מפעל נשר עתר לבג"ץ נגד השבתת נמל אשדוד
במפעל טוענים כי השבתת הנמל גורמת לו להפסדים כבדים; המשרד לאיכות הסביבה מסרב להאריך לנמל אשדוד את הרשיון המאפשר פריקת מטעני צובר, ואוניות שהיו אמורות לפרוק את סחורתן בנמל נשלחות לנמל חיפה
מפעל נשר הגיש היום (ב') עתירה לבג"ץ נגד נמל אשדוד, עקב החלטת הנמל שלא לטפל במטעני התפזורת של המפעל. על פי העתירה, השבתת נמל אשדוד תחייב את מפעל נשר לנייד אוניות שהזמינה לנמל חיפה, כפי שכבר נאלצה לעשות. יותר מעשר אניות נמצאות בשלב זה בדרכן לארץ ועלות ניוד כל אניה מסתכמת בכ-100,000 דולר בממוצע.
צעד זה של נמל אשדוד נובע מסירובו של המשרד לאיכות הסביבה להאריך את הרשיון המאפשר פריקת מטעני צובר, מטענים המגיעים בתפזורת כמו גרעיני דגנים, סוכר ופחם בתפזורת. מתחילת החודש נאסר הדבר על הנמל, ואוניות רבות נאלצות לעבור לנמל חיפה, תוך עיכוב המשלוחים ועלויות נוספות הנובעות משינוי יעד האוניה.
המשרד מסרב להאריך את הרשיון. נמל אשדוד (צילום: מאיר פרטוש)
יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה הימית, גד שפר, מותח ביקורת על המשרד לאיכות הסביבה, ומתריע כי סירוב המשרד לאפשר פריקה וטעינה של מטעני צובר בנמל אשדוד יעלה למשק מיליוני דולרים. לטענתו של שפר, במשרד קבעו לדון בבעיה שנוצרה בנמל אשדוד רק בסוף החודש ובינתיים הטיפול במטעני הצובר בנמל אשדוד משותק.
במכתב חריף לשר לאיכות הסביבה, גדעון עזרא, כותב שפר: "נבצרת מבינתי התנהלות זו במשרדך: לא זו בלבד שמניעת היתר זמני לפריקת מטעני צובר היא החלטה שרירותית, הנה מתיר לעצמו עובד ציבור לדחות טיפול בבעיה הגורמת למשק נזקים של מיליונים".
גם נשיא לשכת הספנות הישראלית, ראובן צוק, מצטרף לטענותיו של שפר ומתריע, כי "הסכסוך בין המשרד לאיכות הסביבה להנהלת נמל אשדוד תעלה למדינת ישראל במיליונים רבים וזיהום הים והסביבה לא ימנע כתוצאה מכך".
מנמל אשדוד נמסר בתגובה, כי "הנהלת חברת הנמל רואה בהחלטת הוועדה, שלא להאריך את היתר ההזרמה בחודשיים, החלטה תמוהה. זאת בייחוד לאור ההתקדמות שהציגה במציאת פתרונות בפריקת המטענים הנוספים".
האניות כבר בדרך
מומלצים