דימונה: בעלי פיגור לקחו משכנתא ופונו מהבית
בני זוג בעלי פיגור שכלי לא הצליחו להבין מדוע מוציאים אותם מדירתם שבדימונה ומעבירים את חפציהם לרחוב. בשנת 2000 הם חתמו על משכנתא של בנק לאומי למשכנתאות, אבל את פרטיה הם לא ממש הבינו. משרד הרווחה: נבדוק איך הם חתמו על המשכנתא. קבוצת לאומי: "מעולם לא פנה הלקוח לבנק בבקשה לגבש הסדר בו יוכל לעמוד"
לא מתחשבים במוגבלות. בני זוג בשנות החמישים לחייהם, המוגדרים כבעלי פיגור שכלי, פונו אתמול (ד') מדירתם שבדימונה, זאת לאחר שלא הצליחו לשלם את המשכנתא אותה קיבלו מבנק לאומי למשכנתאות. כעת עולה השאלה כיצד פקיד הבנק בדימונה, אפשר לבני הזוג להיכנס להתחייבות כספית אותה הם כלל לא הבינו, בשל מצבם.
ג'קי אדרי, מנהל מרכז רב נכותי מדימונה סיפר בשיחה ל-ynet כי בני הזוג חתמו על משכנתא ורכשו דירה, אך אתמול הם לא הצליחו להבין מדוע מוציאים אותם מביתם ומעבירים את כל חפציהם לרחוב. "זה יום מאוד עצוב, הייתי איתם מהבוקר ובכיתי לפחות שלוש פעמים, אין להם כלום בחיים, ואף אחד לא היה מוכן לעזור", מסביר אדרי, "אם יש עוולות זו העוולה הכי קשה שנתקלתי בחיי. הם שני חסרי ישע שנותרו ברחוב וכל מי שידע ולא נקט אצבע הוא פושע חברתי".
עם תכולת הבית בחצר (צילום: הרצל יוסף)
ברשויות הרווחה התקשו להבין כיצד השניים יכלו לחתום על ההסכם, למרות שיש להם אפוטרופוס והם מוכרים באופן רשמי כבעלי פיגור שכלי. "אני לא יודע איך קרה שהם בכלל חתומים, כי זה פשוט לא חוקי", מוסיף אדרי, "בנק לאומי פינה אותם ונהפך לבושה לאומית, זה פשוט בושה לקחת שני אנשים חסרי ישע ולזרוק אותם לרחוב. פשוט אטימות של המדינה. כעת נמצא לזוג מקום לישון בהוסטל הנמצא בדימונה".
ממשרד הרווחה נמסר כי בכוונתם לבדוק כיצד בני הזוג חתמו על המשכנתא. במשרד הוסיפו כי המקרה ידוע למחלקת הרווחה בעיריית דימונה ולמפקחת אזור הדרום של משרד הרווחה.
מבנק לאומי למשכנתאות נמסר בתגובה: "מרביתה של ההלוואה שנטל הלקוח הינה מימוש הזכאות על פי הקריטריונים של משרד האוצר (75 אחוזים) ומיעוטה כספי בנק (25 אחוזים). במועד נטילת ההלוואה בשנת 2000 הציג הלקוח לבנק הכנסות מקצבת נכות ומעבודה בה עבד באותה התקופה.
"החל מתום שנת 2002 הופסקו התשלומים עבור המשכנתא כמעט לחלוטין. ועדה בין-משרדית בה יש רוב לנציגי משרד האוצר ומשרד השיכון קבעה כי הלקוח יחזיר לבנק סך של 620 שקל, החזר שגם בו לא עמד הלקוח. לצערנו, מעולם לא פנה הלקוח לבנק בבקשה לגבש הסדר אחר בו יוכל לעמוד",