הבמאי פיטר גרינוואי חוזר לישראל
הבמאי, הסופר והאמן הבריטי יגיע ארצה בפעם השלישית כאורח פסטיבל הסרטים הבינלאומי בחיפה ויעביר סדנת אמן ליוצרים מקומיים
פרסום ראשון: פסטיבל הסרטים הבינלאומי ה-24 בחיפה יארח פעם נוספת את הבמאי, הסופר ואמן המולטימדיה הבריטי, פיטר גרינאווי. ביקורו הקודם של גרינאווי בפסטיבל בחיפה, שהוכתר כהצלחה גדולה, היה בשנת 2004, אז הוקרנו שני חלקיה הראשונים של הטרילוגיה "המזוודות של טולס לופר", יצירה קולנועית חוצת גבולות מרהיבה על אספן כפייתי של מסמכים אבודים.
הפעם יגיע גרינאווי עם סרטו "Night Watching", מבט אקזוטי ונוגע ללב על חייו הרומנטיים והמקצועיים של רמברנדט. לצד הקרנות הסרט יקיים גרינאווי במסגרת הפסטיבל כיתת אמן תחת הכותרת: "בין קולנוע קלאסי לניו מדיה".
בסדנת האמן, שנעשית בשיתוף עם קרן גשר לקולנוע רב תרבותי והרשות השניה, יציג גרינאווי אפיקים חדשים ליצירה. מדובר בסדנה יוצאת דופן בה מספר יוצרים ישראליים נבחרים שנמצאים בשלבי עריכה מתקדמים יוכלו להציג בפני גרינאווי קטע ערוך של בין 15-20 דקות ולקבל עליו משוב מיידי.
היוצרים, מתחומי הקולנוע התיעודי והעלילתי, ייבחרו על ידי וועדה מיוחדת שתורכב מנציגי קרן גשר, הרשות השנייה ופסטיבל חיפה.
גרינאווי נחשב לאחד מיוצרי הקולנוע החדשניים ויצירתו, שנושקת למדיות שונות, נוגעת בין היתר בציור, תיאטרון, אמנות המיצב וספרות, נחשבת לפרובוקטיבית ובלתי קלה לעיכול. בין סרטיו הגדולים "חוזה השרטט", "הטבח, הגנב, אשתו והמאהב" ו"טובעים במספרים" שגרף את פרס התרומה האמנותית של פסטיבל קאן ואת פרס הקהל בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בורשה.
גם בביקורו הקודם בישראל התייחס גרינאווי למדיה החדשה והדגיש כי חובתה של כל מדיה להמציא את עצמה מחדש. הוא ציין את אכזבתו הגדולה משני העשורים האחרונים בביוגרפיה של הקולנוע העולמי אך הוסיף כי הוא משוכנע שהעתיד, בזכות המהפכה הדיגיטאלית וההתפתחות הטכנולוגית יהיה הרבה יותר מרגש. הצורה והתוכן הם שני אלמנטים שגרינאווי מנסה בכל פעם להגדיר מחדש. בביקורו הקודם יצא בעדינות בריטית ובכל זאת נגד נוסחות ידועות מראש, בין היתר של במאים כמו מרטין סקורסזה.
"הוא מייצר פעם אחר פעם את אותה הכרונולוגיה, אותם התכנים, אותן ההבחנות בין טוב ורע ובמובן מסוים את אותן הדמויות מהבחינה הפסיכואנליטית שלהם", אמר אז. "סרטים זוכים היום למחיאות כפיים על צפייה מדויקת במציאות ולא על יצירה".
בעולם של טכנולוגיה מתפתחת ומשתנה תדיר, הוא מדגיש, הקולנוע צריך להביא את זה לידי ביטוי ולטלטל. "יש סרטים כמו 'שר הטבעות' שכן משתמשים בטכנולוגיה החדשה ובעריכה אקסטרווגנטית, אבל מקובעים באותם תכתיבים, במקום לנצל את הפוטנציאל הטמון בטכנולוגיה ולהצעיד את המדיה הקולנועית קדימה. זה כמו לשים יין חדש בבקבוקים ישנים. בעשייה האקספרימנטלית שלי, אני מנסה לשבור את הרודנות הזו. אני מקווה שהקולנוע שלי מצליח להמציא מחדש את המדיה הזו", אמר. "המהפכה הטכנולוגית מאפשרת לנו יותר מניפולציות, היא מאפשרת לנו לחבק את החופש. באמצעותה יש באפשרות היוצר להביא למיצוי את הפוטנציאל הפואטי ביצירה, להביא במקביל את הריאליה ואת המטאפורה".