בקרוב: LittleBig Planet - ה-PS3 במיטבו
המשחק הגדול הבא של ה-Playstation 3 לא נראה כמו שום דבר שאתם מכירים: הוא צבעוני, מצחיק, יצירתי ומעורר השראה
כשהוצג לראשונה, נראה LittleBig Planet, אחד ממשחקי הדגל של סוני לקונסולת ה-Playstation 3, כמשחק שלא קשור בכלל לקונסולה אליו הוא מיועד.
בדרך כלל המשחקים לקונסולה החדשה של סוני מאופיינים בגרפיקה ריאליסטית, קרבות אימתניים וטכנולוגיה מתקדמת - בעוד ש-LBP נראה ומתנהג אחרת לגמרי: מדובר במשחק פלטפורמה צבעוני וחמוד, ששם את הדגש על היצירה - ולא על הפעולה.
המשחק, שיצא במהלך שבוע הבא, מאפשר לשחקנים ליצור שלבים משל עצמם באמצעות עורך שלבים ייחודי. מהתנסות קצרה בבטא של המשחק ניתן להעיד בביטחה שלא מדובר בסתם עוד עורך שלבים - אלא בכלי יצירתי של ממש, שיאפשר לכל מי שרק ירצה ליצור שלבים מתוחכמים ומסובכים - ואז לשתף אותם עם שאר העולם באמצעות ה-Playstation Network.
אנשי השק קופצים ומתנדנדים
בסיס המשחק בנוי על משחקיות פלטפורמה דו-מימדית, המוכרת לכולם ממשחקים כגון סופר מאריו. במהלך השלבים תשלטו על דמות חמודה, מעין איש-שק (אותו תוכלו לעצב כראות עינכם), שיכול לרוץ, לקפוץ ולהאחז באובייקטים. השליטה פשוטה ואינטואטיבית, ומטרת השלבים היא להגיע מנקודה א' לנקודה ב', תוך כדי התחמקות ממכשולים ופתירת חידות.
עד כאן מדובר במשהו שכבר ראינו בעבר. החידוש במשחקיות מגיע בשימוש המתקדם במנוע פיזיקלי, שיגרום לכל מיני מכשולים וחפצים להתנהג ממש כמו במציאות (עד כמה שמציאות בה אנשי שק קטנים מקפצים על דרקונים מקרטון אפשרית) - ויוסיף עוד אתגרים ואפשרויות מגוונות ליצירת אובייקטים מורכבים.
דוגמה טובה לכך ניתן היה למצוא בבטא של המשחק. ברי המזל שהצליחו להכנס לבטא קיבלו גישה לגירסה מצומצמת של עורך השלבים. גיימר משקיען במיוחד החליט ליצור מחשבון אלקטרוני שיכול לבצע פעולות חיבור וחיסור. נשמע כמו משימה פשוטה, אך שבוחנים את היצירה בסרטונים שפורסמו ברשת, מגלים שמדובר במלאכת מחשבת של ממש - בניית מחשב בתוך המשחק בעזרת חוקי הפיזיקה בלבד, שאמנם לא שמיש במיוחד בכל הנוגע למשחקיות, אך מרמז על הפוטנציאל העצום הטמון בעורך השלבים.
העולם בכף ידך
עורך השלבים, שנקרא בפשטות "מצב יצירה", הוא כאמור כלי עוצמתי, שמצליח להתחבא מאחוריי ממשק פשוט מאוד. בעורך השלבים תשחקו את אותו איש שק מהשלבים הרגילים, רק שכאן יהיה לו כוחות אלוהיים - הוא יוכל להתעופף ברחבי השלב, לייצר עצמים בעזרת תפריטים גרפיים פשוטים, לעצב פס קול לשלב, ליצור עצמים מתקדמים ואז ולבחון את היצירה שלהם בשביל לבצע כיוונונים ותיקונים.
במהלך המשחק עצמו, איש השק שלכם יצבור עוד כלים ואפשרויות למצב היצירה ככל שהוא יתקדם. אם תיצרו עצם מורכב שתאהבו במיוחד - תוכלו לחלוק אותו עם משתתפים נוספים, כדי שגם הם ישלבו אותם בשלבים שלהם.
ההתנסות שלי במצב היצירה של המשחק הייתה קצרה מאוד, ולצערי לא מספקת: כדי לשלוט לגמרי על עורך שלבים וליצור שלבי משחק של ממש צריך להשקיע הרבה מאוד זמן, אך גם בזמן המועט בו שיחקתי בעולם המופלא של LittleBig Planet הצלחתי לקלוט כמה הרבה אפשר לעשות באמצעות הכלים הפשוטים והאינטואטיבים, בהם יכול להשתמש כמעט כל אחד, לא משנה אם הוא גיימר מנוסה עם חלומות להיות מפתח משחקים, או ילד בן 10 שזהו הצעד הראשון שלו בעולם משחקי המחשב.
קהילת אנשי השק
המשחק עצמו יגיע עם אפשרות משחק לשחקן יחיד, שתכיל מספר שלבים שנוצרו על ידי מפתחת הכותר. הביקורות המוקדמות שפורסמו על המשחק הופתעו לטובה מהקמפיין, ואמרו שגם לשחקנים שכלל לא מעונינים ליצור שלבים או לשחק בכאלה שנוצרו על ידי חובבים יהיה מה לאהוב במשחק.
אך אם מתעלמים מהשלבים המוכנים מראש, מבינים במהרה ש-LittleBig Planet הוא משחק שיקום ויפול על הקהילה שלו. אם הרבה אנשים יקנו אותו, ייצרו שלבים ויחלקו אותו ברשת, יהיה מדובר במשחק עם תוכן שפשוט לא נגמר. הבטא הוכיחה את הפוטנציאל העצום הטמון במשחק: בימים המועטים שהיא הייתה פתוחה, יצרה קהילת המשחק עשרות שלבים, חלקם מעוררי השראה ממש, כמו השלב המשחזר חלק מהמשחק Shadow of the Colusseus.
אך ההתבססות על הקהילה יכולה להיות גם נקודת התורפה של המשחק. אם, משום מה, הוא יכשל בשוק, יכול להיות שנשאר עם משחק עקר, שמציע כמות אינסופית של תוכן שאף אחד לא מוכן לצרוך.
כדי לקבוע את גורלו של LittleBig Planet נאלץ לחכות מספר ימים נוספים, כשתצא הגירסה המלאה שלו וישוחררו נתוני המכירות. למרות שהעתיד עדיין לא ידוע, יש סבירות גבוהה מאוד שהמשחק הולך להיות הצלחה גדולה - ואם הוא אכן יזכה לקהילה ענפה - קניית חובה לכל בעלי הקונסולה באשר הם.