החריגות בתקציב הרכבת: קו אשקלון-ב"ש בסכנה
בדיון בין האוצר למשרד התחבורה בעקבות חריגת הרכבת בכ-4 מיליארד שקל מתקציב הפיתוח שלה, אולץ לבסוף המשרד ליצור רשימת סדרי עדיפויות, ממנה עולה כי, בין היתר, יבוטל הקו שתוכנן לחבר את נתיבות, שדרות ואופקים לרשת המסילות הארצית
המחלוקת החריפה בין משרד האוצר למשרד התחבורה בנושא החריגות התקציביות של רכבת ישראל, הסתיים היום (ה') במפח נפש לראשי משרד התחבורה והרכבת, אך בעיקר לתושבי ב"ש, שדרות, נתיבות ואופקים שהיו אמורים להנות מקו רכבת חדש, שככל הנראה ימוקם, נכון לעכשיו, בתחתית סדרי העדיפויות של הפרויקטים המתוכננים לרכבת ישראל.
אנשי משרד האוצר הטיחו בהנהלת הרכבת ביקורת, לפיה האומדנים שמסרה לביצוע הפרויקטים היו נמוכים מדי ולא עמדו במבחן המציאות. הבולט שבהם היה קו הרכבת המהיר לירושלים - A1 - שעלות הקמתו חורגת בהרבה מהמתוכנן ועשויה להגיע ל-6 מיליארד שקל. בעקבות כך, הטיל האוצר על הרכבת סנקציה חריפה ביותר, כשעצר הזרמת 90 מיליון שקל שהיו מיועדים לתשלום לקבלנים שביצעו עבודות פיתוח עבור הרכבת.
בדיון שהתקיים בין ראשי משרד התחבורה והאוצר בנסיון להתגבר על החריגות התקציביות של הרכבת, נידונה חריגתה של הנהלת הרכבת בכ-4 מיליארד שקל ממסגרת תקציב הפיתוח שלה, שעומד על 29.5 מיליארד שקל. באוצר הודיעו למשרד התחבורה ולרכבת עוד קודם, כי לא יאשרו חריגה מהתקציב ודרשו להיכנס למסגרת התקציבית, גם במחיר של ביטול פרויקטים.
גם הרכבת הקלה בבעיות
הפסד של 750 מיליון שקל
צבי לביא
יו"ר הועדה לביקורת המדינה יצא לסייר לאורך התוואי הלא גמור של הרכבת הקלה, וגילה תמונה עגומה: העבודה בשטח מתנהלת בעצלתיים, העירייה, הממשלה והיזמים מאשימים אלה את אלה, הרכבת עדיין רחוקה, אבל ההפסדים שרושמת המדינה תופחים לממדים מבהילים
היום נפגשו מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן ובכירי אגף התקציבים והחשב הכללי, בראשות רם בלניקוב, כדי למצוא פתרון. אולם בסופו של דיון סוער בין בלניקוב לסיטרמן, נאלץ משרד התחבורה להציג את רשימת הפרויקטים על פי סדרי עדיפויות.
מסתמן, כי מהרשימה שהוצגה יבוטלו מספר פרויקטים, שהבולט שבהם הוא קו הרכבת המתוכנן בין אשקלון לב"ש. הקו אמור היה לחבר את ישובי הפריפריה נתיבות, שדרות ואופקים לרשת המסילות הארצית.
בנוסף, תצטרך הרכבת גם לוותר על רכישה של ציוד נייד ובו קרונות וקטרים ולוותר על ביצוע מסילה מתוכנת בין מודיעין לירושלים.
הויתורים הם בערך כספי של כ-4 מיליארד שקל - עלות החריגה מתקציב הפיתוח עליה דיווחה הרכבת. בשיאה של המחלוקת היה חשש להמשך בנייתו של הקו המהיר לירושלים, בעיקר בגלל העלויות הגבוהות הכרוכות בהקמתו.
ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "החל דיון על תקציב הפיתוח של הרכבת והוא יימשך בשבוע הבא".
לא תגיע רחוק
צילום: צביקה טישלר
מומלצים