שתף קטע נבחר
 

משדרגים את הביקור בגן החיות

בעלי חיים תמיד מרתקים ילדים, אבל עם קצת עזרה מכם המפגש איתם יכול להפוך לחוויה קסומה. היום בקייטנת הורים, הסופרת מירי לשם-פלאי עם כמה הצעות לפעילות מיוחדת בגן החיות

אחד ממקומות הבילוי האהובים על ילדים הוא גן החיות, אבל מי שלא מסתפק ב"הנה פיל!" ו"איך עושה ג'ירפה?" מוזמן לנצל את הביקור ללימוד של כמה דברים חדשים ומעניינים. צריך רק לדעת מה לחפש, על מה להסתכל ואלו שאלות לשאול כדי להפוך את הביקור למרתק ומסקרן יותר מתמיד. לפניכם כמה הסברים שכדאי להשתמש בהם כדי לשדרג לילדים את המפגש עם החיות.

 


 צילום: מירי לשם-פלאי

 

מה מספרים לנו הצבעים של החיות?

אחד הדברים שמעניין להתבונן בהם הוא צבעי החיות. הביטו בחיות השונות ונסו לחשוב מדוע אלו הצבעים שלהן. אצל רוב בעלי החיים לצבע יש אחד מהתפקידים הבאים:

 

צבע הסוואה - צבע הדומה לסביבה בה הוא חי בטבע, כדי להתחבא ולא לבלוט בשטח. נקודה למחשבה עם הילדים: מדוע יש לפעמים צבעי הסוואה לבעלי חיים צמחוניים העלולים להיטרף וגם לבעלי חיים טורפים? מהו תפקידו של צבע ההסוואה אצל כל אחד מהם?

 

צבע אזהרה - בעל חיים שהוא מסוכן, רעיל או ארסי, לעיתים קרובות יזהיר את בעלי החיים האחרים לא להתקרב אליו בעזרת צבעים עזים ובולטים לעין.

 

צבע לצורך זיהוי ותקשורת - ישנם בעלי חיים שאינם חוששים מטריפה (למשל ציפורים המסוגלות להתעופף ולברוח מסכנה בקלות), והם דווקא צבעוניים ובולטים בסביבתם כדי למצוא בקלות את בני מינם.

 

צבעי חיזור - אצל בעלי חיים רבים אחד מבני הזוג – בדרך כלל הזכר, הוא ססגוני, בעל צבעים מרהיבים המשמשים לחיזור אחר הנקבה כדי להרשימה. ההיגיון מאחורי הצבע: אם הוא כל כך בולט בסביבתו ולמרות זאת מצליח לשרוד, סימן שהוא חזק, מהיר, חכם ובקיצור – מוצלח ולכן כדאי לנקבה לבחור בו.

 

כשאתם מתבוננים בבעלי החיים השונים תוכלו להיעזר ברשימה ולנסות לזהות מהו תפקיד הצבע אצל כל חיה. אם יש ליד הכלוב שלט עם הסברים נוספים על החיה, כדאי לקרוא אותו ולקבל ממנו רמזים נוספים. למשל: באיזה אזור מחיה נמצאת החיה הזו בטבע – מדבר, יער, ביצה או אולי מרחבי שלג? לפי הצבעים השולטים בסביבת המחייה תוכלו לדעת - האם החיה משתלבת בסביבתה הטבעית או דווקא בולטת בשטח?

 

עוד כתבות בסדרה:

 

מי יודע מדוע ולמה לובשת הזברה פיג'מה?

עוד נקודה מעניינת להתבוננות היא דגמים ודוגמאות על גבי בעלי החיים – פסים, נקודות, כתמים וחברבורות. גם כאן אפשר לנסות לחשוב ולנחש מה תפקידם. פעמים רבות הם מסייעים להסוואה – למשל כתמים המשתלבים בכתמי האור והצל המנומרים הנוצרים בסביבת צמחיה.

 

הפסים של הזברה נראים במבט ראשון כדבר בלתי הגיוני. הם יוצרים דוגמה הבולטת לעין מרחוק והרי הזברה עלולה להיטרף על ידי האריות, מדוע אם כך יש לה דוגמה בולטת שכזו? מתברר שהדבר קשור בכך שהזברה חיה בעדר. האריה הרודף אחר הזברות מנסה לעקוב במבטו אחר זברה אחת מסוימת שנראית לו חלשה ואיטית יותר. כאשר עדר הזברות פותח במנוסה מהירה, המולה שלמה של פסים מרצדת ומסתחררת לנגד עיניו של האריה, מבלבלת אותו ומקשה עליו להתמקד בזברה אחת. פעמים רבות יצליחו הזברות להינצל בזכות אותו אפקט מבלבל.

 

שריקות, שאגות, ציוצים וצווחות

גן החיות הוא בדרך כלל מקום רועש למדי, מלא בקולות וצלילים שונים ומשונים. אפשר להשתעשע עם הקולות. למשל: לעצום עיניים ולהקשיב לקריאות השונות ולנסות לזהות איזו חיה השמיעה את הקול הזה. אם אתם לא בטוחים, נסו לגלות בהמשך הסיור מיהו בעל הקול המסתורי. צווחות הטווס למשל תמיד מפתיעות בעוצמתן ומהדהדות בכל רחבי הגן. אפשר גם לנסות "לדובב" את בעלי החיים ולנחש מה הם אמרו עכשיו. "תראו אותי, אני פה!" או "אמאל'ה, איזה פחד!" או "נראה מי יעז להתקרב אלי!" וכן הלאה. הפעילו את הדמיון ואת ההיגיון יחד ונסו לפענח את שפת החיות...

 

חם-קר

הביקור בגן החיות יכול להיות גם סוג של מסע סביב העולם. גם בנושא זה נוכל להיעזר בשלטים שבהם מידע על החיה שאנו רואים ולשים לב מאיזה אזור בעולם החיה מגיעה. עכשיו נסו לגלות כיצד מתאימה החיה הזו למקום המחייה שלה מבחינת האקלים, הנוף והצמחייה. למשל, אם זו חיה מאזור קר מאד - איך היא שומרת על חום גופה? (האם יש לה שומן רב, פרווה עבה, נוצות?). אם זו חיה מדברית – מה עוזר לה לשרוד בסביבה החמה והיבשה? (אולי כתוב בשלט למשל שהיא פעילה בלילה?). אם זו חיית ג'ונגל - האם היא מותאמת לחיים על הענפים? (קוף המשתמש בזנבו וברגליו כדי לקפוץ מענף לענף למשל, או חיה המיטיבה לטפס).

 

התנהגות

אחד הדברים המר

תקים ביותר הוא התנהגות בעלי החיים, ובמיוחד ההתנהגות החברתית. עצרו ליד אחד הכלובים שבו חיה קבוצה של חיות חברתיות כמו קופים, למורים, פילים, זאבים. ערכו תצפית על היחסים בין חברי הקבוצה. האם אתם מצליחים לזהות מיהו המנהיג? נסו לאפיין את ה"טיפוסים" השונים בלהקה – ערמומי, שובב, פחדן, רגזן ועוד. שווה לעצור מדי פעם ולהתעכב מול להקה מעניינת אחת במקום להעיף מבט חטוף על פני 4-5 כלובים.

 

התבלבלויות נפוצות

כדי שתוכלו באמת ללמד את ילדיכם ולהסביר להם דברים מעניינים בגן החיות, חשוב שלא תטעו אותם. אז לפני הביקור בואו נעשה סדר לגבי כמה בלבולים נפוצים:

 

נמר-ברדלס-טיגריס: מכירים את הביטוי "נמר חברבורות"? זה יעזור לכם לזכור שהדוגמה המנומרת של כתמי חברבורות שייכת לנמר. הברדלס (או הצ'יטה, זו אותה חיה) הוא-הוא האצן המהיר ביותר בעולם החי. את גופו הדק והאתלטי מעטרות נקודות. הטיגריס הוא בעל הפסים, הגדול בחבורה והיחיד שחובב רחצה במים.

 

צבי-אייל: ההבדל הכי בולט לעין ניכר בקרניים. לצבי קרניים מחודדות, לפעמים ישרות ולפעמים מעוקלות. לאייל הזכר קרניים מסועפות. האייל אגב, משיר את קרניו כל שנה ומגדל חדשות.

 

שפן-ארנב: מה יהיה עם הטעות המוזרה הזו? לא ברור מה מקורה, בכל מקרה אין שום קשר בין שתי החיות הללו. השפן - הוא שפן הסלעים - חי בין הסלעים ואוזניו קטנות מאד. הארנב, לעומתו, מתרוצץ בשדות ומתהדר בזוג אוזניים ארוכות וחיבה לגזרים.

 

מציירים ציור חי

לילדים בגיל 8 ומעלה חובבי ציור, אפשר להציע פעילות מיוחדת מאוד בגן החיות: לצייר חיות מהתבוננות. מדובר באתגר לא פשוט וצריך להנמיך ציפיות לגבי התוצאה, אבל התהליך עצמו מרתק ומהנה, אם לוקחים אותו בקלילות. לוקחים משטח קשיח וכמה דפים ועפרונות ובוחרים חיה לציור. רצוי לבחור בחיה שלא מתנועעת יותר מדי – דובים, נמרים, פילים או סתם חיה שתפסה לה תנומה. ציירו ציורים קטנים ומהירים מבלי להיכנס לפרטים, נסו לתפוס את הצורה הכללית ואת התנוחה של החיה.

 

כבוד לחיות

עוד משהו שתוכלו ללמד את ילדיכם בזמן הביקור בגן החיות הוא כבוד לבעלי החיים. שמשו להם דוגמה בהתנהגות מכבדת כלפי בעלי החיים – הסבירו להם מדוע חשוב לא להציק, ולמה אסור להאכיל למרות שנורא רוצים. ובעיקר - הראו להם כמה יפה העולם וכמה מגוונים ומעניינים השותפים שלנו לאותו כדור יחיד ומיוחד.

 

  • מירי לשם-פלאי היא סופרת ומאיירת לילדים, מחברת סדרת רבי המכר "פרופסור פצפונטבע" וספרים נוספים. מנחה מפגשים, שעות סיפור, טיולים וסדנאות לילדים ברחבי הארץ.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מה חושב הג'ירף?
צילום: מירי לשם פלאי
מירי לשם-פלאי
צילום: מוטי פלאי
מומלצים