שתף קטע נבחר

כמה תעלה כניסה לתל-אביב? לא עניינכם

משרדי התחבורה והאוצר לא מוכנים לגלות כמה תעלה הנסיעה בנתיב האגרה החדש בכניסה לתל-אביב. ועדת הכלכלה נזפה בשני המשרדים, וחייבה אותם להגיע לדיון הבא עם תיקונים והבהרות

למה מסתירים מהציבור מידע על הנתיב המהיר שייסלל בכניסה לתל-אביב? האם הוא אכן יהיה מהיר כמובטח, וכמה תעלה הנסיעה בו? מסתבר כי משרדי התחבורה והאוצר לא מוכנים לגלות. בישיבה שנערכה היום (ג') בוועדת הכלכלה בכנסת, ספגו נציגי שני המשרדים ביקורת חריפה על התנהלותם בעניין.

 

 

למרות שביצוע פרויקט סלילת נתיב האגרה המהיר בכניסה לתל אביב נמצא בשלבי ביצוע מתקדמים, סרבו היום (ג') משרדי התחבורה והאוצר למסור לחברי ועדת הכלכלה מידע על גובה התשלום העתידי שנהגים ידרשו לשלם, תמורת הזכות לשימוש בנתיב. בנוסף, התנגדו במשרד התחבורה לבקשת יו"ר הוועדה, ח"כ גלעד ארדן, להכניס תיקון לחוק המוצע, לפיו נהגים שמשך נסיעתם בנתיב יהיה ארוך משמעותית מהתחייבות הזכיין - יהיו פטורים מתשלום.


נתיב תנועה מהיר? עוד חזון למועד (תצלום: ניב קלדרון)

 

ארדן נזף בנציגי הממשלה ואמר: "לא יתכן שהמדינה מעניקה לזכיין שימוש ל-30 שנה במשאביה, מבלי שהקריטריונים לגביית אגרה ובחינת ההשפעה של גורמים שונים על גובהה, אינם שקופים ונמצאים תחת פיקוח ציבורי. לא יתכן שנתיר זאת לשיקולו העצמי של בעל הזיכיון".

 

לאור חילוקי הדעות והביקורת, נמנע ארדן מלהעלות להצבעה את סעיפי התקנות שהובאו בפני הוועדה. על-פי דרישת חברי הוועדה, בדיון הנוסף בעניין הנתיב המהיר שייערך בשבועות הקרובים, יחשפו נציגי הממשלה תיקונים רבים בנוסח התקנות.

 

נתיב מהיר, כבר ב-2010

על-פי ההסכם שנחתם עם הזכיין, בתחילת 2010 ייפתח נתיב אגרה ראשון מסוגו בישראל. נתיב שיתחיל במחלף שפירים על כביש מספר 1, ויגיע עד מחלף קיבוץ גלויות בכניסה לנתיבי איילון. נתיב זה יהיה מופרד מהכביש המהיר, והשימוש בו ייועד לתחבורה ציבורית, למנויים פרטיים או לכלי רכב שיסיעו ארבעה נוסעים לפחות.

 

לדברי נציגי משרד התחבורה שנכחו בדיון, הזכיין מתחייב למהירות נסיעה מינימאלית של 70 קמ"ש - כאשר חריגות מתחת לסף זה יחייבו אותו לסגור את הנתיב לכניסת כלי רכב פרטיים נוספים. בנוסף, ליד שדה התעופה בן גוריון, אמור להיפתח חניון "חנה וסע", בו יוכלו נהגים להחנות את מכוניותיהם, ולנסוע ללא תשלום לתל אביב בתחבורה ציבורית ייעודית.

 

במהלך הדיון התעוררה מחלוקת חריפה, הנוגעת לטענת היועצת המשפטית של הוועדה, לפיה מי שייקבע בפועל את גובה האגרות יהיה הזכיין. זאת, מתוקף סמכות שיעניק לו שר התחבורה. לדבריה, הדבר מנוגד לרוח חוק הנתיבים המהירים, וכן לחוק יסוד הממשלה. יו"ר הוועדה, חבר הכנסת ארדן, אמר כי יש בהתנהלות זו משום ניסיון של משרד התחבורה והזכיין לקבל סמכות בלתי מוגבלת לקבוע את גובה האגרות.

 

מנגד, נציגי משרדי המשפטים והתחבורה טענו כי פרשנותה של היועצת המשפטית מוטעית, וכי גובה האגרות ייקבע באישור שרי האוצר והתחבורה, ובכפוף לאישור ועדת הכלכלה. ראוי לציין כי מאחר שתקנות הנתיב המהיר דורשות את אישור ועדת הכלכלה, סביר להניח כי משרדי הממשלה יידרשו לשנות את הסעיפים הנוגעים לאופן חישוב האגרה וגבייתה.

 

במהלך הדיון גם הודו נציגי משרד התחבורה כי שיטת הגבייה הנהוגה כיום בכביש 6 היא "הסתבכות ענקית". לדבריהם, הצורך לאתר נהגים הנוסעים בכביש שלא על-בסיס מנוי, יוצר מנגנון מסובך ומכביד על החברה הזכיינית. לכן, כחלק מתהליך הפקת לקחים שנערך במשרד, הוחלט כי בנתיב המהיר בכניסה לתל אביב תתאפשר נסיעה רק לנהגים שרכשו מנוי מראש, או כאלה שישלמו תוך כדי הנסיעה. התשלום בזמן הנסיעה ידרוש מהנהגים לסטות מהנתיב המהיר, ולעבור בעמדת תשלום מיוחדת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תנו לנו נתיב מהיר, בזול
צילום: ניב קלדרון
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים