שתף קטע נבחר

 

הקנאים בירושלים זעמו: הפכו פחים וחסמו צירים

זעם הקנאים התעורר על רקע מעצר פעיל "משמרת הצניעות" שמואל וייספיש וכמחאה על "מכירת סרטים טמאים". שיטת המאבק החדשה: מגיעים באופן בלתי צפוי למרכזי השכונות החרדיות, מציתים פחי אשפה וחוסמים את התנועה ואז בורחים מהמקום. ומה חושבים על כך בציבור החרדי?

נמשכת מחאת העדה החרדית על רקע מעצר פעילי "משמרת הצניעות": חרדים הבעירו אחרי הצהריים (יום ב') פחי אשפה ברחובות שבטי ישראל, הנביאים, דבורה הנביאה ושמואל הנביא בירושלים. זאת, במחאה על מעצרו של חבר משמרת הצניעות בשבוע שעבר, שמואל וייספיש. כוחות משטרה שהוזעקו למקום סגרו את הרחובות, ופעלו לפינוי הכבישים. לאחר זמן קצר, הרחובות כבר נפתחו שוב לתנועת כלי רכב.

 

היום (ב') בעקבות המהומות נעצר אברך נוסף, אליהו בלאט. בנוסף, נחקר במשטרה ראש משמרת הצניעות, יצחק מאיר ספרנוביץ'. בנוסף, לטענת גורמים חרדיים, דיינים מבד"ץ העדה החרדית ביקשו לבקר את וייספיש השוהה בבית המעצר ואילו משטרת ירושלים סירבה לאשר את ביקורם.


שריפת פחי אשפה, היום (צילום: גיל יוחנן)

 

אמש הוארך מעצרו של שמואל וייספיש עד ליום חמישי הקרוב. וייספיש נעצר על ידי המשטרה לפני קרוב לחודש על רקע השתייכותו לארגון בלתי חוקי בשם "משמרת הצניעות".

 

חלק מהחשדות נגדו כוללים מוערבות בשריפת החנות "ספייס" ומעשי בריונות נוספים. החנות, המשווקת מוצרי אלקטורניקה, מוזיקה וסרטי צפיה במחשב נשרפה לפני כחודשיים, זאת לאחר מסכת של מחאות חריפות מצד קנאי העיר על מכירתם של מכשירי Mp-4 המאפשרים צפייה בסרטים במקום.


הופכים פחים במאה שערים. צילום: אליהו הלוי, "בחדרי חרדים"

 

על פי שיטתם של הקנאים, הם רואים בסרטים דבר בלתי רצוי מבחינה רוחנית, בשל החשש שליבם של הבחורים הצעירים הלומדים בעשרות הישיבות באיזור ינהה יותר אחר הסרטים ופחות אחר לימוד התורה.

 

העימות בין הצדדים אף הגיע לפתחו של בד"ץ העדה החרדית והרבנים פסקו כי על בעל החנות להפסיק למכור את המכשירים החל מי"ז בתמוז. בעל החנות מצידו, הסכים לקבל על עצמו את הדין ואף הציב שלט בחנותו האומר כי בהוראת הרבנים לא נמכרים מכשירי Mp-4 במקום, אלא שאז מחאת הקנאים כבר עברה למוקד אחר. לפני כשבועיים פרש אחד מהמשותפים ב"ספייס", חיים גרינברג מעסקי החנות ופתח חנות משלו בשם "גרינטק" במקום בולט ומרכזי ביותר בכיכר השבת.

 

"זה כבר הוציא אותם משלוותם, שהם לא בעלי הבית במקום", מפרשן גורם בעדה החרדית. ב"גרינטק" נמכרים, בין השאר, תקליטורים לצפיית סרטים במחשב, הזוכים לפופולאריות רבה בקרב הציבור החרדי.

 

בהתאם לכך, ועל רקע מעצרו של וייספיש הנחשב כראש חץ בקרב קנאי העיר ועסקן תוסס בפני עצמו, מחריפה המערכה כנגד "מכירת הסרטים הטמאים" ב"גרינטק" ובמקביל, נמשכות המחאות האלימות כנגד המשטרה.

 

הפגנות, הצתת פחים ובריחה

כך מדי ערב נערכת הפגנה היוצאת מבית המדרש של סאטמר ברחוב יואל, ומשם ממשיכים המפגינים לכיוון כיכר השבת כדי למחות נגד מכירת הסרטים מול החנות "גרינטק". המחאות מתרחבות לא אחת ומקבלות ביטוי בצורת שריפת פחים והפרות סדר מקומיות. השיטה שבה נוקטים הקנאים היא שיטת הגרילה. הם מגיעים באופן בלתי צפוי לאזורים שונים במרכזי השכונות החרדיות, מציתים פחי אשפה וגורמים לחסימת התנועה במקום, ואז מייד מסתלקים כשהם מותירים אחריהם מהומה רבתית.

 

בדרך זו הם מקווים להתיש את המשטרה. לעיתים פעולת הגרילה מסתכמת בהבערת פחים ברחוב שבטי ישראל, ופעם, כמו היום למשל, התבצעה פעולה נרחבת יותר במסגרתה הובערו פחים ברחוב שטראוס וברחוב בר-אילן, המשמש כציר תנועה מרכזי. 

  

את מחאתם, על אף שאינה מקובלת על כל אנשי העדה החרדית, מגבים הקנאים בטיעונים אידיאולוגיים. במודעה שהופצה במהלך השבוע האחרון נכתב: "המשטרה הציונאצית עצרה אמש את האברך שמואל וייספיש ב"אשמת" השתתפותו במחאות נגד מטמאי מחננו כמו החנויות המוכרות כלי תועבה ומשחית לבחורי ישראל לגאולה. אומנם! שמירת התורה והקדושה נחשבת ל"עוון פלילי" במדינת סדום ועמורה זו, ואותם נבלים שפלים מחטיאי ומטמאי הם נחשבים ל"שומרי חוק" במדינה הציונאצית. את מי הם מאשימים?", הודגשה השאלה בכיתוב שחור ובולט.

 

בהמשך, מציינים הקנאים את מסקנתם ומכיריזים על מלחמה: "כל יהודי אשר קורא פעמיים ביום שמע ישראל ושומר שבת מחללו מואשם בבית המשפח (כך במקור) הסדומי בעוון הפרת החוק והסדר כאשר בהנהגתו הוא מכריז שאין עולם הפקר ומפר את 'חוק יסוד ההפקרות' אשר עליה בנויה כל מערכת חוקיהם. היהדות החרדית מואשמת בזאת בשמירת תרי"ג מצוות ה'. היהדות החרדית תשיב ל'מאשימיה' מלחמה שערה, ולה' הישועה!".

 

"בד"ץ במילכוד"

לעומת זאת, גורם בבד"ץ העדה החרדית אמר בשיחה ל-ynet ש"הציבור אינו אוהב את ההתנכלויות לחנות ואת המהומות שהקנאים עושים". לדבריו, פעילותם של הקנאים שמה את רבני בד"ץ העדה החרדית במילכוד ושאיפתם "לטהר את המחנה" היא בבחינת גזירה שהציבור אינו יכול לעמוד בה.

 

לדבריו, "הקנאים כל הזמן רוצים להנחיל את האידיאל על הציבור, שלא יהיה סרטים בכלל ושכולם ילמדו תורה, אבל מה נעשה שיש ציבור שרוצה לשמוע איזה שיר או לצפות בסרט? יש רצוי ויש מצוי והקנאים לא מבינים את זה". עוד לדבריו, על אף שהקנאים פועלים כביכול לטיהור המחנה, מטרה שרבני העדה החרדית היו מסכימים לה בכל פה, אלא שהדרך בה מתרחשת מלחמת הקודש של הקנאים, מביאה להחלשת סמכותם של הרבנים.

 

"בד"ץ לא יכול ללחום נגד הקנאים. גם אנחנו היינו רוצים שיהיה רק תורה וחסד אבל אנחנו לא יכולים לצאת נגד הסרטים באופן גורף כי ברור שיש דרישות מהציבור שאי אפשר להתעלם מהן. הסרטים זה דבר נצרך, ומה נעשה? לא היינו יכולים לאשר אותם אבל גם לא ללחום בהם", הוא מסביר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ברחובות שלנו. ירושלים היום
צילום: אליהו הלוי אתר בחדרי חדרים
חוסמים כבישים הערב בבירה
צילום: גיל יוחנן
מומלצים