
נדחתה בקשה לצו מניעה זמני, שיאסור ישום החלטה המגבילה יבוא מכוניות אישי מארה"ב. מומחי סחר בינלאומי: אזרחים שהזמינו מכוניות לפני הודעת משרד התחבורה על איסור היבוא, צריכים להגיש תביעת נזיקין נגד משרד התחבורה
בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה אתמול בקשה להוציא צו מניעה זמני, שיאסור על משרד התחבורה להגביל יבוא רכב שאינו אמריקני, מארה"ב וממדינות נפט"א. בקשה נוספת באותו עניין תידון בבית המשפט בימים הקרובים, אבל נוכח הפסיקה מאתמול, גם היא צפויה להידחות. כתוצה מכך, מתכוונים העותרים לפנות לאיגוד הסחר העולמי, כדי שזה יפנה לשר התחבורה שאול מופז, ויודיע לו כי מדובר בהוראה הנוגדת את הסכמי הסחר בין ישראל לארה"ב.
כדאי להזכיר כי הוראת איסור היבוא הוצאה על-ידי משרד התחבורה, במטרה למנוע יבוא אישי של כלי רכב אירופים שנרכשו על-ידי מתווכי יבוא אישי בארה"ב, ונמכרו כאן במחירים נמוכים ממחירי היבואן הרשמי. מתווכי היבוא האישי, יחד עם אזרחים נוספים, עתרו לבג"ץ נגד ההחלטה בטענה כי אינה חוקית, נוגדת הסכמי סחר עם ארה"ב ופוגעת באזרחים שרוצים לייבא מכוניות ביבוא אישי.
פולקסווגן טוארג. רק דרך צ'מפיון מוטורס
לטענתם, הנימוק של משרד התחבורה כאילו המכוניות אינן עומדות בתקינה אירופית, אינה רצינית. זאת מכיוון שלאחר שינוי קל ביחידות התאורה ובלוח המחוונים, ניתן להתאים את המכוניות לכל דרישות התקן האירופי. לפיכך ביקשו חברות היבוא האישי להוציא צו מניעה שיאסור על משרד התחבורה להפעיל את התקנה, עד לקיומו של דיון בעתירה עצמה.
עו"ד גיל נדל, מומחה לסחר בינלאומי, אמר אתמול כי החלטת בית המשפט המחוזי בעתירה המינהלית, מאותתת על ההתייחסות הצפויה שלו לעתירה כולה, ויש בה יותר מרמז לכך שגם היא עלולה להדחות. לדעתו, אזרחים - בניגוד לחברות יבוא אישי - שיוכלו להוכיח כי הזמינו את המכוניות לפני פרסומה של הוראת משרד התחבורה, ואינם יכולים כיום לשחרר את המכוניות שהגיעו ארצה, צריכים לפנות לבית המשפט בתביעת נזקין נגד משרד התחבורה, ולהציג הוכחות לגבי הנזק שנגרם להם. הם גם יכולים לבקש מבית המשפט לחייב את משרד התחבורה לאפשר שיחרור המכוניות.
עו"ד נדל אמר עוד כי החלטת משרד התחבורה לאסור את יבוא המכוניות הלא אמריקאיות ממדינות נפט"א, נראית לו מוטעית. שכן הבסיס להחלטה - השוני בתקינה - אינו מצדיק את האיסור המוחלט, מאחר שניתן בקלות להתאים את התקינה.