מחיר חניה - ביחידות של רבע שעה
בשורות טובות לנהגים ולמשתמשים בחניונים. תוך חצי שנה יקטנו יחידות הזמן לפיהן ידרש תשלום, לרבע שעה בלבד במקום שעה כנהוג כיום
עלות חניית רכב בחניונים ציבוריים ופרטיים תחושב בכל החניונים ביחידות זמן של רבע שעה, במקום שעה שלמה כנהוג כיום. מליאת הכנסת אישרה היום (ג') בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק שיזמו חברי הכנסת משה כחלון, יואל חסון ואורית נוקד. החוק יחול החל משעת החנייה השנייה ואילך, וייכנס לתוקף בתוך כחצי שנה. יש לציין כי החוק החדש קובע שלא תהיה מניעה לגבות דמי חנייה כוללים תמורת יום, שבוע או חודש, באופן קבוע או חד-פעמי.
- ועדת הכלכלה קבעה: מחירי החניה תחת פיקוח
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ גלעד ארדן, הסביר במליאת הכנסת את מהות החוק: "בחניונים רבים מחושבים דמי החניה ביחידות זמן של שעות שלמות, ולא בהתאם לזמן החניה בפועל. כך, פעמים רבות נגבה תשלום בעד שירות שלא ניתן בפועל. כדי למנוע מצב זה, קובעת הצעת החוק כי חניון לא יגבה דמי חניה, החל מתום שעת החניה הראשונה, אלא לפי יחידות זמן של 15 דקות".
ארדן הבהיר כי הצעת החוק אינה קובעת מחירי חניה, ואף לא מנגנון פיקוח על מחירי חניה בחניונים. מטרת הצעת החוק, כך ארדן, היא לאפשר לבעל הרכב לשלם עבור השירות שקיבל בפועל, ולכן נקבע כי דמי החניה יחושבו ביחידות זמן קטנות מהנהוג כיום.
במהלך הדיונים בוועדת הכלכלה של הכנסת עלתה השאלה האם להחיל את ההסדר המוצע על כלל החניונים או רק על חניונים בבעלות ציבורית. בעניין זה אמר ארדן כי אין טעם להבחין בין חניון פרטי לציבורי, מה גם שלא מעט מהחניונים הפרטיים, ממוקמים בסמוך למוסדות ציבור, ולנהגים אין כל אלטרנטיבה מלבדם.
עם זאת ציין ארדן כי "הוועדה הכירה בכך שייתכן שיסתבר בעתיד כי קיימים חניונים שאין הצדקה להחיל עליהם, משיקולי תחבורה או תחרות, את ההסדר המוצע. למשל חניון שנמצא במקום בו מתקיימת תחרות עם חניונים סמוכים.
חבר הכנסת יואל חסון, אמר ל-ynet: "הצעת החוק נועדה להטיב עם ציבור הנהגים ולמנוע מצב בו נהג חונה שעה ו-10 דקות, בלבד, ומחוייב על שעתיים. בכך אנו שמים סוף לסחטנות והשתוללות המחירים בענף החניונים".