התאוששות בשוק המשומשות, לפני הנפילה הצפויה
התחזקות שער הדולר הביאה בשבועיים האחרונים להתאוששות קלה בשוק המשומשות, אך התחזיות להמשך השנה פסימיות - ענף הליסינג יפלוט כלי רכב רבים, והמכוניות החדשות יוזלו. בינתיים, טויוטה יאריס מאוד מבוקשת
ההתאוששות הקלה סביב רכישות רכב משומש תהיה כנראה לזמן קצר. מבצעי מכירות צפויים אצל היבואנים, יחד עם כמות גדולה של כלי רכב משומשים שיציעו חברות הליסינג, עשויים להחזיר את המחירים לרמתם הנמוכה. לכך יש להוסיף גם את ההוזלות הצפויות בתחילת 2009, והתמונה המתקבלת אינה ורודה כלל ועיקר.
בענף הרכב מהססים עדיין מלדבר על שינוי לטובה במגמת רכישת רכב משומש, ומייחסים את הגברת הפעילות הקלה בהתחזקותו ההדרגתית של הדולר, תופעה הגורמת באופן קבוע להקדמת רכישות, מחשש שתהיה לכך השפעה על מחירי המכוניות. ההתאששות הקלה עדיין אינה מורגשת בכל אזורי הארץ, ומול גידול קל בפעילות באזור המרכז, בירושלים הקפאון של החודשים האחרונים עדיין נמשך.
גם בחברות הטרייד אין מדווחים על עלייה קלה בפעילות. תומר דותן, מנכ"ל אוטודיל, אחת מחברות הטרייד-אין הגדולות בארץ, אומר כי חודש יולי החל חלש מאוד בשוק המשומשות, אבל בעשרת הימים האחרונים מורגשת התאששות קלה במכירות. עם זאת הוא מעריך כי ההתאוששות לא תמשך זמן רב. דני פישר, בעל מכון הבדיקה דינמומטר, מדווח על עלייה ניכרת בכמות בדיקות הרכב בשבועיים האחרונים, אולם הוא מתקשה להסביר את התופעה. גם קובי אברמוב, מבעלי מכון קומפיוטסט בראשון-לציון, מדווח על עלייה בהיקף הבדיקות, אם כי לדבריו, המספרים עדיין רחוקים מימי השיא.
מתי לשם, מנכ"ל רשת אוטו סנטר, אומר שמוקדם לדבר על התאוששות בשוק. "נכון שיש בימים האחרונים גידול בפעילות, אבל היא זמנית ונובעת לדעתי מירידת מחירי המכוניות המשומשות. לסוחרים יש מלאי גדול, והם מנסים למכור אותו אפילו בהפסד. אבל זה לא מעיד על התאוששות. להערכתי יימשך השפל בשוק המשומשות לפחות במהלך השנה הקרובה". לעומתם אומר אבי גלנצר, בעל מכוני בדיקה בירושלים ובאור יהודה, כי אין שינוי מהותי בהיקף הבדיקות. דברים דומים אומר אהרון רוזנברג, הבעלים של מכון הבדיקה מ.מ.מ. לדבריו, השוק עדיין רחוק מאוד ממה שהוא מכנה "פעילות נורמלית".
והקטנה הכי נסחרת היא...
וכמעט באותו עניין. סקר סחירות שערך לוי יצחק מגלה כי למרות עליית מחירי הדלק, הביקוש למכוניות קטנות וחסכוניות לא נמצא בעלייה. לדבריו, רק פחות ממחצית המכוניות הקטנות שהוצעו למכירה במודעות בסוף חודש יוני, נמכרו תוך עשרה ימים. הוא מציין כי מתוך 207 מכוניות סופר-מיני שהוצעו למכירה, רק 90 נמכרו. אחוז נמוך יחסית לתקופות הטובות של שוק המשומשות.
לדבריו, המכונית הסחירה ביותר הייתה טויוטה יאריס. מתוך שבע מכוניות שהוצעו למכירה, נמכרו שש בפרק זמן של עד עשרה ימים. גם פיאט פונטו ודייהטסו סיריון כיכבו בפרק הזמן הזה. לעומתן הפתיעה לרעה סוזוקי סוויפט, הנחשבת דווקא למאוד מבוקשת. רק אחת מ-10 שהוצעו, נמכרה בפרק הזמן הקצוב. הדגם שזכה להיצע הגדול ביותר היה הקליאו של רנו, עם לא פחות מ-45 מכוניות שחיפשו קונה בסוף יוני. כמחצית מהן נמכרו. שברולט אביאו תפסה את המקום השני בהיצע עם 34 מכוניות, אך מהן נמכרו רק תשע. פיז'ו 206 ויונדאי גטס היו פופולריות אף הן בין המוכרים, עם רמת סחירות בינונית.