הקאמה סוטרא היהודי
מסופר בגמרא על גברת שלעגה לקבוצת רבנים על כך שילדיהם אינם שלהם, מאחר שעם כרס כמו שלהם - אינם יכולים לקיים יחסי מין. ומה הם ענו לה? התשובה, ועוד סיפורים ותפישות שונות על מקומו של המין ביהדות בספר החדש - "אירוטיקה ביהדות". לא למקפידים על צניעות
אירוטיקה ויהדות - לא תרתי דסתרי. היחס למין ומגבלות הצניעות הרגילו אותנו לחשוב שהשיח היהודי בנוגע לסקס מצומצם מאוד, ונעשה אך ורק בחדרי חדרים ובשפה מרומזת. אלא שמבט מעמיק למקורות מגלה פרשנויות, הלכות, הערות והארות רבות על עולם המין היהודי, ומגוון רב של תפישות הנוגעות לו.
בספר הייחודי "אירוטיקה ביהדות" ליקט אלישע בן מרדכי מקורות רבים ומגוונים המהווים מסע רב-עניין אל חביונות המיניות ביהדות. הספר מזמין את הקורא, ללא כל צנזורה, אל חדר המיטות של היהדות וחושף את המערומים שזרמים דתיים שונים מתאמצים לעתים להסתיר. הספר, שכולו דפי כרומו, אינו חוסך מהקורא סיפורים לא-צנועים במיוחד, ותמונות תואמות.
דוד מפזז, ומיכל משקיפה (מתוך הספר)
המחבר טוען בהקדמה כי "בניגוד לדעה המקובלת, היהדות בימי המקרא והתלמוד לא דחתה פעילויות מיניות 'חריגות', כל זמן שנעשו בין איש לאשתו". בן מרדכי מביא ציטוטים לפיהן ביהדות אמנם קיימת המלצה לקיים יחסים ב"תנוחה המיסיונרית", אך כל עוד האשה עם בעלה - מותרות גם תנוחות נועזות הרבה יותר.
לטענתו, "הסלידה ממעשה אוננות, שנאסרה באיסורים חמורים מאז ימי הביניים נלמדה בעיקר מהנצרות, עקב הדעה שהשחתת זרע מביאה לנפילתו לידי ליליות ומזיקות שלהן נולדו שדים ומזיקים".
בן מרדכי מבהיר כי יחסה של היהדות למין נמצא "במקום טוב באמצע בין הדתות השונות - היא רואה בעין חיובית קיום יחסי מין כדין, הן כאמצעי לקיום מצוות פרו ורבו והן כאמצעי לקירוב ולטיפוח האהבה בין גבר לאשתו. היהדות מדגישה את חשיבות 'עונתה' (חשקה) של האשה, ובימי כתיבת המקרא והתלמוד - ולמעשה עד המאה השביעית לספירה - יחסי מין 'הגונים ונורמליים' לא קושרו לחטא, בתנאי שלא נעשו בזמן נידה ולא הביאו להשחתת זרע דרך קבע".
מה קובע את הגודל?
מעבר לפן ההלכתי שמובא בספר (כולל ציטוטים רבים מהרמב"ם, השולחן ערוך, וכמובן הגמרא), מתברר שחכמינו התפלפלו לא מעט בעניינים שבינו לבינה. כך למשל מסופר במסכת בבא מציעא על רבנים שניהלו שיחה עם מטרוניתא,
גברת שלעגה להם כי צאצאיהם אינם שלהם מאחר שכרסיהם כה גדולות עד שאינם מסוגלים לקיים יחסי מין.
ומה ענו לה? "כאיש גבורתו". כלומר, כגודל גופו של גבר - כך גודל איברו. אגב, הגמרא מוסיפה שם ומונה את הגודל שהיה לרבי ישמעאל (הלוואי עלינו), רבי יוחנן ורב פפא הצנום.
ומה היה טיב היחסים בין מרדכי לאסתר? וכיצד, לפי הרמב"ם, יכול הגבר לחזק את כוח הגברא שלו? מדוע נולדים ילדים אדומי שיער? וכיצד נקבע מין היילוד? ולמה אמור לצפות מי שרואה תרנגול בחלומו? ומה ביקשה מלכת שבא משלמה? כל התשובות - בספר.
- ארוטיקה ביהדות, בן מרדכי אלישע, הוצאת אסטרולוג, 192 עמודים