הבטחנו רכבת לאילת? אז הבטחנו
רק לפני מספר חודשים הבטיח שר התחבורה כי קו הרכבת המיתולוגי לאילת, אותו מבטיחים שרי תחבורה ופוליטיקאים מימי קום המדינה, יקום ויהיה כבר ב-2009. ל-ynet נודע כי תכניות ותקציב לקו האמור, לא נמצאים בתכנית החומש של הרכבת. משרד התחבורה: "אנחנו מקדמים תכנון ראשוני"
בניגוד להבטחות שר התחבורה: קו הרכבת לאילת לא נמצא בתוכנית החומש הבאה של רכבת ישראל. ל-ynet נודע כי בתוכנית החומש החדשה של הרכבת, המיועדת להתחיל ב-2009, לא נכללות כל עבודות לקידום קו הרכבת לאילת. זאת, בניגוד להבטחתו המפורשת של שר התחבורה והבטיחות בדרכים, שאול מופז, אשר אמר בחודש מרץ האחרון כי ההכנות להקמת הקו יחלו כבר בשנה הבאה.
קו הרכבת המתוכנן לאילת אמור היה לחבר בין רשת המסילות הקיימת, למסוף הנמצא באזור נחל צין. מדובר בקו באורך 175 ק"מ, בעלות הקמה הנאמדת במיליארדי שקלים. יש לציין כי בעבר, לא עמד הקו בבדיקות כדאיות כלכלית שנערכו, לאור שיעור תשואה נמוך מהמינימום שנקבע בנוהל פרויקטים תחבורתיים ("נוהל פר"ת").
רכבת לאילת. כן או לא? (צילום: גלעד קוולרצ'יק)
אלא שלמרות זאת, לפני ארבעה חודשים הנחה מופז את מנכ"ל משרדו, גדעון סיטרמן, להתחיל בהכנות להנחת קו הרכבת לאילת. את ההחלטה לקדם את הקו קיבל מופז לאור מסקנות ועדה לפיתוח נמל אילת, שהמליצה להתחיל מיידית בתהליך הקמה. עם אימוץ מסקנות הוועדה, הצהיר מופז כי "לא הכל צריך להיבחן בעיניים של ראייה כלכלית. ביצוע הפרויקט יתרום לא רק לפיתוח וקידום הנמל והעיר אילת, אלא לקידום ופיתוח הנגב כולו. אני מאמין כי קיומו של קו רכבת לאזור ייצור ביקושים נוספים בטווח הארוך. הקמת תשתיות היא המפתח ליישוב והפרחת הנגב - זהו יעד לאומי אסטרטגי שחייבים לקדם אותו".
אלא שכעת נראה כי הקמת הקו תידחה שוב - למועד בלתי ידוע - וזאת לאור חריגות ענק מתקציב הפיתוח של הרכבת. אחת החריגות הבולטות בתקציב נגרמה כתוצאה מעלייה משמעותית באומדן ביצוע קו הרכבת המהיר לירושלים: לפני כשנה וחצי נאמדה עלות הפרויקט ב-4.5 מיליארד שקל, ואילו היום מוערכת הקמתו ביותר משישה מיליארד שקל. כפי שפרסמנו בעבר, על-פי הערכות של כמה מהמעורבים בפרויקט, התקציב הסופי עשוי להגיע לתשעה מיליארד שקל.
לאור החריגות, נאלצים משרדי התחבורה והאוצר לבצע קיצוצים משמעותיים בתקציב הפיתוח של רכבת ישראל. על-פי הערכות, תקציב הפיתוח המעודכן - לפיו תיקבע תוכנית החומש הקרובה של הרכבת - יכלול בעיקר פרויקטים שעברו בהצלחה מבחני כדאיות כלכלית. ראוי לציין כי הקמת הקו לאילת עומדת על סדר יומם של שרי תחבורה בישראל מאז שנות החמישים, אולם עד היום לא מומש החזון. למעשה, הראשון להבטיח את הקמת הקו היה ראש הממשלה הראשון, דוד בן-גוריון.
משרד התחבורה: זה עוד אפשרי
ממשרד התחבורה נמסר ל-ynet כי "הרכבת מקדמת תכנון ראשוני של הקו לאילת, והוא נמצא בתוך תכנית פיתוח הרכבת, במסגרת תקציב תכנית החומש. אם התכנון יסתיים בזמן", מוסיפים במשרד, "אין מניעה שהעבודות להנחת הקו יחלו כבר בשנה הבאה".