שתף קטע נבחר

דעה: לא מרוצים מהפייסבוק החדש? עיזבו

סערה בפייסבוק: האתר שינה את פניו ולא מאפשר לחזור לעיצוב הקודם, למרות שמשתמשים רבים מקימים קול צעקה ועצומות לטובת החזרתו. אם כל כך רע להם - למה הם עדיין שם?

שינוי עיצוב באתר אינטרנט גדול הוא תמיד עניין רגיש. משתמשים וותיקים ששומרים נאמנות לאתר יכולים להיות מאוד לא מרוצים מהשינוי, ולהרגיש שמנהלי האתר בגדו בהם ושינו להם את הבית.

 

דוגמה עכשווית לשינוי כזה היא פייסבוק, הרשת החברתית הפופולרית, ששינתה את עיצובה לאחרונה כדי שזה יהיה נקי יותר ומסודר יותר. למשך תקופה קצרה ניתן היה לבחור בינו לבין העיצוב הישן, אך החל מהיום (ה') העיצוב החדש תקף לכלל הגולשים באתר. 

 

משתמשים רבים, שהתרגלו לבלגן ולעמודים העמוסים ומרובי היישומים, לא כל כך מרוצים מהשינוי, והחליטו למחות עליו בדרך היחידה שהם מכירים: הקמת עצומות כנגד העיצוב - בפייסבוק עצמו.

 

מיליון משתמשים נגד העיצוב החדש

בקבוצת "מיליון משתמשים נגד העיצוב החדש" רשומים כבר למעלה ממליון משתמשים, שיוצאים בגלוי נגד העיצוב. בלוח ההודעות של הקבוצה ניתן למצוא משתמשים רבים שמוחים נגדו, לצד כאלה שלא מבינים על מה כל הרעש. "מדובר בסך הכל באתר אינטרנט," כותב גולש בשם ג'פרי סקוט, "תבכו כמה שתרצו, בסופו של דבר אתם עדיין כאן - ולכן פייסבוק עדיין מרוויחה עליכם".

 

סקוט מעלה נקודה יפה. כשכל כך הרבה משתמשים מתלוננים על העיצוב החדש וזוכים להתעלמות מצוות האתר, אפשר רק לשאול למה הם עדיין נשארים בו, ומעבר לכך: למה את המחאה שלהם הם מקיימים על גבי דפי האתר - מהלך שגורם לעוד דפים נצפים ומתרגם לעוד כסף למי שעומד מאחוריי פייסבוק.

 

אם העיצוב החדש כל כך גרוע, למה לא פשוט לנטוש את האתר? ברשת קיימות, ברוך השם, רשתות חברתיות רבות, ואם קברניטי פייסבוק יראו נטישה המונית לעבר אחד המתחרים שלהם - הם יהיו חייבים לעשות משהו בעניין. כל עוד המחאה נרשמת באמצעות משתמשים שצועקים "אוי אוי אוי" אך עדיין מסתובבים באתר - יש להניח שהבעלים רק צוחקים בנחת, ומחכים לצ'ק הבא מהמפרסמים.

 

עיצוב רע? עוברים למתחרים

דוגמה לכאלה שלא הסכימו לסבול עיצוב חדש וחוסר תשומת לב מצד המנהלים אפשר למצוא באתר אג'נדה, אתר פורומים עצמאי ישראלי, שקלט לאחרונה מספר פורומים שעברו אליו מנענע10 אחרי השינוי בעיצוב.

 

משתמשי ומנהלי הפורומים דיווחו עם העלאת העיצוב החדש של האתר על בעיות טכניות רבות, שהקשו עליהם להשתמש בפורומים. כאשר הצוות הטכני של נענע לא תיקן את הבעיות בטווח הקצר, הראו המשתמשים שאין להם סנטימנטים, ופשוט נטשו את הפורומים לאתרים אחרים. גם היום, לאחר שרוב הבעיות הטכניות תוקנו, הפורומים הנודדים לא מראים סימנים שהם מעוניינים לחזור לביתם הישן, ופורומים מסויימים בנענע10 עומדים נטושים וסגורים בעקבות הנטישה.

 

בנקיטת העמדה הברורה, הבהירו משתמשי הפורומים לנענע10 שהם הבוסים, הם הבסיס עליו האתר שלהם מתקיים. אומנם סביר להניח שנטישה של כמה מאות משתמשים (בהערכות הפסימיות) לא תפיל את האתר, אך המסר שנשלח למנהלים ברור, ויש להאמין שבפעם הבאה שהם ירצו לבצע שינוי - הם יטרחו להתייעץ עם הגולשים שלהם, ולהקשיב לפידבקים שלהם, לפני שזה יעלה לאוויר.

 

נשארים בפייסבוק?

האם בעקבות העיצוב החדש מניין המשתמשים של פייסבוק (שעומד על למעלה מ-100 מליון על פי הצהרת החברה) ירד? סביר להניח שלא.

 

גם אם נניח לרגע שכל משתמשי האתר חושבים שהממשק החדש גרוע ולא נוח (עניין של טעם, אני מוצא אותו יעיל הרבה יותר מקודמו) - העובדה שלא חל שינוי מהותי במספר משתמשי האתר מאז עליית העיצוב החדש מלמדת שאנשים מעדיפים להמשיך לשלוח זה לזה חייזרים בביצה מאשר לנקוט עמדה ולהביע מחאה בדרך הלגיטימית ביותר שישנה להם כצרכנים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פייסבוק: מתגעגעים לעיצוב הישן
צילום: איי פי
מומלצים