שתף קטע נבחר
 

הצעת חוק: תחבורה ציבורית גם בשבת

המתכונת תהיה מיוחדת, התדירות תהיה נמוכה בהשוואה לשאר ימי השבוע, אבל אם תתקבל לבסוף הצעת החוק החדשה שהונחה על שולחן הכנסת, תופעל תחבורה ציבורית בכל הארץ, גם בשבתות. ומה דעתכם?

האם כנסת ישראל תאשר הצעת חוק, המשנה את הסטטוס-קוו בנוגע לשבת? השבוע הונחה על שולחן הכנסת הצעת חוק, המנסחת כללים חדשים להתנהלות הציבור הישראלי בימי שבת. הצעת חוק זו יוצרת הבחנה בין פעילות מותרת - כמו בילוי, תרבות ותחבורה ציבורית - ואסורה, כמו פעילות ממשלתית או מסחרית. אחד הסעיפים החשובים ביותר בהצעת החוק, קובע כי תחבורה ציבורית תופעל בימי שבת.

 

הצעת החוק החדשה - שהוגשה על-ידי חברי הכנסת גלעד ארדן, זאב אלקין ואלחנן גלזר - קובעת כי תחבורה ציבורית בשבת תופעל במתכונת מיוחדת, שתהיה מצומצמת בהשוואה לשאר ימי השבוע. עם זאת, על מנת שלא לפגוע בצביון השבת, נתיבי תנועה העוברים בשכונות או ישובים בעלי רוב משמעותי של שומרי-שבת, ייסגרו למשך השבת כולה או לשעות מסוימות.


לפי הסטטוס-קוו, תחבורה ציבורית בשבת מותרת כיום רק בנסיבות מיוחדות (צילום: ירון ברנר)

 

הצעת החוק קובעת במפורש כי "אין לפגוע בחופש התנועה בשבת", ולכן תותר הפעלת אמצעי תחבורה ציבורית שונים. כיום, מותרת תחבורה ציבורית בשבת רק בנסיבות מיוחדות, כמו למשל במקרה של קווי אוטובוס המשרתים בתי חולים. העיר חיפה היא החריגה המוכרת ביותר מכללי הסטטוס-קוו, ופועלים בה קווי אוטובוס גם בימי שבת, אם כי במתכונת מצומצמת.

 

יש לציין כי בעבר כבר הונחו על שולחן הכנסת הצעות חוק ברוח דומה, אולם אף אחת מהן לא הבשילה לכלל חוק מחייב. את ההתנגדות לשינוי הסטטוס-קוו מובילות המפלגות הדתיות, הטוענות כי פגיעה במצב הקיים תערער את הצביון היהודי של מדינת ישראל.

 

"אפשר להגיע לפשרה"

בשיחה עם ynet, אומר היום ארדן כי לדעתו הציבור הישראלי תומך בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת: "אני חושב שרוב הציבור מוכן לכבד את זכותו של האחר לחיות את חייו הפרטיים, כל עוד זה לא פוגע באף אחד. גם בקרב דתיים אפשר למצוא תמיכה למהלך כזה - למשל בציבור הדתי-לאומי".

 

ארדן מסביר כי על-מנת שלא לפגוע בצביון היהודי של ישראל, הצעת החוק מטילה הגבלות על הפעלת התחבורה הציבורית. "הרי מה מטריד את החרדים? רשות הרבים - הם רוצים שהאופי של השבת יהיה שונה מימי חול", אומר ארדן. "גם אנחנו רוצים בזה - ואפשר להגיע לפשרה. למשל, במקומות שבהם יש אוכלוסיה דתית מובהקת, לא צריך להפעיל תחבורה ציבורית. אפשר גם לסכם כי מאחר שלא מדובר ביום עבודה, התדירות של הנסיעות תהיה נמוכה הרבה יותר. אבל צריך שתהיה תחבורה ציבורית קבועה, שהציבור ידע שיש לו חלופה".

 

ארדן סבור כי להפעלת תחבורה ציבורית בשבת יש חשיבות חברתית מהמעלה הראשונה, מאחר שהתחבורה הציבורית תשרת אוכלוסיות חלשות ואת הפריפריה: "צריך לתת מענה לצורך החברתי של אנשים שאין להם כסף - שאינם יכולים לקנות רכב פרטי - להגיע ממקום אחד למקום אחר, או לבקר את המשפחה שלהם בשבת". ארדן מציין גם כי בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת טמונים יתרונות סביבתיים ובטיחותיים: שימוש באוטובוסים או רכבות יקטין את מספר כלי הרכב הפרטיים, ובכך יקטין את זיהום האוויר ואת מספר התאונות.

 

יש לציין כי בהצעת החוק החדשה נקבע מנגנון של הידברות, בדמות "ועדה לענייני שבת". תפקיד הוועדה יהיה לנסח את ההסדרים השונים הנוגעים לפעילות בשבת, ובכלל זאת השינויים בהפעלת התחבורה הציבורית. בוועדה יכהנו חמישה חברים: ארבעה ימונו על-ידי נשיא המדינה, ואילו החמישי ייבחר על-ידי ארבעת חברי הוועדה שמינה הנשיא.

 

"לא נוסעים בשבת"

בדיון שנערך בוועדת הכלכלה לפני כחודש, בנושא הפעלת קווים של חברת דן בתל-אביב לפני צאת השבת, התעורר ויכוח נוקב בין חברי כנסת המצדדים בשימור הסטטוס-קוו וחברי כנסת הסבורים כי יש לשנותו.

 

באופן טבעי, את ההתנגדות לשינוי בסטטוס-קוו ייצגו בדיון חברי כנסת מהמפלגות הדתיות. ח"כ ניסן סלומינסקי טען כי אסור להתיר שינוי במצב הקיים, מאחר שהשבת היא אחד הביטויים המובהקים ליהדותה של המדינה: "הביטוי לאופייה היהודי של המדינה מצטמצם בחלק הציבורי, ופרט לעניין גיטין וגירושין מתבטא בעיקר בשבת, השבת הציבורית. לאחר דיונים רבים מאוד נקבע מה שנקרא הסטטוס-קוו המקודש, שקבע את ההסדר שאדם פרטי יכול לנסוע בשבת ואילו המדינה והגופים הציבוריים לא נוסעים בשבת, פרט לחיפה... במציאות נקבע סטטוס-קוו, שקובע כי בכל הקשור לתחבורה הציבורית לא נוסעים בשבת, וזה מכובד".

 

ח"כ משה גפני הציג טיעון נוסף, הנוגע דווקא לעניינים חברתיים: "אם נקבל את הגישה שצריך להפעיל את התחבורה הציבורית בשבת, המשמעות היא תוצאת שרשרת, שמי שלא ירצה להיות עבד ולעבוד שבעה ימים בשבוע - או שלא יתקבל לעבודה או שיקבל שכר נמוך, ולא יוכל לשבת עם המשפחה שלו בשבת או ביום אחר... אני לא מדבר מנקודת ראות דתית, שזה סיפור אחר, וזאת מדינה יהודית, כפי שאמרו חבריי".

 

גפני גם ציין כי ראוי לבחון מחדש את ההסדר הקיים בחיפה: "בדקתי כבר כמה פעמים את מצב התחבורה הציבורית בחיפה, ששם עובדת בשבת בגלל הסטטוס-קוו המטופש הזה - ואני אומר 'מטופש' כי הוא רק לטובת החילונים. אילו היית מאפשר ל'אגד' לעשות כרצונה, היא הייתה סוגרת את הקווים בשבת".

 

ומה דעתכם? הצביעו "בעד" אם אתם מעוניינים בתחבורה ציבורית בשבת, "נגד" אם אתם מתנגדים להצעת החוק.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יוזם הצעת החוק, ח"כ גלעד ארדן
צילום: יותם פרום
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים