יצאו לשיט תענוגות ותבעו (בבית המשפט)
יצאתם לקרוז וציפיתם ל"ספינת האהבה"? רק השתדלו להיזהר מחדר אוכל דחוס במיוחד, אונייה ששטה על צידה, חדר זבל מתחת לתא השינה או "כוח עליון" שמפוצץ צינורות; סיוט בין הגלים - כשהחופשה יורדת למצולות
לא בדיוק. מסתבר שהמציאות הישראלית קצת שונה מזו שהצטיירה בטלוויזיה האמריקנית. נוסעים רבים שיצאו בשנים האחרונות מישראל להפלגות תענוגות בים התיכון, חזרו כשהם מלאים בקיטורים ובתלונות. אחדים מהם אף עתרו לבתי המשפט וביקשו פיצויים על ההפלגה. במאה ה-21 כמעט ולא קורה ששייט באוניה מסתיים בטביעה (בים), אך מסתבר שהפלגות רבות מסתיימות בתביעה (משפטית) ארוכה ומתישה.
הצצה לפסקי הדין מגלה: כשם שיש חוגגים שיום חתונתם הופך לסיוט, ונופשים שהטיסה שלהם הופכת לסבל, יש גם לא מעט מפליגים שהספינה שבה הפליגו לטורקיה, לקפריסין או ליוון לא הייתה בדיוק "ספינת האהבה".
המזוודות נשארו בנמל חיפה
אי-הנוחות הנגרמת לנוסע הנוחת בשדה התעופה ונאלץ "לשחזר" את המזוודה שלו היא כאין וכאפס לעומת אי-הנוחות לנוסע, שנאלץ לעבור את ההפלגה בלא חפציו ובלא שהוא יכול לקנות לעצמו חפצים חדשים. כך קרה למשפחה שהפליגה באוניה "Club 2" במסגרת "דיל" של חברת דיזנהויז.
לטענת המשפחה, סמוך להפלגת האונייה הם פנו לפקיד הקבלה ושאלו היכן המזוודות שלהם, אך הפקיד ביקש מהם להמתין מספר שעות נוספות עד לבירור העניין. לאחר שהאונייה הפליגה התברר כי המזוודות נותרו על רציף הנמל. התובעים נותרו ללא ביגוד, כלי רחצה או הלבשה תחתונה. רק לאחר מספר ימים כשהגיעו לנמל ביוון קיבלו התובעים את המזוודות. ואם לא די בכך, טוענים בני המשפחה, זכו ליחס לא נעים מצוות האונייה ובפרט ממנהל ההפלגה.
המשפחה עתרה לבית המשפט לתביעות קטנות באשדוד, והשופט גיל דניאל קבע כי דיזנהויז נכשלה במילוי חובותיה כלפיה. דיזנהויז הייתה אחראית לארגון ההפלגה, קבע השופט, והייתה אמורה לוודא כי מישהו בדק שכבודותיהם של כל הנוסעים עלו על האונייה לפני שהחלה ההפלגה. השופט קבע כי יש לפצות את התובעים בגין טרדה, עוגמת נפש וסבל, וקבע כי כל אחד מהם יפוצה בסך של 800 שקלים.
האונייה שטה באופסייד
יש כאלה שהמזוודה שלהם הגיעה לאונייה, אבל היה להם קשה להחזיק אותה: בית המשפט לתביעות קטנות בחיפה דן לאחרונה בתביעה שהגישו בני זוג לפיצויים בגין עוגמת נפש, טרדה ואי נוחות שנגרמו להם, לטענתם, בעת שהפליגו בשייט בן ארבעה ימים באונייה של כספי ספנות.
נאלצו להחזיק בצדדים כדי לא ליפול. בריכת השחייה על סיפון האונייה
בני הזוג טענו כי במהלך ההפלגה הייתה תקלה באונייה והיא נטתה על צידה, כך שנגרמה להם אי נוחות רבה והם נאלצו להחזיק בצדדים כדי לא ליפול. ובלא קשר לכך, טענו בני הזוג גם כי השירותים בתאם הפיצו ריח רע.
השופט דחה את הטענה לגבי הריח הרע בשירותים, אך קיבל את הטענה לגבי נטייתה של האונייה הצידה. החברה הייתה צריכה לבדוק את תקינותה של האוניה טרם ההפלגה, קבע השופט, וחייב את כספי לפצות את התובעים בגין אי הנוחות שנגרמה להם ב-1,400 שקלים.
אלף מסובים (על 600 כיסאות)
אוכל טוב וארוחה באווירה נעימה הם מרכיבים חשובים בכל חופשה, ודאי וודאי כשהחופשה כוללת את ליל הסדר. אבל ליל הסדר שבילו הנוסעים בקרוז של כספי ספנות על האוניה "נסיכת החלומות", בפסח של שנת 2005, לא היה נעים כלל וכלל. צוות האוניה דחס בחדר האוכל אלף נוסעים על 600 מקומות ישיבה, מה שגרם, כמובן, למהומה של דחיפות.
אחת המשפחות שהשתתפה בהפלגה על ילדיה ונכדיה, מצאה את עצמה במרפאת האונייה לאחר שאבי המשפחה נדחף והתעלף. המשפחה עתרה לבית משפט השלום בחיפה, והשופטת עדי חן-ברק קבעה כי נגרמה לה עוגמת נפש אמיתית.
ליל סדר צפוף במיוחד (צילום: שאול גולן)
"כאשר מבטיחים לנוסעים ארוחת חג חגיגית, יש לקחת בחשבון את מספר הנוסעים אל מול כמות השולחנות בחדר האוכל", קבעה השופטת, "ניתן וצריך היה לצפות כי תגרם מהומה, כפי שהתרחשה, גם אם נעשה תכנון של אכילה בשתי משמרות (כפי שככל הנראה נעשה)".
לאור האמור נקבע, כי כספי ספנות תשלם לתובעים פיצוי בסך 7,600 שקלים.
איפה תישנו, ליד הזבל או מעל הדיסקוטק?
יש נופשים שלא נהנו מהארוחות בזמן ההפלגה, ויש כאלה שסבלו כשניסו ללכת לישון. כך, למשל, קרה לבני זוג שיצאו לשיט ולנופש באונייה של קרניבל קרוז ממיאמי, ארה"ב, לאיים הקריביים, במסגרת דיל של חברת הטיולים רימון. הנוסעים הזמינו חדר בקומה השנייה של האונייה, אך במקום זאת שוכנו בקומה הראשונה בחדר שנמצא מעל חדר המנועים, במקום בו מרוכזת מערכת הזבל של האונייה, ונאלצו לשמוע שוב ושוב רעשים ופיצוצים עזים.בני הזוג עתרו לבית המשפט לתביעות קטנות בקריות, וזה חייב את החברה לפצות אותם ב-3,500 שקלים. השופטת ציינה בפסק הדין, כי על רימון היה להזהיר כי תנאי המגורים בחדרים בקומה הראשונה עלולים להיות כאלה המונעים שימוש סביר בחדר, וכי הרעש גרם לפגיעה של ממש בהנאתם מהשיט.
פסק דין אחר חייב את מנו ספנות להעניק פיצוי של 2,385 שקלים לבני זוג מבוגרים ששוכנו בחדר רועש שנמצא מעל אולם הדיסקוטק של האוניה. בני הזוג טענו, כי הרעשים המסיביים מיררו את חייהם במהלך כל ימי ההפלגה, הדירו שינה מעיניהם והפכו את חופשתם לסיוט.
איך אפשר לישון ברעש הזה? (צילום: mct)
השופטת שלומית ברסלב, מבית המשפט לתביעות קטנות בחיפה, קבעה כי חלה על מנו ספנות החובה ליידע את התובעים על מיקומו הגרוע של החדר שלהם, והפרה בכך את חובתה לעשות כן. זאת למרות שגם לתורמים יש אשמה חלקית בסבלם, שכן היה לוודא כי חדרם אטום לרעש כפי שסברו, עוד לפני שרכשו אותו או לפחות ערב ההפלגה.
ערבים באונייה? תתייבשו ארבע שעות
מסתבר, כי כמו בטיסות, גם בהפלגות מתרחשים לא מעט עיכובים ואיחורים. כך, למשל, קרה בהפלגה אחרת של כספי באותה "נסיכת חלומות", מאשדוד לקפריסין ולטורקיה, אך זו יצאה מאשדוד באיחור של ארבע שעות, מבלי להודיע על כך מראש. אחד הנוסעים טוען כי כאשר גילה שהאיחור מתמשך ביקש לרדת מהאונייה, אך צוות האונייה סירב להחזיר לו את הדרכון, ולפיכך מצא את עצמו כלוא באונייה באופן בלתי חוקי. הנוסע עתר לבית המשפט לתביעות קטנות בחדרה וביקש פיצוי על זמן החופשה המבוזבז.כספי הפלגות טענה כי להפלגה נרשמו מספר רב של נוסעים ערבים ממזרח ירושלים, ובדיקתם במשטרת הגבולות הצריכה זמן נוסף מעבר לזמן הבדיקות השגרתיות בהפלגות מעין זו. השופטת נילי פלד קבעה כי לחברה אחריות מסוימת על האיחור בהפלגה, כיוון שידעה מראש שבדיקתם של הנוסעים הערבים תארך זמן רב ולא נערכה לכך: לא שינתה את מועד היציאה להפלגה ולא הודיעה לנוסעים מראש על האיחור. השופט חייב את החברה לשלם לנוסע פיצוי של 750 שקלים.
הצינור התפוצץ? "כוח עליון"
נוסעים לא מעטים יזכרו את "נסיכת החלומות" דווקא בתור סיוט. הבית המשפט לתביעות קטנות בחיפה אישר גם תביעה של נוסע בהפלגה נוספת של הנסיכה, שהתלונן על פיצוץ בצנרת המים של חדרי הנוסעים, שמנע מהם לצאת ולהיכנס מחדריהם במשך 12 שעות. כספי טענה כי התקלה בדבר פיצוץ צינור המים נבעה מכוח עליון. השופט דחה את הטענה וקבע: "היה על כספי לבדוק את מצב הספינה לפני צאתה את נמל הבית, ולבצע תחזוקה טובה ומתאימה, על מנת שתקלה מעין זו לא תתרחש במהלך ההפלגה", קבע השופט, וחייב את החברה לשלם לנוסע פיצוי של 1,100 שקלים.
מחברת כספי הפלגות נמסר בתגובה: חשוב לציין כי התקלות שצוינו בכתבה הועלו לפני מספר שנים וכבר תוקנו מזמן, בעונה זו אחוז התלונות כמעט אפסי. בנוגע לשנים הקודמות יש לציין כי כמות הנוסעים החוזרים היא גבוהה במיוחד, דבר המראה כי הבעיות המוצגות לעיל הן היוצא מן הכלל ולא הכלל. כמו כן החברה מתייחסת לכל בקשה או תלונה של אורחיה בהתאם לנסיבות."
בכל מקרה - רעש, הצפה, איחורים, עיכובים - כל אלו הם לעיתים מנת חלקו של הנוסע הישראלי היוצא לשיט. מסתבר שגם מי שאינו חושש ללקות במחלת ים, צריך לחשוב פעמיים לפני צאתו לחופשה. עם זאת, ניתן, אולי להתנחם בכך שהנזק הוא לעתים בר פיצוי.
עו"ד אורנית אבני-גורטלר ממשרד אלטשולר ולנר, היא מנהלת התכנים באתר המשפט הישראלי "פסק דין".
כל המידע המוצג במאמר הינו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחברת והמערכת אינם נושאים באחריות כשלהי כלפי הקוראים ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.