שתף קטע נבחר
 

כיצד לשווק את ישראל? לבטל את חוק השבות

למי שרוצה לשווק מוצר איכותי אסור למכור אותו במחיר זול מדי. ככל שזה ישמע מוזר, הפיתרון היחיד לכישלון שיווק העליה בישראל הוא להכריז הוא ביטול חוק השבות

אחד העקרונות הממזריים בעולם השיווק הוא: "מה שאינך יכול למכור בזול, נסה למכור ביוקר". למרות שרבים מסתייגים ממנו כאילו אינו הוגן, העיקרון עובד, ועובד היטב. בשמים, מכוניות, אתרי נדל"ן ממוצבים כמוצרי יוקרה רק באמצעות הצעתם במחיר גבוה, כאשר לכאורה אין כל הצדקה לכך. בתי קפה שידרגו את עצמם בזכות מחיר הלאטה מקייאטו. ידעונים ובעלי אוב גובים מחירי עתק לפגישה, מה שהופך אותם אוטומטית למומחים.

 

גם המסתייגים מהעקרון עשויים בעצמם לקנות מוצר יקר מתוך שכנוע עצמי כי "מה שעולה ביוקר הוא ודאי איכותי". בקיצור, העיקרון פשוט עובד במקרים רבים.

 

מדינת ישראל כמוצר: האיכות גבוהה, השיווק כושל

לכבוד יום ההולדת העצמאות הששים נדגים את פעולת העיקרון על מוצר הקרוב ללב כולנו: מדינת ישראל. מדובר במוצר מוצלח, ובכישלון שיווקי. הצלחתו של מוצר נמדדת על פי ביקוש לאורך זמן, ועל פי המחיר המושג מן הקונה בעת רכישתו.

לא האיכות קובעת. לאיכות אין כמעט השפעה על הצלחתו של מוצר בקרב אוכלוסיית היעד, והאשליה כי "המוצר האיכותי ינצח" מסוכנת עד מאד.

 

לפי כל מדד איכות - מדינת ישראל היא סיפור הצלחה פנומנלי. לא הייתה מדינה בהיסטוריה שקלטה הגירה בקצב גבוה כל כך וניצחה במלחמות מול אוייבים רבים כל-כך, תוך כדי צמיחה כלכלית והתקדמות טכנולוגית מהירה כל-כך. אבל שיווקה של ישראל בקרב פלח השוק הרלוונטי - דהיינו, יהודי העולם - הינו כשלון. שני מדדים יוכיחו זאת: הביקוש - מספר העולים לישראל נמוך, וחופף בקירוב למספר היורדים ממנה . המחיר - לתעודת הזהות הישראלית אין ערך נתפש בעיני לקוחותיה, ואף בקרב הישראלים ערכה בירידה מתמדת.

 

הסיבה לירידת קרנה של מדינת ישראל כמוצר ביקוש הינה ריצת האמוק של בעלי המוצר (הממשלה) אחר לקוחות (עולים פוטנציאליים). הטבות שונות מוצעות בניסיון לפתות יהודים תושבי מדינות רווחה ואחרות - ולשווא. לצורך זה הנמיכה המדינה את תנאי קבלת האזרחות, והעמידה אותם על אפס...התנהגות זו יוצרת זילות של תעודת הזהות הישראלית, והופך אותה לגורם חסר ערך.

 

למעשה, זו לא כל התמונה: לתעודת הזהות הישראלית דווקא ביקוש גבוה, בקרב כל מי שאינו להישגה! לא-יהודים באזורים ובארצות שונות מוכנים לעשות הכל כדי לזכות במוצר הבלתי מושג מבחינתם. הם מתחזים ליהודים, ממציאים לעצמם שורשים פתאומיים, מעסיקים מוק-רבנים. הם מוכנים לשלם מחיר גבוה כדי להנות מן המוצר הנפלא המסתתר מאחורי תעודת הזהות הנכספת. כמה אירוני: מי שאמור לשלם ביוקר- מת לקנות. מי שמקבל בחינם- מפנה עורף.

 

הדרך הנבונה להגביר ביקוש היא להקטין את ההיצע. הבא נחזור לכלל: "מה שאינך יכול למכור בזול, נסה למכור ביוקר". אזרחות אשר לקבלתה אין תנאי סף מוקדמים, אינה שווה הרבה בעיני לקוחותיה. מי שנתקל באיש מכירות המציע "פגישה על כוס קפה בלי התחייבות" חש מיד כי מוצע לו מוצר ירוד. יתרה מזו, "עקרון הוויתור" כפי שתואר ע"י פרופ' שלמה ברזניץ ("פסיכולוגיה חברתית"), מראה כי ככל שהמחיר (הרגשי או הכלכלי) הנדרש בעת קבלת החלטה גבוה, ההחלטה מוצקה יותר.

 

הפיתרון: לבטל את חוק השבות

אם אנו מעוניינים שהעלייה לישראל תהיה מוצר מבוקש, הפתרון השיווקי הוא תכנית שבמרכזה ביטול חוק השבות. בעבר החוק הקים את המדינה. היום הוא מעכב את התפתחותה.

 

על מדינת ישראל להכריז על ביטול חוק השבות תוך חמש שנים. יש לתת לעולים, שיעלו לישראל במהלך השנים הללו, סל הטבות רחב, שיפחת מדי שנה, עד לביטולו המוחלט. לאחר חמש שנים יהיה תהליך ההתאזרחות בישראל כמקובל בארה"ב או קנדה, ויהיה כרוך בתנאי קבלה מחמירים.

 

במקביל יש לפעול לביטול אזרחותם של אנשים המחזיקים אזרחות ישראלית בשבתם דרך קבע בחו"ל, כתעודת ביטוח לעת צרה. מי שעושה כן מנצל את ה"פראיירים" השומרים על ביתו, משלמים מסים, מבצעים שרות מילואים ומשמרים המקלט, אליו יוכל לחזור לכשיחפוץ. לא עוד. בתום חמש השנים, לא יוכל "אזרח דה לוקס" שכזה לשוב ארצה, אלא לאחר שעמד בתנאי הקבלה המחמירים. למשל: השלים את חלקו בעוגת המסים בגין השנים בהן נהנה מפטור.

 

"רק היום! בעל הבית השתגע!"

עם זאת, התוכנית הזאת אינה מתאימה לכל קהילה יהודית בעולם. התכנית מכוונת ליהדות ארה"ב, החולמת אי פעם בעתיד "לעשות עליה" ולגדל את ילדיה באווירה יהודית-ישראלית. היא מיועדת ליהדות צרפת, היושבת על הגדר וממתינה לראות איך ייפול דבר ולאן תוביל האנטישמיות. היא מיועדת ליהדות רוסיה, המעדיפה כיום לעשות כסף בארץ המוצא תוך ידיעה ש"תמיד אפשר לעלות לישראל, אם נרצה". לעומתן, קהילות יהודיות בסיכון ייהנו גם בעתיד, על פי צווי שעה מיוחדים, מאזרחות אוטומטית.

 

מהלך כזה, המבטל אנכרוניזם מתגלגל מימי הקמת המדינה, יביא לארץ רבים מן היהודים הנהנים כיום מישיבה נוחה על הגדר. תוצב בפניהם ברירה חדה: לעלות לארץ בתוך חמש שנים, או להפסיד את ההזדמנות, רובם יעדיף את המותג האיכותי המוצע להם - עדיין - במחיר מבצע. מנהיגות דרושה לא רק בניהול מדינה, אלא גם בשיווקה.

 

הכותב הוא יועץ ניהולי ומנהל "אתר הספר ".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
זילות של תעודת הזהות הישראלית
צילום: דפנה מקל
מומלצים