שתף קטע נבחר
 

סקירת משחק: Mass Effect - מהמשובחים שבמשחקי המחשב

גרפיקה משובחת, עלילה מרתקת ומטלטלת ודמויות בלתי נשכחות הופכות את Mass Effect לאחד ממשחקי התפקידים הטובים שיצאו בשנים האחרונות למחשב האישי

ביקום עמוס ביריבים פוליטיים, האנושות מנסה לפלס את דרכה בסולם המעמדות הגלקטי. תגלית מרעישה מוצאת דרכה לידיים אנושיות, והאיזון העדין ששרר ביקום מופר. שחקו את שפארד, חייל שמוכן להקריב את חייו למען האנושות והיקום, וצאו למשימה להשיב את השלווה ולהציל את היקום מעתיד עקוב מדם.

 

Mass Effect, שמגיע כעת למחשב האישי אחרי שהפך ללהיט על ה- Xbox 360, הוא ללא ספק מועמד בטוח למשחק התפקידים הממוחשב של השנה. עלילה מטלטלת שתשאיר אתכם לא פעם עם פיות פעורים, יקום מקורי ועשיר, ממשק קרבות נפלא, אווירה קולנועית סוחפת והפקה מרשימה ומקצועית - כל אלו יבטיחו בילוי ממכר עד השעות הקטנות של הלילה.

 

החייזרים באים

אנחנו לא לבד! אז נכון, חלקכם כבר יודע זאת ממזמן. 

ביקום של Mass Effect, שהוא העתק של היקום שלנו עם כמה שינויים מינוריים ומתרחש בעתיד הלא רחוק, המציאות קצת אחרת. לא רק שהאנושות, ככלל, יודעת בוודאות שיש חיים בחלל החיצון, אלא מתברר שהשפה הפופולרית ביקום היא... אנגלית.

 

 

אם זה לא מספיק, בני-האדם נמצאים במאבק ממושך עם המועצה הגלקטית (אנחנו קוראים להם ה-עו"ם: עולמות מאוחדים), מכיוון שאין לאנושות שגריר במועצה. הסיבה, כמו שכל זואולוג מתחיל יכול להגיד לכם, היא שהאנושות היא גזע המתאפיין בטכנולוגיה פרמיטיבית למדי ובמזג חם ועצבני, שלא כל-כך אהוד על שאר הגזעים המתורבתים.

 

בני האדם הם הילד שאף אחד לא באמת רוצה להיות חבר שלו, ולרוב גם כולם מרחמים עליו. ואז, תגלית שוות ערך בחשיבותה להמצאת הפינצטה לנשים, מוצאת דרכה לידיים אנושיות. תגלית זו תקפיץ את היכולות הטכנולוגיות של המין האנושי ותשווה את מעמדו לשאר הגזעים.

 

זו הזדמנות חד-פעמית שאסור לפספס. אבל אז, כאמור, דברים משתבשים. מכאן ואילך, העלילה מתחילה לתפוס תאוצה וכמו כל סיפור טוב, צפו לתפניות מפתיעות והרבה פיות פעורים והרמות גבה.

 

תרגישו בבית

המשחק מתחיל, כבכל משחק תפקידים המכבד את עצמו, בפיתוח הדמות אותה תשחקו. אם אתם מעריצים של משחקי Bioware, אין סיבה שלא תרגישו בבית ישר על ההתחלה. למרות שפיתוח הדמות אינו מתוחכם כמו במשחקי תפקידים "כבדים", הוא רחב מספיק ועשיר באפשרויות המספקות נפח ועומק לדמות שלכם. תוכלו להתמחות בסוגי נשקים מסויימים, או בהגנה וריפוי, או בטכנולוגיה מתקדמת, ועוד - וסביר להניח שבסוף המשחק חלקכם יתפתה לשחק את המשחק שוב פעם עם דמות שונה, רק כדי לראות מה יקרה.

 

קראו על המשחקים הקודמים של Bioware:

 

 

בניגוד ל- Knights of the Old Republic, שהתבסס על "מלחמת הכוכבים", חברת Bioware פיתחה הפעם יקום חדש שלם עבור המשחק. היקום עמוס בגזעים מקוריים, היסטוריה רחבה ומקיפה, תרבויות שונות ומשונות ועשרות כוכבים שניתן לחקור. אי-אפשר שלא להעריך את צוות הפיתוח של המשחק - מעטים המשחקים עם רמת השקעה כזו ביצירתיות, מקוריות ועומק.

 

גזעים חדשים

לכל מקום אליו נגיע ייפרשו בפנינו עשרות אפשרויות: משיחות חולין עם עוברים ושבים ועד קבלת משימות לבצע וקרבות לנצח. מגוון האפשרויות כל-כך רחב, שבקלות אפשר ללכת לאיבוד ולשכוח בשביל מה הגענו מלכתחילה.

 

הגזעים ביקום רבים ומגוונים. מפתחי המשחק השתדלו ליצור גזעים מקוריים ככל האפשר, כגון: ה"טוריאן", גזע קשוח שמזכיר במראהו מיניאטורה של גודזילה, ה"גת'", גזע רובוטים מרושע עם אינטילגנציה מלאכותית מוגבלת, ועוד רבים וטובים.

 

לכל אחד מן הגזעים היסטוריה משלו, מראה שונה, מעמד שונה ברחבי היקום ואינטרסים משלו. תוך כדי המשחק, אנו נלמד להכיר את כל הגזעים הללו, ונפגוש גם דמויות מכל גזע עם אישיות ייחודית משלהן. כך ניחשף בפני יקום עשיר בדמויות מגוונות ומלא בידע ורקע.

 

דרוש: גיבור עם ניסיון

האנושות בבעיה. כאשר הדברים התחילו בשעה טובה להסתדר סוף סוף, משהו חייב היה להתפקשש - ופה אנחנו נכנסים לתמונה. אנחנו משחקים את שפארד, מושיע האנושות והיקום ככלל. ובאופן פחות פורמלי: חייל מסור.

 

עם שפארד נוכל לשוטט ברחבי היקום, לחקור אותו לעומקו, ולבצע את המשימות המוטלות עלינו. השליטה על שפארד נוחה מאד, ומערכת השליטה עברה שדרוג מגרסת האקס-בוקס. Mass Effect הוא שילוב בין משחק תפקידים ומשחק פעולה, כך שהקרבות מתרחשים בזמן אמת, ועלינו לכוון על המטרות בצורה מדוייקת כדי לפגוע בהן.

 

בגרסת האקס-בוקס היינו צריכים בכל פעם לעצור את המשחק ולהכנס לממשק הקרב כדי להחליף כלי נשק או להפעיל את היכולות המיוחדות של הדמויות, שמזכירות במידה חשודה "כוחות" ג'די. בגרסת המחשב האישי, כל האפשרויות מופיעות במסך אחד, ולרוב הפעולות יש קיצורים במקלדת - כך שאפשר להפעיל אותן ישירות, מבלי להפסיק את האקשן לרגע. כך, לאחר שתתרגלו לממשק ולקיצורים, הקרבות ישתדרגו לקרבות רציפים, ותחושת הריאליזם תהיה מוחשית בהרבה מגרסת

האקס-בוקס.

 

בלי שיחות נפש

למרות הדגש על אקשן, לא ניתן לנצח קרבות ללא שימוש בצורה זו או אחרת בטקטיקה. המשחק בנוי כך שללא ניצול כל האופציות העומדות לרשותנו לא נוכל לנצח קרבות מסוימים. נהיה מחוייבים לתפוס מחסה מאחורי קירות, להשתמש ברימונים ובכלי-נשק מתאימים לסיטואציה, ולהחליש אוייבים חזקים במיוחד בעזרת הכוחות שלנו.

 

אל שפארד מצטרפים בכל רגע נתון שני חברים מתוך צוות שהולך ומתרחב עם הזמן. במהלך השוטטות שלנו ברחבי הגלקסיה חברי הצוות יזדנבו מאחורינו באין-מפריע, אך ברגע שניתקל באויב הם יצטרפו לקרב בצורה יעילה ומהירה. למרות זאת, לדמויות החבורה אין את העומק של דמויות ממשחקים אחרים מהז'אנר. לא יזדמן לכם, למשל, לנהל יותר מדי שיחות נפש עם חברי הצוות שלכם.

 

 

עם זאת, ניהול דיאלוגים הוא ללא ספק הכלי החזק ביותר במשחק. במהלך המשחק נוכל לדבר עם עשרות רבות של דמויות, וחלק מהדיאלוגים מסוגלים להשפיע רבות על מהלך המשחק ועל האופן בו העלילה תתנהל. לכן, לא פעם ולא פעמיים מצאנו את עצמי בוהה במסך דקות ארוכות ומתלבט איך עליי להגיב לנושא מסויים. כמו כן, ככל שנעלה דרגות, נוכל לשפר את יכולות האינטרקציה שלנו עם הסביבה ולפתוח אפשרויות נוספות בשיחה שיעזרו לנו לפתור ביתר קלות חלק מהמשימות.

 

מראה מראה שעל הקיר, מי היפה בכל העיר?

Mass Effect נראה נהדר. המנוע הגרפי של המשחק לא עבר שידרוגים רבים מגרסת האקס-בוקס, אבל זה לאו דווקא דבר רע. הנופים פסטורליים, המבנים מרשימים, החלליות מגניבות והקרבות נראים נפלא. מעל לכל, תווי הפנים של הדמויות במשחק לוקחים את כל הקופה. העיניים החיות, הפה שזז נכון לפי הדיבוב, הקמטים שנעים לפי תנודות הראש גורמים לפנים להראות ריאליסטיים יותר מתמיד, והופכים את המשחק למחזה ויזואלי מרהיב.

 

לצערי הרב, אני לא יכול שלא להזכיר גם את חסרונות המנוע הגרפי. על מחשב ביתי שהוא לא חוד-החנית, תצטרכו להתרגל לנפילות פריימים וקפיצות מציקות שיופיעו מדיי פעם בקרבות עמוסים. גם זמני הטעינה מרגיזים ונמשכים קצת יותר מדי. במחשבים חזקים תתקלו בבעיות אלו לעיתים רחוקות אם בכלל, כך שאם השקעתם במחשב חדש אין סיבה שתחששו מהמשחק.

 

הסאונד במשחק מצויין. מוזיקת הרקע מלווה אותנו לכל מקום ומשתנה בהתאם לאווירה. דיבוב הדמויות נעשה בחלקו על ידי שחקנים מוכרים והוא מקצועי ואמין, והקרבות נשמעים נהדר. צוות הפיתוח וההפקה השקיע רבות בכדי שדיבוב הדמויות יהיה תואם לתנועות הגוף הנראות על המסך, והתוצאות מרשימות בהחלט.

 

מהטובים שיצאו

Mass Effect הוא ללא ספק אחד ממשחקי התפקידים הטובים שיצאו לאחרונה. הוא ממכר, בעל גרפיקה מרשימה, סאונד נהדר, קרבות אינטנסיביים שלא יביישו אף משחק פעולה, עלילה מרתקת ויקום ענקי המכיל כמות אדירה של ידע, סודות וגזעים מקוריים ומעניינים.

 

אם אתם מעריצי הז'אנר אין מקום לחשוב פעמיים - רוצו וקנו את המשחק.

 

  • הטוב: עלילה מרתקת, גרפיקה נהדרת ודיבוב מקצועי, יקום עשיר, מגוון ומקורי, קרבות מאתגרים.

 

  • הרע: המשחק כבד, אין הסברים על חלק מהאפשרויות במשחק.

 

  • וההבטחה: זה רק החלק הראשון מתוך טרילוגיה מתוכננת

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים