התסריטים: איך נפל המסוק?
ישנם שורה של תסריטים אפשריים שיכלו לגרום להתרסקות מסוק הקוברה. ייתכן שתקלה טכנית במסוק הישן גרמה לטרגדיה, אך גם היתקלות בחוטי חשמל או בלהקת ציפורים הייתה יכולה להפיל את כלי הטייס
שלוש סיבות עיקריות יכולות להיות לתאונה מהסוג שקרתה אמש (יום ד') למסוק הקוברה של חיל האוויר. הסיבה הראשונה היא תקלה טכנית כתוצאה מכשל בתמסורת או במנוע של הקוברה, תקלה מהסוג שני יכולה הייתה להיווצר כאשר המסוק נתקל בחוטי חשמל, מתח גבוה או טלפון המתוחים לרוחב עמק יזרעאל. תקלה מסוג שלישי יכלה להתרחש, אם המסוק פגע בלהקת ציפורים. כל הנושאים הללו יצטרכו להיחקר לפני שאפשר יהיה להגיע למסקנה בדבר הגורם לתאונה.
עוד על התרסקות הקוברה:
הגורם הרביעי שיצטרך להיחקר הוא טעות אנוש בתיפעול המסוק. למרות זאת, האפשרות הזו לא סבירה מאחר, שגם טעות אנוש בתפעול המסוק ובהטסתו לא היתה גורמת לרוטור הראשי להינתק, כפי שטוענים עדי ראייה רבים שהיו לתאונה.
שרידי המסוק (צילום: גיא דאובר)
לדבריהם, המסוק התפרק באוויר והרוטור שמניע אותו קדימה צנח בנפרד, מה שגרם להתרסקות שממנה לא היה לטייסים אפשרות להיחלץ. אם הרוטור לא היה ניתק, או נתקע,
יש אפשרות למסוקים מכל סוג שהוא לנחות נחיתת ריסוק, אבל להישאר פחות או יותר שלמים אחרי הפגיעה בקרקע.
זאת מכיוון שהרוטור, גם אם המנוע מסיבה כלשהי לא מסובב אותו, יכול לנוע על צירו ולפעול כמעין מצנח עד שהמסוק נחבט לקרקע. במקרה כזה החבטה איננה כה קשה כמו כאשר גוף המסוק נופל נפילה חופשית בהיעדר הרוטור הראשי.
תאונה מסוג זה שבה ניתק הרוטור הראשי מגוף המסוק היתה במלחמת לבנון השנייה לפני שנתיים, כאשר מסוק אפאצ'י התרסק. התאונה ההיא נחקרה ונמצא שהיה כשל באחד ממרכיבי התמסורת של האפאצ'י שגרם לנפילת המסוק.
30 שנה בחיל
רוב מסוקי הקוברה שבידי חיל האוויר, בני יותר מ-30 שנה, אין זה אומר שהחלקים שבמסוק הם בני 30 שנה כיוון שהם מוחלפים על-פי תוכנית סדורה מראש, לכן התקלות מהסוג הזה נדירות ביותר. למרות שהמסוק עצמו ישן, חלקי המנוע, התמסורת ולמעשה רוב המסוק, מוחלפים באופן תקופתי ובצורה סדירה בחלקים חדשים, היישר מקו הייצור. לכן, צריך יהיה לבדוק את כל הסיבות.
ידוע למשל שבעונה הנוכחית ישנן הרבה להקות ציפורים, בעיקר באזור עמק יזרעאל שמסכנות את המסוקים ולעיתים קרובות הם נאלצים לבצע תימרוני התחמקות. ציפור כזאת הנכנסת לכונס האוויר של המנוע או מסתבכת בתמסורת, יכולה לגרום לכך שתוך שניות המסוק יתרסק. דבר דומה קורה אם המסוק מסתבך או פוגע בקו מתח גבוה או בחוטי טלפון או חוטים מכל סוג שהוא המתוחים בגובה וקשה להבחין בהם.
כל הסיבות הללו ייבדקו כנראה ורק אחר כך אפשר יהיה לקבוע את סיבת התאונה. מסוק הקוברה ידוע כמסוק אמין ביותר שנמצא כבר 41 שנה בשירות המארינס האמריקנים ולמעלה מ-30 שנה בשירות חיל האוויר. התאונה האחרונה שהיתה במסוק קוברה התרחשה בפברואר השנה. אז המסוק נאלץ לנחות נחיתת חירום בגליל.
לפני כן, בשנת 98 התרסק מסוק קוברה נוסף בים בגלל תקלה טכנית. באסון הזה נהרג קצין בכיר בחיל האוויר. היו עוד שתי תאונות שבהן היו מעורבים מסוקי קוברה, אחת מהן אירעה על הקרקע כאשר הרוטור פגע במכונאית של חיל האוויר והרג אותה.
מסוקי הקוברה מבצעים מגוון של משימות בחיל האוויר, החל מתקיפת מטרות מחבלים דרך תקיפת שיריון סורי במלחמת לבנון הראשונה וכלה במשימות הצלה נועזות, שבהן הצילו מסוקי קוברה טייס וחיילים של גולני שנקלעו למצוקה בשטח לבנון.