העליון קבע: אין חניה בתחנת אוטובוס
ניצחון לעירייה, הפסד לאזרח. בית המשפט העליון הכריע בסוגיית החניה באזור תחנת אוטובוסים שלא בזמן פעילותם - כל עוד אין שלט המורה שניתן לחנות, אסור לעשות זאת
בית המשפט העליון קיבל את ערעור המדינה, וקבע כי לא ניתן לחנות בתחנת אוטובוס גם לאחר שעות הפעילות. עם זאת, קבע בית המשפט כי יש להתחשב בבעיית החנייה החמורה בתל אביב. בקביעה זו של העליון, הסתיימה פרשה שהחלה בדוח וקנס על חניה וגרירת רכב מתחנת אוטובוס.
- פסיקת המחוזי: אין אוטובוסים? מותר לחנות בתחנה
רון אהרונוביץ', גיבור הפרשה, חנה ב-15 בפברואר 2006, בשעה 23:47, בתחנת האוטובוס ברחוב אבן בתל אביב. על עבירה זו קיבל דו"ח וקנס בסך 250 שקלים, ורכבו נגרר מהמקום. אהרונוביץ' ביקש להישפט, וטען מאוחר יותר בבית המשפט לעניינים מקומיים בתל אביב, כי בהסתמך על שלט שהוצג בתחנת האוטובוסים, שעת סיום פעילות האוטובוסים המשתמשים בתחנה להעלאת והורדת נוסעים, היא 23:10. לכן, כך טען בבית המשפט, לא הייתה מניעה כי יחנה במקום. אלא שבית המשפט לא השתכנע, וקבע כי "אין כיתוב זה (המופיע על השלט, א.ז) מתיר או מהווה תמרור שמתיר עצירה, עמידה או חניה...".
מקום חניה אפשרי בשעות שאוטובוסים לא פועלים? לא בדיוק (תצלום: ירון ברנר)
אהרונוביץ' לא ויתר וערער בבית המשפט המחוזי בתל אביב. שם נקבע ב-24.6.2007 כי הערעור התקבל, וכי המערער זוכה מאשמה. בית המשפט פנה למעשה לעיריית תל אביב, והבהיר כי הוא רואה אותה אחראית להגדלת מספר מקומות החניה בעיר הצפופה - "התרת חנייה בתחומי תחנות האוטובוסים לאחר שעות פעילות הקווים תגשים את התחזית של דאגה למקסום מספר מקומות החניה בעיר, מבלי לפגוע בפעילות קווי האוטובוסים או בבטיחות הנוסעים".
כעת ערערה המדינה, תוך שהיא טוענת כי "טעה בית המשפט המחוזי בפרשנות שניתנה על-ידו להוראת חוק העזר הנדונה". אהרונוביץ' לעומת זאת, טען כי "אין מקום ליתן רשות ערעור במקרה דנן, נוכח היעדר עניין ציבורי ומשום חוסר ניקיון כפיים שדבק במערערת". אלא שבית המשפט העליון קיבל את עמדת המדינה.
בפסק דינו של השופט אדמונד לוי נאמר כי "מצוקת החניה הקשה בעיר תל אביב מכבידה עד מאוד על תושבי העיר ועל הבאים בשעריה. אף לא אחת מהרשויות רשאית ליטול חירות להתעלם מקיומה. בתי המשפט נדרשים גם הם להביאה בחשבון בהכרעותיהם, אולם זאת ניתן לעשות בהליך המתאים בלבד".
במילים אחרות, השופט לוי קיבל את הטענה כי אכן קיימת בעיית חניה קשה, אולם בהכרעה לגופו של מקרה יש השלכות משמעותיות, ולא בית המשפט צריך להידרש להן.