שילוט החוצות אינו חוזר לאיילון
עכשיו זה רשמי: כפי שנחשף ב-ynet ביום ה', הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, יחד עם משרד התחבורה, הודיעו היום כי שילוט החוצות לאורך נתיבי איילון לא יחזור עד לסיום מחקר ממצה, בנוגע להשפעתו על הבטיחות בדרכים. חברות הפרסום זועמות
משרד התחבורה החליט: שלטי החוצות לא יוחזרו לנתיבי איילון, מכיוון שהם עשויים לגרום לתאונות דרכים. כך הצהיר היום (ב') בוועדת הכלכלה של הכנסת, מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, יאיר דורי, שהבהיר כי עמדתו מתואמת עם שר התחבורה והבטיחות בדרכים, שאול מופז. כדאי להזכיר כי עמדה זו - שנחשפה לראשונה ב-ynet - מנוגדת לעמדתו הרשמית של משרד התחבורה עד כה: בעבר הבהיר מנכ"ל המשרד, גדעון סיטרמן, כי אין לו התנגדות להחזרת השלטים לנתיבי איילון, במטרה לקיים מחקר שייבחן את ההשפעה הבטיחותית של שלטים על הנהגים.
- מומחי בטיחות לאולמרט: "מנע את שלטי החוצות"
ירידה מוכחת במספר התאונות
נתוני תאונות שהציגה היום (ב') משטרת התנועה, מראים כי ממועד הסרת השילוט בינואר, ועד חודש מאי, חלה ירידה של 56% במספר התאונות בקטע הכביש בין מחלף לה-גרדיה ומחלף גלילות, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. נתון מאלף נוסף: בחישוב הממוצע של חמש השנים האחרונות, בתקופה זו חלה ירידה של לא פחות מ-63%. עם זאת, יש בכל זאת לסייג את הירידה שהציגה המשטרה: מדובר בנתונים "גולמיים" שלא נותחו עדיין, ולכן אינם מתייחסים לשלל סיבות והשפעות, כמו נפח תנועה, מהירות ממוצעת, ימי גשם, חופשות ועוד.מאחורי עמדת משרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, עומדת עבודת צוות מקצועי בראשות המדען הראשי של הרשות, פרופסור דוד שנער. הצוות קבע כי מאחר ששילוט חוצות גורם להסחת דעת - ומאחר והסחת דעת אחראית לקרוב ל-80% מתאונות הדרכים - יש למנוע את הצבת השלטים בכבישים בינעירוניים. זאת, למרות שאין עדיין הוכחה מחקרית חד-משמעית לכך ששילוט חוצות גורם לתאונות דרכים. כדי לבחון את ההשפעה הבטיחותית של שלטי החוצות, תחל הרשות בחודשים הקרובים במחקר, שצפוי להסתיים בספטמבר 2009.
ח"כ יורם מרציאנו מסכים
עמדת משרד התחבורה והרשות הלאומית הוצגה בדיון שנערך היום בוועדת הכלכלה בכנסת, בנושא הצעת חוק פרטית של ח"כ יורם מרציאנו, לפיה תותר הצבת שלטי חוצות בנתיבי איילון. אולם, כבר בפתח הדיון, הבהיר יו"ר הוועדה, ח"כ גלעד ארדן, כי אין בכוונתו לקיים הצבעה שתעביר את ההצעה לאישור מליאת הכנסת. זאת מאחר שלדבריו, עמדת משרד התחבורה הועברה לחברי הוועדה רק דקות אחדות לפני הדיון.
"לצערי, למרות שעמדת הרשות הועברה למשרד התחבורה לפני למעלה משבוע, עמדת המשרד הונחה על שולחני רק לפני כמה דקות", נזף ארדן בנציגי המשרד. "עם כל הכבוד למשרד התחבורה, השיטה הזאת היא ביזיון לכנסת ולדמוקרטיה, ולנושא הבטיחות בדרכים". ראוי לציין כי ח"כ מרציאנו הסכים עם עמדתו של ארדן, אך דרש להגביל את משך הזמן שנדרש לקיום מחקר מדעי בנושא השפעתם הבטיחותית של השלטים. מנכ"ל הרשות התנגד בתוקף להגבלת המחקר, ואמר כי תוצאותיו יפורסמו בעוד כשנה.
הסחת דעת, גורם קטלני
"עד 80% מתאונות הדרכים נגרמות כתוצאה מהיסח דעת, ושילוט גורם להיסח דעת", הסביר מנכ"ל הרשות לחברי ועדת הכלכלה. "מאחר שאנחנו לא יודעים אם יש קשר ישיר בין שילוט לתאונות, כרשות שעוסקת בהצלת חיים - אסור לקחת סיכון. עד שלא יוכח שאין קשר בין שילוט לתאונות, אנחנו בספק גדול מאוד". כאמור, לכן החליטו במשרד התחבורה וברשות הלאומית להתנגד להצבתם מחדש של השלטים לאורך נתיבי איילון, עד שיסתיים המחקר.
מנגד, התייצבו חברות הפרסום והמפרסמים הגדולים במשק, ודרשו להחזיר את השילוט לנתיבי איילון. נציגת איגוד השיווק, המאגד כמה מהחברות הגדולות במשק - כמו אוסם, שטראוס, תנובה ועוד - טענה כי הסרת השלטים גורמת לפיטורי עובדים ולנזק כלכלי. "יש לחברות אחריות ציבורית מאוד כבדה וברורה, ולכן אילו החברות היו מוצאות קשר בין השילוט לתאונות היינו ביוזמתנו מסירים את השילוט. אבל החברות החליטו לתמוך בחוק (של ח"כ מרציאנו, ש.ה). כל יום שעובר, עוד משפחה מצטרפת למעגל המובטלים".
בשיחה עם ynet, מתח היום גיא ברעם, מנכ"ל חברה העוסקת בתחום פרסום החוצות, ביקורת חריפה על ההחלטה. לדבריו, הבחירה שלא להציב מחדש את השלטים, מנוגדת להיגיון ואינה מבוססת על מחקר שמוכיח כי קיים קשר בין תאונות דרכים לשילוט חוצות: "החלטת בית המשפט להסיר את השילוט התבססה על פרצה בחוק שמצא ארגון סביבתי. אבל אף אחד כבר לא מדבר על זה. פתאום הנושא הוא בטיחות. ואין כל הוכחה - בשום מקום בעולם - ששלטים גורמים לתאונות דרכים".