כמה הפסידו השנה מכוניות היוקרה?
מי שקונה מכונית יוקרה משלם כסף רב לא רק בעת הקניה, אלא גם על אובדן ערך מהיר, דרמטי ובעיקר מאד כואב לכיס. בשנה האחרונה יותר מבעבר, ויש לנו דוגמאות
ספק רב אם שנת תשס"ח שהסתיימה לפני כשבוע, תיזכר כטובה במיוחד עבור סוחרי רכב, או אזרחים שביקשו למכור את המכונית המשומשת שברשותם. בניגוד ליבואני הרכב, שנהנו כמעט ללא יוצא מהכלל משנה מעולה, בעלי סוכנויות לרכב משומש ובעיקר בעלי מכוניות יוקרה שביקשו להחליפן באחרות, סבלו השנה במיוחד.
היוקרתיות מוזלות במהירות
בדיקה שערך עבור "ידיעות אחרונות" לוי יצחק, לגבי מחיר מכוניות יוקרה משומשות שעלו לראשונה על הכביש ב-2006, מעלה כי בין חודשי אוקטובר ב-2007 ו-2008 הפסידו מכוניות אלה עד 30% מערכן. מדובר בדגמים מבית יגואר, אודי, אלפא רומיאו, ב.מ.וו, קדילאק, וולוו, וקרייזלר. ירידת ערך זו גבוהה משמעותית מהמקובל בשנים קודמות, בהן הפסידו מכוניות אלה מערכן כ-20%.
את הירידה הגדולה במחירי היוקרתיות מייחס לוי יצחק לפריחה שנרשמה ביבוא האישי של כלי רכב. העובדה כי רוכשי מכוניות יוקרה גילו את האפשרות לייבא עצמאית - או לרכוש בסוכנויות ייעודיות - מכוניות יוקרה במחירים נוחים בהרבה מאלה שדורש היבואן, הכריחה את האחרונים להעניק הנחות גדולות. זאת, למרות שמחירי המחירון הרשמיים לא שונו ברוב ימות השנה. רק לקראת סוף השנה החלו חלק מהיבואנים להפחית מחירים, צעד שגרם לירידה גדולה עוד יותר במחירי המשומשות בשוק.
דגם | 10.2007 | 10.2008 | פער |
אודי A6 2.4 | 250 אלף | 182 אלף | 27%- |
ב.מ.וו 750 | 580 אלף | 424 אלף | 27%- |
יגואר S טייפ 3.0 | 340 אלף | 240 אלף | 29%- |
מרצדס S500 | 560 אלף | 465 אלף | 17%- |
פורשה בוקסטר | 455 אלף | 360 אלף | 21%- |
קדילאק STS | 305 אלף | 235 אלף | 23%- |
הצנועות מאבדות פחות
בדיקה דומה שערך לוי לגבי מכוניות משפחתיות בסיסיות (בעיקר יפניות) או מכוניות קטנות יותר, מראה כי בקטגוריות עממיות אלה נרשם הפסד של עד 20%. גם כאן מדובר בירידות גבוהות מהמקובל בשנים הקודמות, אם כי בשיעור פחות דרמטי ממכוניות היוקרה.
לדברי לוי, עכשיו הוא למעשה הזמן הנכון לרכוש מכוניות עממיות משומשות, "מיד ראשונה, פרטית ובמצב טוב". שכן שוק המשומשות נתון באחרונה בקיפאון. אנשים ממתינים לתחילת שנת 2009 כדי לרכוש רכב חדש, שכן במועד זה צפויה ירידה במחירי המכוניות החדשות, בגלל ירידת מס הקניה ושינוי קבוצות שווי השימוש.
דגם | 10.2007 | 10.2008 | פער |
אופל אסטרה 1.6 | 91 אלף | 76 אלף | 17%- |
דייהטסו סיריון 1.3 | 75 אלף | 65 אלף | 14%- |
הונדה סיוויק 1.6 | 105 אלף | 86 אלף | 18%- |
טויוטה קורולה 1.6 | 102 אלף | 84 אלף | 18%- |
יונדאי אקסנט 1.5 | 78 אלף | 67 אלף | 14%- |
מאזדה 3 1.6 | 96 אלף | 84 אלף | 13%- |
מיצובישי לנסר 1.6 | 91 אלף | 74 אלף | 19%- |
סובארו אימפרזה 1.6 | 87 אלף | 71 אלף | 19%- |
סקודה פאביה 1.4 | 79 אלף | 64 אלף | 19%- |
פולקסווגן גולף 1.6 | 108 אלף | 87 אלף | 20%- |
פורד פוקוס 1.6 | 90 אלף | 74 אלף | 18%- |
שברולט אוואו 1.4 | 64 אלף | 49 אלף | 24%- |
צפי זה לירידת מחירים - בין 5,000-6,000 שקל במשפחתיות - כבר גרם לירידת מחירי המשומשות, ומחירן משקף את הירידה הצפויה בראשית השנה במחירי חדשות. לכן מעריך לוי שלא צפוי שינוי מהותי במחירי המשומשות בראשית שנת 2009, אלא אם המשבר הכלכלי העולמי יתפוס תאוצה של ממש, ויגרור את המשק הישראלי מטה.
הערה: יש לזכור כי מחירי המכוניות המופיעים בטבלאות משקפים את מחיר המחירון של לוי יצחק, ולא בהכרח את מחיר השוק המדויק