מערכת עזר לבלימה - חובה באירופה מ-2009
האיחוד האירופי החליט לחייב התקנת מערכת עזר לבלימה בכל המכוניות החדשות שישווקו החל בשנה הבאה. לעומת זאת, התוכנית לחיוב מערכת בקרת יציבות נדחתה ל-2012
האם לכל המכוניות החדשות המגיעות מאירופה תהיה מערכת עזר לבלימה כבר ב-2009? כך שואפים באיחוד האירופי, שהודיע כי בכוונתו לפעול לאכיפת התקנת אמצעי הבטיחות בכל מכונית חדשה שתשווק באירופה בשנה הבאה. המטרה: צמצום פגיעה בהולכי רגל ורוכבי אופניים, מהם נהרגים מדי שנה באירופה 8,000 בני אדם.
מערכת עזר לבלימה (Brake Assist System), מוצעת כיום בחלק ניכר מהמכוניות. מטרתה לסייע לנהג במקרה של בלימה חזקה (בלימת חירום), מתוך הנחה כי מרבית הנהגים אינם עושים שימוש נאות בבלמים. בזמן חירום, יש צורך בהפעלת לחץ גדול מאוד על דוושת הבלם, פעולה שמרבית הנהגים - שבזמנים כתיקונם לא נדרשים להכיר או לתרגל - אינם מבצעים.
מערכות סיוע לבלימה מזהות בלימת חירום, ומגבירות את לחץ הבלימה למידה מרבית. באמצעות המערכת ניתן לצמצם באופן משמעותי את הזמן והמרחק שעוברת המכונית מרגע הלחיצה על דוושת הבלם על-ידי הנהג, ועד לעצירה המוחלטת. ההפרש הזה יכול להיות ההבדל שבין דריסת הולך רגל או תאונה עם רכב אחר, לבין התחמקות מוחלטת מכך.
השפעת מערכת סיוע לבלימה - המכונית האדומה ללא המערכת, הכחולה עם (לחצו כאן להגדלה )
עם זאת, מערכת סיוע לבלימה אינה מסוגלת לפעול באופן עצמאי, ללא התערבות הנהג, ואינה מזהה מצבים מסוכנים ללא פעולה מצד האוחז בהגה. זאת, בניגוד למערכות עתידיות ומתקדמות יותר, שעושות שימוש בחיישנים ורדארים, בכדי לזהות מכשולים וסכנות בדרך ויכולות לבלום באופן עצמאי. מערכות אלה אינן מגיעות ליישום לא רק משיקולים טכנולוגיים - יצרניות הרכב עשויות להיות אחראיות משפטית לתאונה שנגרמה בגלל כשל או שימוש לא מתאים במערכות מסוג זה.
נכנעו ללחץ - בקרת יציבות רק ב-2012
למרות קמפיין נרחב בנושא שבוצע בשנים האחרונות, נראה כי האיחוד האירופי נסוג בו מכוונתו לחייב התקנת מערכת בקרת יציבות (ESC, Electronic Stability Control) בכל המכוניות החדשות כבר מ-2011. במקום, נדחה יישום התקנה בשנה נוספת, ל-2012, מה שיעניק ליצרניות הרכב זמן נוסף להיערך, או במילים אחרות, יחסוך להן סכום כסף לא מבוטל.
מערכת בקרת יציבות נעזרת בחיישנים, בהם אלה של ה-ABS (למניעת נעילת גלגלים), כדי לזהות מצב של החלקה. אם מצב כזה מתרחש, ESC יכולה לבלום גלגל אחד או יותר כדי לסייע לנהג להשתלט על ההחלקה. מערכת בקרת יציבות, שלפי מחקרים עשויה לצמצם את הסיכוי לתאונה בעשרות אחוזים, מוצעת בחלק מהמכוניות החדשות תחת שלל שמות מסחריים - DSC ,ESP ,VSA ועוד. בישראל תהפוך בקרת יציבות לחובה החל מ-2010.