שתף קטע נבחר

 

"הילדה מחוננת, אבל המורים חשבו שהיא טיפשה"

לילדים עם ליקויי למידה יש יותר בעיות רגשיות וחברתיות, בשיעור של פי 3 משאר הילדים. איך ניתן לעזור להם? קודם כל, לאבחן ואחר כך: לחזק, לתמוך ולאהוב. למומחי אגודת ניצן יש כמה עצות שיכולות לעזור

"6 השנים הראשונות בבית הספר היו סיוט". מספרת חנה צ' כשהיא נזכרת בשנות בית הספר היסודי של ביתה הבכורה, ילדה מחוננת עם יכולות אנליטיות מדהימות, אי קיו גבוה, וכישרון מתמטי יוצא דופן. "אבל גם קשיי תיאום בין עין ליד, דיסלקציה ודיסגרפיה וקשיים חברתיים שיכלו להביא את הצוות החינוכי לחשוב בטעות שמדובר בילדה טפשה", נזכרת חנה.

 

"היא סבלה מאוד, ואני לא ידעתי כיצד להתמודד עם זה. כעסתי על כך שהיא מתקשה לקבל החלטות פשוטות בשגרת היומיום, כעסתי על זה שהיא לא מספיקה להעתיק מהלוח את שורת המשימות, ראיתי את התסכול ההולך ומתגבר שלה ודאגתי שבגלל הרגישות הגבוהה שלה היא תיפגע מתגובות הסביבה, המורים והחברים".

 

לפני שנה, טרם המעבר לחטיבת הביניים, לכיתת המחוננים, פנו ההורים עם ביתם לאבחון "התוצאות היו מפתיעות: מצד אחד מדובר בילדה גאון, מצד שני ברור שיש לה דיסלקציה קשה, קשיים רגשיים ובטחון עצמי נמוך מאוד", מספרת חנה.

 

יותר בעיות חברתיות

ביתה של חנה אינה לבד. לאחוז גבוה מהילדים עם ליקויי הלמידה יש בעיות חברתיות ורגשיות, בשיעור של פי 3 מהאוכלוסייה הרגילה. על פי נתוני סקר של מכון סמית–קלקא, שנערך עבור אגודת ניצן, נמצא כי למעלה מ-50% מההורים, שדיווחו כי יש להם לפחות ילד אחד עם לקות למידה ו/או הפרעת קשב וריכוז, מסרו שבשנת הלימודים הקודמת התעוררו אצל הילד בעיות רגשיות או חברתיות.

 

צריך להבדיל בין קשיים רגשיים וחברתיים, הנובעים מהלקות עצמה, לבין קשיים חברתיים ורגשיים הנובעים מסיבות אחרות ואינם תלויים בלקות, מסבירים באגודה. קשיים חברתיים עשויים לנבוע מלקויות למידה לא מילוליות שבאות לידי ביטוי בקושי בהבנת מסרים חברתיים ובפרשנות שגויה של סיטואציות חברתיות ולכן יש לסייע לילד בלמידת כישורים אלה והתאמת תגובות הילד להקשר החברתי הנתון.

 

קשיים רגשיים וחברתיים עשויים לנבוע גם מהלקוּת עצמה, מהתסכולים שנוצרים עקב הפער הגדול בין היכולת הפוטנציאלית של הילד לבין האפשרות לתרגם יכולת זו לביצוע (למשל, תסכול עקב קשיי קריאה וכתיבה).

 

לצורך הקניית כלים להתמודדות ההורים הוקם פרוייקט משותף של אגודת ניצן (לקידום ילדים ובוגרים לקויי למידה, הסתגלות ותפקוד) ואוניברסיטת תל אביב: אוניברסיטה להורים. הפרוייקט מיועד להורים לילדים עם ליקויי למידה ו/או הפרעות קשב וריכוז שלומדים במפגש המתקיים אחת לחודש, על סוגי ההפרעות והקשיים שמהם סובלים הילדים.

 

מנחי הקורסים מציעים להורים כלים להתמודד עם הקשיים המלווים את החינוך והגידול של הילדים הללו. "פתאום ראיתי שאני לא לבד בסירה הזו ושהיא בעצם די גדולה", מספרת חנה. "נחשפתי למחקרים חדישים ואחרונים וקיבלתי כלים שעזרו לי להתמודד עם מערכת החינוך שלא תמיד יודעת איך 'לאכול' את הילדים האלה". 

 

היום, מעידה חנה על עצמה, היא מודעת יותר לחשיבות של תיכנון ו"העזרה שאני אמורה להגיש לבתי בתכנון הזמן, ביצוע משימות, תכנון יציאה לטיול או שגרת התארגנות לבית הספר, כל בוקר. פעם הייתי נורא מתעצבנת מזה. אני מבינה היום שגם היא וגם הבן הקטן שלי, חייבים להתגבר על התהומות ולהרגיש טוב עם עצמם, כדי שהם יוכלו להתאים עצמם לחוקי הסביבה. לא חשוב לי אם הבת שלי מבינה מה חולל את השינוי בגישה שלי - העיקר שעכשיו טוב לה יותר ושכל האווירה בבית השתנתה".

   


 הקשיבו לילד ונסו לאמץ את נקודת המבט שלו. צילום: index open

 

לא צריך להתבייש 

"הקשיים הראשונים של הילד, מספר ירון מנור, אבא לבן 8 הסובל מליקויי קשב. "החלו להתגלות כבר בגיל הגן, אבל הבום הגדול היה בכיתה א'". ירון מודה ש"שפעם חשבתי שהילד עצלן או לא רוצה מספיק. לא הבנתי למה הוא לא מצליח לקרוא, עד שהילד אובחן והתחלנו לטפל בבעיה".

 

"הבנתי שלא צריך להתבייש בזה, ששליש מהילדים עוברים אבחון כזה או אחר והידיעה החשובה ביותר שרכשתי היא ההבנה שזה לכל החיים וצריך להתמודד עם הבעיה בראש מורם. היום, אני עוזר לבן שלי, תומך בו, מחזק אצלו את הדימוי העצמי ומראה לו את כל אותם שטחים שבהם הוא חזק. אני משדר לו מסר שגם על הקושי נתגבר ביחד, יש פתרונות".

 

מומחי אגודת ניצן מציעים מספר דרכים שיעזרו להורים לעזור לילדים להתמודד עם הקשיים החברתיים והרגשיים של ילדים עם ליקויי למידה והפרעות קשב וריכוז:

 

להעניק אהבה, חיזוקים ותמיכה

כבסיס לחוסן הנפשי של הילד. דימוי עצמי ובטחון עצמי הם הבסיס לצמיחה ולהתפתחות תקינה ובריאה. על אחת כמה וכמה בקרב ילדים עם ליקויי למידה, שביטחונם העצמי נפגע פעמים רבות.

 

לאפשר לילד להתנסות באינטראקציות חברתיות

המשפחה היא התא החברתי הראשוני, ומכאן יש לנו ההורים תפקיד מרכזי בלמידה חברתית. כך לדוגמא, יחסים בין אחים מאפשרים למידה של סיטואציות חברתיות: לריב, לקיים מו"מ, לוותר, להתעקש ולפתור בעיות בכוחות עצמם. פעמים רבות הורים לילדים עם ליקויי למידה, עשויים להיות רגישים יתר על המידה ביחס לילדם וממהרים להגן עליו בפני אחיו ולפתור את הבעיות עבורו. בדרך זו מפסיד הילד עם ליקויי הלמידה הזדמנות פז לתרגול סיטואציות חברתיות במסגרת תומכת ומוגנת, בקבוצה הקטנה של האחים והמשפחה.

 

לזמן לילד מצבים חברתיים

תפקידנו ההורים לסייע לילד ביוזמות חברתית, לאפשר לו מפגשים בלתי פורמאליים, שמאפשרים לו להביא לידי ביטוי את הכוחות שלו: השתתפות בחוגים, קייטנות, תנועות נוער, מפגש עם חברים אחר הצהריים. אלו הזדמנויות לשיקום החוויה החברתית.

 

להקשיב לילד

זאת כדי להבין את קשייו החברתיים והרגשיים. יש חשיבות רבה לכך שאנחנו ההורים נאמץ את נקודת מבטו של הילד ונבין את קשייו, מתוך דרך ההסתכלות שלו על הדברים. אם הילד שלנו ירגיש שאין מי שמקשיב לו ומבין אותו, הוא יפסיק לשתף אותנו. לכן, אין להקל ראש בדברים שהילד מביא.

 

לאפשר לילד לפתור את הבעיות שלו

לא למהר כהורים לפתור את הבעיות החברתיות של הילד באמצעות פתרונות שמוכרים לנו. חשוב שהילד יציע את הפתרונות, ואנחנו ההורים נסייע לו במימושם.

 

להימנע מביקורתיות ומהטפת דברי תוכחה

ביקורתיות ושיפוטיות בולמים את ההתפתחות החברתית והרגשית של הילד, הזקוק לקבלה, הכלה, אמפטיה. אם בחרנו להקשיב לילד, ניתן לו ללמד אותנו כיצד הוא רואה את הדברים, ולהקפיד להימנע במהלך השיחה מהטפת מוסר או מהשמעת דברי תוכחה.

 

להוריד את הלחץ ההורי

הורה לחוץ והורה עם קשיים רגשיים משפיע על הילד. לכן, אם קשה לנו להתמודד עם לחצים וחרדות, מומלץ להסתייע באנשי מקצוע או להצטרף למסגרות שנותנות מענה לצרכים שלנו.

 

ליצור קשר ישיר ומוצלח עם מחנכת הכיתה ועם בית הספר

לאנשי החינוך תפקיד חשוב בבניית החוסן הנפשי של הילד. ילד שחווה כישלונות בבית הספר ונמצא בפער מבני כיתתו, זקוק ליחס אוהד מצד המורה וצריך הזדמנות להפגין את יכולותיו ואת כישוריו כדי לשקם את דימויו העצמי החבול. הורים שמתנגחים בביה"ס או מזלזלים במורים, פוגעים בילד שלהם בעקיפין. מחנכת אמפאטית יכולה לחולל ניסים ולהיות בעלת השפעה אדירה על התפתחותו והצלחתו.

 

כדאי להיפגש עם המורה ולעדכן אותה בתחומי העניין של הילד. לספר לה מה הילד אוהב לעשות, במה הוא בולט במיוחד, מהם תחומי החוזק שלו ולהציע לקיים עימו מפגש אישי. בכלל, גלו מעורבות פעילה בענייני הכיתה ובית הספר. התגייסות לוועד הכיתה, לעזרת ביה"ס והמורה ולפעילויות כיתתיות, יסייעו בדרך כלל להגברת הביטחון העצמי של הילד.

 

אפשרו לילד לבטא את כישוריו והציעו חלופות במקומות שבהם קשה לו

למשל, ילד עם קושי בכתיבה, יוכל להכין מצגת ולהציגה בפני הכיתה. לילד זה, כדאי לאפשר עבודה בצוותים ולהטיל עליו במסגרת הצוות תפקידים שהוא טוב בהם. ילד שמתקשה מבחינה לימודית, אך בולט מבחינה חברתית, יכול להשתלב בהצלחה בפעילויות מועצת התלמידים. ילד בעל כישורים טכניים בולטים, יכול לקבל אחריות על נושא המחשוב, הפעלת הציוד הטכני בטקסים, הכנת מצגות ועוד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"היא סבלה מאוד"
צילום: index open
מומלצים