החשמלית של שברולט - מהפכה או רק התקדמות?
המכונית החשמלית החדשה ששברולט הציגה היום, אמורה לפרוע אין ספור שטרות. לא רק שהיא אמורה לשאת על גבה חלק ניכר מעתיד היצרנית, היא גם מבטיחה עידן חדש בתעשיית הרכב המודרנית. אנחנו מנסים לברר האמנם
שברולט הציגה באופן רשמי את הוולט, המכונית החשמלית והכה-מדוברת של קונצרן הענק האמריקני. מכונית שאמורה להעניק ל-GM לא רק יחסי ציבור טובים בזכות דאגה עדכנית לסביבה. הוולט היא העתיד, כך הבהירו אנשי הקונצרן לא פעם בחודשים האחרונים. היא מראה הפנים החדש של תעשיית הרכב הוותיקה, היא זו שתגרור אחריה לא מעט דגמים עתידיים. היא ספקית הטכנולוגיה והתקווה, והמזומנים לעתיד.
שברולט וולט. לא יהיו לה חיים קלים
אבל, במהלך כל חודשי הפיתוח, שכללו מנת הדלפות יוצאת דופן לתקשורת, לא ברור היה עד כמה תהפוך הוולט למוצר שאכן יהיה מסוגל להוציא את GM ממשבר פיננסי רב-שנים, ולהמשיך את מהפיכת הרכב החשמלי העוטפת את כל עולם הרכב. לא ברור היה אם אכן בסופו של תהליך פיתוח אינטנסיבי, אכן תציג הוולט אירוע היסטורי נוסף בתעשיית הרכב, ותשדרג את אפקט החשמל המוטורי אל מעבר להצלחתה המוכחת של טיוטה פריוס החצי-חשמלית?
עכשיו אנחנו יודעים יותר, וליקטנו עבורכם מספר נתונים חשובים על אחת מהופעות הבכורה החשובות של העשור האחרון.
כמה חשמלית - למרות הצהרות על מכונית חשמלית, חשוב להסביר שמדובר בעצם במכונית היברידית מתקדמת. נכון, כמו טויוטה פריוס למשל. לוולט יש מנוע בנזין (כנראה יחידת 1.0 ליטר-טורבו), ואליה מצורף מנוע חשמלי. נכון ש-GM טוענים כי מנוע הבנזין יעסוק בעיקר בהטענת המצברים, ולא ישמש כאלמנט הנעה עיקרי בשום מצב, אבל את זה עוד צריך לבדוק טוב יותר במציאות. תיאורטית זה מבטיח יותר מהמנוע חשמלי שנושא בעומס רק בתנועה עירונית צנועת משאבים, כמו בפריוס. אבל שוב, לפחות בינתיים, ההבדל אינו משמעותי כפי שניתן היה לצפות.
טווח נסיעה - המרחק המרבי שתוכל הוולט לצבור על חשמל בלבד, זאת אומרת מבלי לזהם כלל, עומד לטענת שברולט על 64 ק"מ. מדובר בתנועה עירונית, ובמהירות נמוכה מן הסתם. נראה כי העליונות כאן על הפריוס ברורה, אם כי פרטים מדויקים אין.
נתוני זיהום אוויר - למרבה הפלא, שברולט בחרה לחשוף את המכונית מבלי לפרסם כל נתון על צריכת דלק או זיהום אוויר. אילו מדובר היה במכונית חשמלית בלבד, לא הייתה כאן בעיה. אלא שברור כי מנוע הבנזין יפעל גם יפעל, והוא לבטח אינו נקי ממזהמים. בנוסף, כלל לא ברור אם הוולט מסוגלת להשתוות לנתונים הלא רעים כלל של טויוטה פריוס, יריבתה הגדולה בעתיד. זו האחרונה מציעה נתון מאוד מחמיא של 109 גרם פחמן דו-חמצני לק"מ, ונתון צריכת דלק רשמי של 23 ק"מ לליטר. לוולט לא יהיה קל לשפר נתונים אלה.
טויוטה פריוס. דור שלישי ומשופר בתוך כשנה
מהירות - בשברולט לא מבהירים אם ניתן יהיה לנוע בכל מהירות עם מנוע חשמלי בלבד. וזה נתון חשוב. בטויוטה מוגבלת הפריוס ל-35 קמ"ש בלבד (תנועה עירונית בינונית), ומעניין יהיה לדעת איך תטפל בעניין זה הוולט.
שימושיות - אכזבה קלה. הוולט תציע ארבעה מקומות ישיבה בלבד, בניגוד לחמישה כמקובל במכונית משפחתית. אז נכון שרק לעיתים נדירות יושבים שלושה מאחור, בכל מכונית מכל קטגוריה, אבל למנוע אפילו את האפשרות הזו, למפרע,
ועוד במרכב גדול ורחב יחסית? חשוב מכך, המקום המצומצם לנוסעים מאחור אינו מגיע יחד עם תא מטען נדיב במיוחד. למעשה, הוולט מציעה אחסון ל-301 ליטר בלבד. נתון של סופר-מיני לא גדולה במיוחד אפילו. עבור משפחתיות כמו הוולט העתידית מדובר בנתון מפתיע לרעה. הפריוס מציעה למשל 410 ליטר, שברולט אופטרה מציעה 30% יותר, ורנו מגאן סדאן מציעה 520 ליטר...
מחיר - בעיה. אין כמובן שום נתון עדכני כרגע, אבל יש המון הערכות. אף אחת מהן אינה מייעדת את הוולט לתג-מחיר של פחות מ-35 אלף דולר בארה"ב. טויוטה פריוס - 22 אלף דולר. מדובר בפער של 60%, שגם אם אפשר להסבירו בעלויות פיתוח כבדות, עשוי למנוע ממנה את ההצלחה לה היא זכאית.
העתיד: פריוס חדשה ומתחרה מבית הונדה בתוך כשנה
אבל החדשות הרעות ביותר לוולט, הן לא במה שהיא מציעה, אלא במה שיציעו המתחרות. הדור השלישי של הפריוס, שצפוי להיחשף בתוך כשנה, יהיה מודרני, חסכוני ונקי מקודמו, ויוצע משנת 2010 גם בגרסה נטענת משקע החשמל - ממש כמו הוולט. פרטים רשמיים על שתי הגרסאות הללו עדיין אין.
הונדה אינסייט. עוד כשנה
גם הונדה, שהפסידה בסיבוב הראשון בקרב החשמליות לטויוטה, תחזור בשנה הבאה לסיבוב נוסף עם דור שני לאינסייט,
ויחד עם הגולף הנטענת
של פולקסווגן הן יעשו לוולט לא מעט צרות. מה שבטוח - יהיה מעניין, וקצת יותר ירוק על הכביש.
המכונית | שברולט וולט | טויוטה פריוס |
מתי בייצור? | סוף 2010 | מאז 2004 |
מנוע בנזין | 1.0 ליטר-טורבו (הערכה) | 1.5 ליטר |
הספק מנוע בנזין | לא ידוע | 76 כ"ס |
מנוע חשמלי | לא ידוע | 68 כ"ס |
הספק משולב | 150 כ"ס | 110 כ"ס |
מהירות מרבית | 161 קמ"ש | 170 קמ"ש |
הנעה | קדמית | קדמית |
תצרוכת דלק | כ-40 ק"מ לליטר (עד 100 ק"מ לליטר בעיר) | 22 ק"מ לליטר |
זיהום | לא פורסם | 109 גרם CO2 לק"מ |
טווח נסיעה/מהירות על חשמל | עד 64 ק"מ בעיר, פחות מחוץ לעיר ובנסיעה מהירה | עד 35 קמ"ש בלי בנזין, טווח לא ידוע |
אורך | 440 ס"מ | 445 ס"מ |
רוחב | 180 ס"מ | 172.5 ס"מ |
גובה | 143 ס"מ | 149 ס"מ |
בסיס גלגלים | 268.5 ס"מ | 270 ס"מ |
מספר מושבים | ארבעה | חמישה |
נפח תא מטען | 301 ליטר | 410 ליטר |
מחיר בארה"ב |
הערכה: 40,000 דולר (141,000 שקל) |
מ-22,000 דולר (77,000 שקל) |
מחיר בישראל | לא ידוע | 147,000 שקל |