שתף קטע נבחר

 

"שמח" במאה שערים

מערך ההפרדה בין נשים וגברים שהוקם לאורך הרחוב עבור שמחת בית השואבה לא סיפק את החוגים הקנאים. הם האשימו את אנשי "תולדות אהרון" ב"החדרת פריצות" ועד מהרה הסכסוך הגיע לחילופי מהלומות וקרבות מודעות. ראשי העדה החרדית ניסו לפשר, אבל במוצ"ש העימותים התחדשו

על שמחת בית השואבה נאמר כי מי שלא חזה בה לא ראה שמחה מימיו, אבל ספק אם כך אירע במהלך החג האחרון בשכונת מאה שערים בירושלים. תחת זאת, נפתחה מלחמה חזיתית בין אנשי חסידות תולדות אהרון לבין הקנאים בשכונה שמעוזם הוא בבית הכנסת "אוהל שרה". עימות אף שהגיע לחילופי מהלומות בין הצדדים.

 

מדי שנה במהלך ימי חג הסוכות גודשים אלפים מדי ערב את השכונה כדי להשתתף בשמחות הנערכות בבתי הכנסת והמדרש הפזורים באזור מאה שערים וסביבותיה. בשנים האחרונות, לאור התרבות המבקרים, החלו מקיימים הפרדה לאורך הרחוב, כאשר הגברים מתבקשים לעבור מצד אחד ואילו הנשים מן הצד השני.


אזהרות הקנאים ברחבי השכונה (צילומים: ישראל הירש) 

 

בערב החג דיווחנו ב-ynet שהשנה, גם ההסדר הזה לא סיפק את "הסיקריקים" ושאר קנאי האזור והם החלו מאיימים כי ימנעו בכוח את כניסתם של המבקרים הרבים, ובכללם גם של הנשים, זאת בשל החשש לפגיעה בצניעות המוקפדת הנהוגה בשכונה במהלך שאר ימי השנה. בנוסף, גם נאספו כאלפיים חתימות מתושבי השכונה בקריאה לבטל את עריכת השמחות לחלוטין. בסופו של דבר, הוחלט על פי פסיקת הבד"ץ כי החגיגות ימשכו רק עד לשעה 12:30 בלילה, במקום עד לשעה 2:00-2:30 לפנות בוקר כפי שהיה נהוג כמדי שנה. כמו כן, הוחלט לסגור את עזרות הנשים בפני מבקרות מבחוץ ורק לנשות האברכים ובנותיהן המשתייכים לקהילות השונות באזור תותר הכניסה וזאת, באישור מיוחד שיונפק עבורן.

 

הקרב על עזרת הנשים 

במהלך החג הוקם מערך הפרדה בין נשים לגברים לאורך רחוב מאה שערים, עבור אלפי המבקרים המגיעים להשתתף בשמחות הנערכות בבתי הכנסת והמדרש באזור, זאת במטרה לשמור על הצניעות. הצד שיועד למעבר נשים אף כוסה ביריעות בד, אלא שגורמים בשכונה התרעמו על כך שהצד המיועד לגברים נמצא בצד בו ממוקם בית המדרש של תולדות אהרון ובכלל, כל מטרתם היא למשוך לאזור קהל ובעיקר תורמים, וכל אלה "במקום לבלות ברחוב יפו - באים לבלות במאה שערים", מאשים ישראל מאיר הירש, תושב השכונה.


מחאת הקנאים. "הושענה נא. נתונה למכים"

 

לטענתו, מערך ההפרדה שהוקם על ידי 'תולדות אהרון' הוקם באופן שלא ניתן היה לעבור ברחוב, וגם הכניסה לבית המדרש של 'תולדות אברהם יצחק' נמנעה, וכי "הם (אנשי תולדות אהרון) מביאים את כל הפריצות והערבוביה בימי החג לשכונה".

 

העימות עולה מדרגה

כך, ביום חמישי האחרון החליטו מספר אברכים מ"אוהל שרה" לחסום את המעבר לנשים במחאה אל הסדרי ההפרדה הקלוקלים לטעמם. כתוצאה מכך, הנשים שביקשו לעבור במעבר הנפרד נאלצו לשוב על עקבותיהם, ואילו חלקן חזרו אחורה ונכנסו לכביש וצעדו לאורכו, במקום בו צעדו גם גברים.  

 

תוצאות מעשיהם של הקנאים כבר העלתה את חמתם של אנשי 'תולדות אהרון' והתגובה לא אחרה לבוא ובין הצדדים החלו חילופי מהלומות. אחד הבחורים אף הגיע מחוסר הכרה לבית החולים 'ביקור חולים' בעקבותיהם.

 

ביום שלמחרת כבר הונפקו שלוש מודעות שכללו חלופת האשמות וגידופים. אחת המודעות, הנושאת את הכותרת -"הושע נא נתונה למכים", האשימו הקנאים את 'חבורת השבבניקים והביריונים מתולדות אהרון' במצב הקשה השורר ברחובות מאה שערים מדי חול המועד, המתואר כ"גיהנום עלי אדמות". "אלפים ורבבות בהם המוני פרוצים ופרוצות מגיעים מכל רחבי הארץ ומציפים את סמטאותיה הצרים של השכונה עד שרגלי ירא וחרד צרו צעדיו מלכת ברחובותינו ועל כל צעד ושעל אליו להיתקל במראות קשות ומטמאות (כך במקור) ה' ירחם", קובלים מפרסמי המודעה המזדהים באנונימיות כ'תושבי מאה שערים' בתחתיתה.

 


המודעות בגנות תולדות אהרון ברחבי השכונה

 

בהמשך, תוך חשיפת שמו של אחד האברכים, שכפי הנראה עמד בראש החבורה שהפליאה את מכותיה בחבורת הסיקריקים, הם מאשימים אותו שצייד את בנו בשוקר חשמלי ואת האחרים בגז מדמיע, כאשר כולם, "באכזריות נוראה התנפלו בחימה שפוכה על האברכים יראי ה' ולעיני מאות פרוצים ופרוצות היכום מכות נמרצות, רססו עליהם גז מדמיע, גנבו שטריימלים, שברו בתי עיניים (משקפיים), משכו אברכים בפאותיהם, כאשר כל מי שחזותו הוכיחה עליו שהוא משתייך ליראי ה' המתנגדים למהפכה זו, היכוהו מכות רצח", נכתב.

 

אבנים על הסוכה, "תהילים על הפריצות"

יריית הפתיחה שנשמעה ביום חמישי בלילה, המשיכה להדהד ברחבי השכונה במהלך השבת בה נרשמו מספר תקריות של גרימת נזק לרכוש. להירש למשל, זרקו אבנים על הסוכה ואחת האבנים אף ניפצה את חלון ביתו, כאשר בתו התינוקת שכבה תחתיו. "רק בנס לא קרה לה כלום", הוא אומר. כך, עם צאת השבת, נאלץ גם הגאב"ד, הרב יצחק טוביה וייס, העומד בראש בית הדין של העדה החרדית, להתערב, וביקש משני הצדדים "להוריד פרופיל".

 

כך, הקנאים באמת לא יצאו שוב לחסום את המעבר לנשים, אבל תחת זאת הוחלט לקיים עצרת תפילה וקריאת תהילים על הפריצות שפשתה בשכונה. אלא שחלק מהשלטים שנשאו המתפללים שהתאספו עם צאת השבת ברחבת מאה שערים, העלתה שוב את חמתם של אנשי 'תולדות אהרון'. השלטים נשאו תוכן המגנה את תופעת הפריצות וכמו כן, באחד השלטים התנוססה הכתובת - "רוצחים לובשי פסים" - זאת כמחאה על המכות הנמרצות שהוכו בהם יומיים קודם לכן על די אנשי החסידות המזוהים בלבושם המפוספס. עם תחילת העצרת, לא עבר זמן רב ולמקום הגיעו כמה עשרות אברכים מ'תולדות אהרון'. על פי דיווחים מהשטח, הם שפכו גז מדמיע, היכו חלק מאנשי חבורת הקנאים, זרקו שולחנות ושברו ספסלים.

 

לאחר האירועים האלימים, הונפקה במהירות מודעה נוספת והודבקה על קירות השכונה, הפעם, תחת הכותרת הקשה: "תאבי דם". במודעתם מואשים חסידי 'תולדות אהרון' שלא הסתפקו בהכאת אברכים עד זוב דם, אלא שבתאוות הרציחה שלהם השליכו אבן שיש בה כדי להמית אל תוך אחת הסוכות בזמן שיולדת שהתה שם. עוד מואשמים במודעה חסידי 'תולדות אהרון' כי איימו לשרוף את בית הכנסת על ספרי התורה שבו עד היסוד.

 

הירש מצידו, יחד עם שאר מתפללי בית הכנסת 'אוהל שרה', אינו מתכוון להבליג על 'הפוגרום' שבוצע בהם. "אנחנו נרעיש עולם ומלואו כנגד האכזריות שלהם", הוא מבטיח. תושב אחר מהשכונה, תוך שהוא משתדל שלא לנקוט בשום צד, דווקא בחר לבכות באוזניי ynet את המלחמה בין הצדדים, ודווקא לנוכח העובדה כי כל זאת קרה במהלך ימי חג הסוכות בהם מצווה לשמוח.

 

"השנאה שיש עכשיו הצדדים זה נורא ואיום.במקום לרקוד ולשמוח הולכים מכות. אם זה מה שקורה במאה שערים- כנראה שהמשיח באמת כבר צריך לבוא", הוא אומר בתקווה. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שמחת בית השואבה. ארכיון
צילום: זום 77
צילום: חיים צח
מאה שערים בחג
צילום: חיים צח
מומלצים