שתף קטע נבחר

מנכ"ל גוגל: אין לנו מד-רוע

בראיון בימתי לכתב ה-New Yorker מדבר אריק שמידט, מנכ"ל גוגל, על התכניות העתידיות של החברה, מתן עזרה לעיתונות הכתובה והמודל העסקי של היריבה מיקרוסופט

"המוטו של גוגל, "Don't be evil" (אל תהיו רשעים), לעיתים לא מפורש כהלכה, אין לנו מד-רוע שבעזרתו אנחנו יכולים לקבוע מה טוב ומה רע, מטרת המוטו היא לעודד דיונים פנימיים בנושאי אתיקה עסקית, ולא לייצג עמדה מוסרית אבסלוטית". כך אמר אריק שמידט, מנכ"ל גוגל, בראיון פומבי שערך אמש (ד') עם כתב ה-New Yorker קן אולטה, שהתקיים בחסות אוניברסיטת סיראקיוז בסן-פרנסיסקו,

 

כשהצטרף לחברה לפני כשבע שנים, חשב שהמוטו הוא לא יותר מבדיחה של המייסדים, לארי פייג' וסרגיי ברין. שמידט נזכר באחת הישיביות הראשונות בהן השתתף, בה דן עם אחד ממהנדסי החברה על אסטרטגית פרסום, כאשר המהנדס עצר את השיחה ואמר "המוצר הזה פשוט רשע".

 

"זה היה כאילו פצצה התפוצצה בחדר. כל הדיון נפסק, ופתאום השיחה עברה למישור המוסרי של העניין. בסופו של דבר זו הייתה הסיבה שהחלטנו לגנוז את המוצר".

 

"ברור שנרוויח מ-YouTube"

בימים אלה עובדים בגוגל על דרכים חדשות כדי להרוויח כסף מ-YouTube, אתר הוידאו הפופולרי שנרכש ע"י החברה בשנת 2006, וכיום תופס את רוב רוחב הפס המוקצה לתקשורת יוצאת בכלל שרתי החברה. במהלך השנה הקרובה החברה תחשוף שיטות פרסום אותן תטמיע באתר.

 

למרות ש-YouTube הוא אחד האתרים המצליחים בעולם, שמידט זהיר בהערכותיו לגבי הרווחיות שלו. "אנחנו עדיין לא יודעים כיצד נייצר סכומים גדולים של כסף בעזרת האתר, אבל ברור לכולנו שאנחנו מסוגלים לכך. אנחנו יודעים שאנשים צופים בו, ויש לנו את הזמן להשקיע בכך".

 

בנוגע לטלפונים סלולריים, אמר שמידט שרוב החיפושים שבוצעו בשנה האחרונה בגוגל על ידי משתמשי סלולר נעשו ממכשירי ה-iPhone של אפל שיצא לפני שנה. "כפי שזה נראה כעת, פרסום במכשירים ניידים הולך להניב את התעריפים הגבוהים ביותר למודעות, מכיוון שניתן יהיה להשתמש בפרסום מבוסס על מיקום המשתמש".

 

חובה מוסרית לעזור לעיתונות הכתובה

שמידט מקווה שבעזרת רכישת DoubleClick, חברה המספקת שירותי פרסום, תצליח גוגל לעזור לעיתונות הכתובה בנסיונותיה להניב רווחים גם בתחום האינטרנט.

 

בלי לספק פרטים ספציפיים, אמר שמידט שמערכת הפרסומות של DoubleClick תוכל לספק לעיתונים מקוונים הכנסה משמעותית, אך גם היא כנראה לא תספיק כדי להחזיר את העיתונים לרווחיות ממנה נהנו בעבר. "יש לנו חובה מוסרית לנסות ולעזור בתחום הזה", אמר שמידט.

 

המודל העסקי של מיקרוסופט לא בשל מספיק

שמידט לא מסכים עם הקביעה לפיה גוגל שולטת כיום בשוק הפרסום באינטרנט, ונותן כדוגמה לדבריו את יאהו: בעוד גוגל שולטת ביד רמה בכל הקשור לפרסומות טקסט, יאהו עדיין מובילה עליה בכל הנוגע לפרסומות גרפיות, שוק שלדברי שמידט מועדף על ידי אתרים מסחריים רבים.

 

כשנשאל לגבי השמועות לגבי שיתוף פעולה עסקי שהוצע ליאהו ערב נסיונות ההשתלטות של מיקרוסופט, על מנת לנסות ולטרפד את העיסקה,, סירב שמידט להגיב.

 

"המודל העסקי של מיקרוסופט, שמתבסס על אסטרטגית 'המנצח לוקח הכל', הוא לא מודל בשל מספיק לתעשייה," אומר שמידט על היריבה הנצחית, "מודל בשל הוא כזה בו 'חתיכות שונות' נבנות על ידי אנשים וחברות בצורה פתוחה והוגנת".

 

בנוגע לגוגל עצמה, שמידט מבהיר שמטרתה המוצהרת היא לא רק להרוויח כסף בעזרת פרסום. "המטרה המרכזית של החברה שלנו היא לשנות את העולם. אנחנו לא מתחילים את העבודה מהרצון להטביע את הטכנולוגיה שלנו אצל המשתמשים, אלא מחיפוש בעיות ונסיונות למצוא להן פתרונות הולמים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מנסים לזהות בעיות ולפתור אותן. מנכ"ל גוגל אריק שמידט
צילום: רויטרס
מומלצים